Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: köpt hus med gammal pool.  (läst 6543 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mrks

SV: köpt hus med gammal pool.
« Svar #10 skrivet: mars 26, 2019, 09:41:18:18 »
Tack för er info!  väldigt värdefullt för mig! O0


Vad tror ni om dimensionering?

Säg att jag vill köra med Värmeväxlare för uppvärmingen?  är alltid en kraftigare värmeväxlare bättre?

Filter (med glas?) storlek?   Jag funderar på att även köra med UV-C rening och försöka hålla minimalt med Klor eftersom jag är lite känslig för klor.
Där tänkte jag även att jag ska ha en automatisk doserare för PH och klor (tänker att det är viktigare att hålla nivån noga om man har låg nivå på klor).

Pump? spelar det här roll att jag har mitt poolrum i höjd med botten på poolen (3 meter ner från ytan och 2 meter ifrån poolen).
Vad ska man dimensionera med?

Jag är hyfsat van hemmapulare och vill gärna göra så mycket som möjligt själv. Tänkte ta och dra 15mm kopparrör genom källaren fram till värmeväxlaren.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: köpt hus med gammal pool.
« Svar #11 skrivet: mars 27, 2019, 00:58:29:29 »
Kopparrör går ju utmärkt till pannvatten/uppvärmning, men absolut inte till poolvattenrör om man lägger nytt. Har man en gammal anläggning med kopparrör så kan man dock klara det utan att byta ut dem om man bara ser till att hålla korrekt pH. Låter man pH svänga för mycket i en sådan poolanläggning kan man få kopparsaltsutfällning och blå-grönt vatten.

Vad det gäller pumpen så kolla vad du har. Har du en gammal kvalitetspump kan den vara bättre än de flesta nya moderna, som oftast är i plast. Samma gäller t.ex. ljusarmaturer. Gedigna gamla saker i rostfritt håller längre än de flesta plastsaker som säljs idag. Så ålder som sådan är knappast ett kriterium för att byta ut komponenter - är de i gott skick så låt dem sitta kvar. Till skillnad från t.ex. kylskåp så är exempelvis poolpumpar av äldre modell lika effektiva som nya.

Glas till filter tycker jag verkar överreklamerat. Ett sandfilter ger god vattenrening även med vanlig filtersand i.

Poolen ser ju välgjord ut på bilden och måtten är ju väl tilltagna. Ni bör kunna få en fin pool utan att behöva göra så speciellt mycket.

Utloggad Mrks

SV: köpt hus med gammal pool.
« Svar #12 skrivet: mars 27, 2019, 10:51:11:11 »
Kopparrör går ju utmärkt till pannvatten/uppvärmning, men absolut inte till poolvattenrör om man lägger nytt. Har man en gammal anläggning med kopparrör så kan man dock klara det utan att byta ut dem om man bara ser till att hålla korrekt pH. Låter man pH svänga för mycket i en sådan poolanläggning kan man få kopparsaltsutfällning och blå-grönt vatten.

Vad det gäller pumpen så kolla vad du har. Har du en gammal kvalitetspump kan den vara bättre än de flesta nya moderna, som oftast är i plast. Samma gäller t.ex. ljusarmaturer. Gedigna gamla saker i rostfritt håller längre än de flesta plastsaker som säljs idag. Så ålder som sådan är knappast ett kriterium för att byta ut komponenter - är de i gott skick så låt dem sitta kvar. Till skillnad från t.ex. kylskåp så är exempelvis poolpumpar av äldre modell lika effektiva som nya.

Glas till filter tycker jag verkar överreklamerat. Ett sandfilter ger god vattenrening även med vanlig filtersand i.

Poolen ser ju välgjord ut på bilden och måtten är ju väl tilltagna. Ni bör kunna få en fin pool utan att behöva göra så speciellt mycket.



Jag menar att dra kopparrör till och från mellan värmeväxlare och värmepump. I övrigt blir det limmade PVC-rör och kopplingar.
Jag ska ta några bilder på "poolcentralen" så ni förstår vad jag menar med gammal anläggningen.

/ Markus




Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: köpt hus med gammal pool.
« Svar #13 skrivet: mars 27, 2019, 16:42:36:36 »
Du behöver rätt höga flöden till värmeväxlaren, försök dra något med minst 20 mm invändig diameter, 22 mm koppar eller 25 mm pex, t.ex. https://www.vvsochbad.se/VVS-Roer-Kopplingar-Alupexroer-Kopplingar-LK-alupex-roer--LK-Universalroer-Alu-pexroer-25mmx3-5-50m-580053.html
De har lite mindre diameter men flödesmotståndet blir ungefär samma som i 22 mm kopparrör.
Drar du slang är det i vart fall viktigt att du väljer en diffusionstät slang, INTE PEM, den är inte diffusionstät.

Större värmeväxlare är alltid bättre.

Om du vill ha 30 grader i poolen så skall du försöka få fram en värmeväxlare som kan föra över all effekt som din värmepump ger till poolen med ca 40 graders framledningstemp, ju lägre temp du kan hålla till värmeväxlaren, desto högre Verkningsgrad kommer din värmepump att ha när den värmer poolen.

Dimensioneringen kan vara knepig, de flesta leverantörer av värmeväxlare anger effekterna vid t.ex. 20 grader på "poolsidan" och 80 grader på vv-sidan och det är ju värden som ligger långt ifrån de du eftersträvar.

Här ser du t.ex. en beräkning på en Pahlen 135 kW värmeväxlare.
Den kan överföra 6.9 kW om du har 30 grader i poolen och 40 grader från värmepumpen till växlaren.
Har du en större värmepump (t.ex. med uteffekt 10 kW) så behöver du en ännu större växlare, eller så får man acceptera att framledningstemperaturen stiger med några grader.
Värmepumpen tappar ungefär 3% verkningsgrad för varje grad varmare vatten den måste producera.

Heat Exchanger   

Primary inlet flow: 
25
 l/min (5 - 60)
Primary inlet temperature: 
40
 °C (20 - 150)
Secondary inlet flow: 
200
 l/min (50 - 500)
Secondary inlet temperature: 
30
 °C (4 - 60)
Transmitted effect: 
6.9
 kW
Primary outlet temperature: 
36
 °C
Secondary outlet temperature: 
30.5
 °C
Primary pressure drop: 
0.05
 mH2O
Secondary pressure drop: 
0.84
 mH2O

Kalkylatorn finns här. https://www.pahlen.se/produkter/uppvarmning/varmevaxlare/dimensionering-poolvarmevaxlare/
De flödesvärden jag angivit ovan för flöden är rätt normala i en pool som din.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Mrks

SV: köpt hus med gammal pool.
« Svar #14 skrivet: mars 28, 2019, 10:11:59:59 »
Sådär.  Nu har jag röjt undan lite i "poolcentral rummet"  för att få chansen att visa er den förnäma utrustningen. 
Jag har ju hela tiden trott att detta är enbart ett stort filter men den ser ju ut att ha någon slags anslutning till värmesystemet också.
Det ser ut som det finns värmerör framdragna till en gammal befintlig värmeväxlare av någon sort...?

Hur skulle ni gjort i detta läge?   Utrustningen har inte varit påslagen de sista 20 åren enligt utsago.

Tyvärr finns ingen tidigare ägare att rådfråga.

Tilläggas bör är att huset är byggt av en huskonstruktör/Uppfinnarjocke så allt är inte standardlösningar i huset om man säger som så.


Utloggad largab

SV: köpt hus med gammal pool.
« Svar #15 skrivet: mars 28, 2019, 22:44:56:56 »
Jag skulle riva ut all och börjat om med nya grejor.
Bergvärmen.... är hålet tillräckligt bra för att dräneras på mer värme under sommarhalvåret??

Utloggad Mrks

SV: köpt hus med gammal pool.
« Svar #16 skrivet: mars 29, 2019, 15:01:41:41 »
Jag skulle riva ut all och börjat om med nya grejor.
Bergvärmen.... är hålet tillräckligt bra för att dräneras på mer värme under sommarhalvåret??


Ja, den slutsatsen har jag också dragit eftersom systemet är från Dackefejden.  Nu återstår att se om vårt hål kan klara av att leverera mer.  Hur ser man det?  kan jag titta på deltat nu i slutet på värmesäsongen... kan jag titta på driftstimmar pump/spets? Jag vet så lite om vårt värmesystem.
Det står ingenstans på vår Thermia Duo vad det är för effekt på den och jag vet inget om borrhålet (kommunen ska återkomma).  Kanske är enklast att köpa en värmepump runt 16kw men jag har fått för mig att bergvärmen kan leverera bättre och stabilare än en luftvärmepump. Men jag kanske har helt fel. Sen är det ju pengar i allt också.


På inköpslistan nu står:


- Lamellskydd. (finns för lite plats för annat än något på rulle)
- Värme:  Vväxlare till bergvärmen alternativt Luftvärmepump.
- Filter&pump
- UVC rening
- Klor och PH automatreglering.
- Poolrobot.


Sen får vi se vad jag glömt....

Utloggad Erica

SV: köpt hus med gammal pool.
« Svar #17 skrivet: mars 29, 2019, 21:36:45:45 »
Jo utrustningen verkar ha rätt många år på nacken, men jag kan ju identifiera grovfilter (hårsil), pump, filter o.s.v. Men är rörledningarna gjorda av galvade stålrör - jag tycker det ser så ut men det borde vara nästan möjligt med tanke på hur dåligt galvade delar överlever i klorvatten. Eller har poolen körts med något annat än klor ? Och filtret - liknar mest en trycktank men jag antar att det måste vara filtret jag ser under pumpen. Men det ser ju rakt inte ut som ett sandfilter... Är det möjligen någon variant av diatomitfilter ? Diatomitfilter renar faktiskt bättre än sandfilter, men är bökigare att sköta eftersom ny diatomit måste hållas i efter varje spolning av filtret.

Utloggad largab

SV: köpt hus med gammal pool.
« Svar #18 skrivet: mars 30, 2019, 04:48:09:09 »
Om bergvärmen vet jag inget.
Jag har sett att COP för en bättre poolvärmepump kan vara så högt som 7. Den enda nackdelen med de är att de tar plats ovan mark samt låter lite.
Jag använder själv fjärrvärme och en enkel värmeväxlare.

Utloggad Mrks

SV: köpt hus med gammal pool.
« Svar #19 skrivet: april 14, 2019, 17:18:18:18 »
Sådär..  bergvärmen (kompressorn) i huset gav upp i veckan och jag fick investera i nytt.  Det kostar tydligen att bo i hus.
Tydligen är vårt borrhål underdimensionerat för att även driva poolvärme.  10kw från 170m hål för ca. 300kvm hus.

Alla "experter" jag pratat med rekommenderar att köpa en värmepump för detta ändamål.

Så...två steg framåt till till en poolsommar men ett tillbaks.. problematiken är var man ska placera värmepumpen.
jag vill inte ha den stående nerstänkt av olydiga barn på innergården. Samtidigt är poolsystemrummet innanför ett garage i källaren.
Jag måste alltså ställa den någonstans lämpligt. Kan man ställa den på taket eftersom vi har ett väldigt svagt lutande tak (11grader)?
kanske rentav är praktiskt om jag vill komplettera med solvärme senare.

Är tacksam för alla svar och råd jag kan få då jag är en glad amatör på detta.

Fråga 1.  kan man ställa värmepumpen på taket, ca 3-4m ovanför poolens yta och 4m ovanför poolcentralen?

Fråga nr.2   hur stort ska filtret vara? jag blir inte klok på detta..?

Fråga nr.3   Det verkar praktiskt med variabel poolpump?  har någon åsikter på detta ?


/ Markus

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan