VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ph värdet ner efter chock med Nicosil  (läst 7734 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LHC

Ph värdet ner efter chock med Nicosil
« skrivet: april 16, 2011, 10:46:44:44 »
Hej

Undrar om någon vet varför ph värdet går ner efter chockning med Nicosil?, Ph värdet såg bra ut innan.

Vi har precis bytt från klor eftersom vi hade samma problem med att det gick ner efter tillsättning av klor när vi använde det.
Funkade bra i ett år sen började värdena hoppa jänka. Antingen var ph för lågt eller så var kloret = 0, har öst i både klor och ph, riktigt jobbigt.

Hade hoppats att det inte skulle bli så med Nicosil men så händer samma sak  :(.

Oändligt tacksam för råd!!!!!



Poolgiganten

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Ph värdet ner efter chock med Nicosil
« Svar #1 skrivet: april 16, 2011, 13:05:48:48 »
Vad hade för ph värde när de tillsatte Nicosil?

Jag har kört med både Baquacil o Nicosil o ph värdet ändrats inte av dessa kemikalier.

Vad har du för alkanitet i din pool?

Gärna lite mer info om poolstorlek o hur mycket de tillsatt.

/Ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad storbadarn

SV: Ph värdet ner efter chock med Nicosil
« Svar #2 skrivet: april 16, 2011, 14:50:30:30 »
Vad finns det för riktvärden då det gäller om det är badbart eller ej?

Ph är väl surhetsgraden?
Tjekar det för mycket ska man väl inte hoppa i men vilka värden är bra och vilka är dåliga?
Storbadare som gärna badar med kläderna på.
Fler med denna hobby?

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Ph värdet ner efter chock med Nicosil
« Svar #3 skrivet: april 16, 2011, 15:33:12:12 »
Alkaniteten ska ligga mellan 80-150ppm
Ph 7.2-7.8, baserat på egen efarenhet så ligg runt ph7.2-7.4 annars kan det lätt bli dimmigt

Ha du inte ordning på alkaniteten så svänger ph värdet upp och ned. Så börja med att få koll på detta, sedan ph och sist i med Nicosil.

Storbadarn, du får nog precisera din fråga lite mer innan någon kan svara på den.

/Ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Erica

SV: Ph värdet ner efter chock med Nicosil
« Svar #4 skrivet: april 16, 2011, 16:47:07:07 »
Har ingen erfarenhet av Nicosil, men använder du flytande klor så hoppar ju i stället pH-värdet UPP när kloret tillsätts. Vi har ett system med flytande kemikalier och där används dels flytande klor, dels saltsyra för att hålla nere pH till rätta värden. Så jag är lite undrande över att ni med lor lyckades få pH att sjunka när ni satte till klor ?

Utloggad storbadarn

SV: Ph värdet ner efter chock med Nicosil
« Svar #5 skrivet: april 16, 2011, 17:53:08:08 »
Var på en simhall mycket då ja gick grundskolan, kände badmästarn där också, känner igen det där med 7,2 och det.

Minns att det där värdet gick väl ner eller upp och så tändes en röd lampa då det var dags att fylla på klor.

Nu var detta en 17 m bassäng a lá 70-tal, sen vet ni hur kommunfolket är, kommunen vill lägga ner men
då går någon in och säger att alla barn rymms inte i stan så då förskjuter man beslut om renovering/nerläggning.

Skolan i sig är nybyggd då det gäller låg/mellan, simhall, idrott och mat som sitter ihop med fritidsgårn det är 70tal,
finns väl tankar på att slå ihop mat och hög med nya lågmellan.

Storbadare som gärna badar med kläderna på.
Fler med denna hobby?

Utloggad LHC

SV: Ph värdet ner efter chock med Nicosil
« Svar #6 skrivet: april 17, 2011, 08:42:43:43 »

@ Ronson Poolen är 36 km3, testar bara värdet med stickor men ph värdet såg färgmässigt perfekt ut innan jag tillsatte Nicosilchocken, har tillsatt rekomenderad dos höj ph efter det men värdet blir inte bättre, som jag höll på förut så tillsatte jag mer klor då för jag trodde det var problemet, både klorvärdet och ph värdet var för låga hela tiden så det blev som sagt att jag bara öste i.

Alkaliteten ser bra ut på stickan, men det kanske inte stämmer, låter som det är det som är problemet när du beskriver, borde jag tillsätta höj Alkalitet och testa tro?

@ Erica ingen aning om varför, vi har bara haft problem med att ph värdet är för lågt, aldrig för högt.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Ph värdet ner efter chock med Nicosil
« Svar #7 skrivet: april 17, 2011, 08:59:01:01 »
Har du provat att mäta med tabletter istället för stickor, stickor kan vara luriga....

Om du är osäker så kan du skicka iväg ett vattenprov för analys, då vet du även ifall dina stickor fungerar för dig.

Ja ska skall starta upp poolen idag, så jag kan mäta mitt ph innan o efter jag häller i Baquacil chock. Hittills har det aldrig varit någon skillnad.

/ronson


Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad LHC

SV: Ph värdet ner efter chock med Nicosil
« Svar #8 skrivet: april 17, 2011, 09:34:23:23 »

Nej jag har inte provat med tabletter kanske borde investera i sån teknik istället, ja kolla gärna vad som händer hos dig  :), Var skickar man ett vattenprov?, låter som en bra idé.

Utloggad Erica

SV: Ph värdet ner efter chock med Nicosil
« Svar #9 skrivet: april 19, 2011, 01:01:49:49 »
De flesta poolhandlare brukar kunna ta emot vattenprov för kontroll, i vart fall om det räcker med de vanliga mätningarna. Sedan finns det ju vattenlaboratorier som kan mäta allt mellan himmel och jord i ens vatten, men det är väl mera aktuellt när man har ordnat en ny brunn för dricksvatten och så.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan