VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: brun-gult vatten från egen brunn  (läst 18829 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad SingingSailor

SV: brun-gult vatten från egen brunn
« Svar #20 skrivet: juli 10, 2013, 16:03:52:52 »
Har det stor betydelse hur man justerar den där doseringsgrejen som man lägger i en tablett i.
Trodde du använde en flytande klordoserare, den kan man ju ta ur poolen med tabletten kvar i.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Poolgiganten

Utloggad Tomelf

SV: brun-gult vatten från egen brunn
« Svar #21 skrivet: juli 10, 2013, 21:56:11:11 »
Jag använder en sån där flytande klordoserare som man lägger en tablett i. Undrade bara hur stor betydelse det har när man justerar på den där doseraren. Eller utsöndrar sig tabletten i sin egen takt oavsett hur man justerar den.

Utloggad Tomelf

SV: brun-gult vatten från egen brunn
« Svar #22 skrivet: juli 13, 2013, 18:55:52:52 »
Nu har jag exprimenterat lite med poolen idag. För någon dag sedan så var vattnet lite smågult och klor samt ph låg bra. Dock väldigt hög alk. Ungarna badade två dagar sen började vattnet bli mjölkigt och dimmigt. Jag tänkte att jag testar väl att flocka. Sagt och gjort så gjorde jag det och dagen efter så såg man inte ens botten. Hela poolen var helt mjölkig och dimmig. Det blev 10ggr värre. Så jag tänkte att jag exprimenterar lite och ser vad jag kan göra. Tog ett stort glas med vatten från poolen och började med att tillsätta lite snabbklor =Ingen skillnad. Klart pool (Algmedel) =Ingen skillnad. Flockningsmedel =ingen skillnad. Ph minus = kristallklart på en gång. Bra tänkte jag. Tillsatte ca 1,5kg Ph minus och sen tog det ca 10min sen var hela poolen klar och ett ph på 4.0 och alk visade inget utslag. Nu har jag höjt ph och alk så det visar bra på stickan och poolen är fortfarande klar. Vad var det som hände när jag chocksänkte ph värdet egentligen?

Med vänlig hälsning

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: brun-gult vatten från egen brunn
« Svar #23 skrivet: juli 13, 2013, 21:38:43:43 »
Jag vågar inte svara på vad som hände, men jag har haft en liknande händelse. Efter en chockklorering så fick jag lite dimmigt vatten, kollade och jag hade 7,8 i pH. Efter en dos pH-sänk så blev det kristallklart.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Tomelf

SV: brun-gult vatten från egen brunn
« Svar #24 skrivet: juli 13, 2013, 22:01:05:05 »
Riktigt skumt tycker jag. Det känns på något sätt som att man nästan måste döda ett gammalt vatten från en grävd brunn och låta ph halten gå ner mellan 3.0 - 4.0 för att sedan börja höja ph samt alk i lagom takt. Men jag bara spekulerar vildt. Vad jag inte begriper är hur vattnet kunde bli så himla klart på bara 10min när jag innan sänkningen höll på en hel veckan utan att det gula försvann i vattnet  <hmm>

Utloggad SingingSailor

SV: brun-gult vatten från egen brunn
« Svar #25 skrivet: juli 13, 2013, 23:01:10:10 »
Har du hårt eller mjukt vatten i brunnen?
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Erica

SV: brun-gult vatten från egen brunn
« Svar #26 skrivet: juli 14, 2013, 00:35:33:33 »
Det låter som om du haft en kalkutfällning i vattnet. När du sänker pH löser sig kalken i vattnet. Vid högre pH fälls den ut. Du har alltså troligtvis ganska hårt vatten.

Utloggad SingingSailor

SV: brun-gult vatten från egen brunn
« Svar #27 skrivet: juli 14, 2013, 10:52:37:37 »
Kul att vi tänker lika, Erica. Du har mkt erfarenhet och ger bra råd O0

Här finns mer info om kalkutfällning och vattenbalans:
http://www.pahlen.se/poolguiden/balanserat-vatten/
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Tomelf

SV: brun-gult vatten från egen brunn
« Svar #28 skrivet: juli 14, 2013, 14:06:40:40 »
Det är nog troligen hårt vatten här. Men att det gick åt så mycket ph minus är ju konstigt. Jag provade idag att hälla upp lite vatten från brunnen och mätte på det. Visade inget på varken alk el ph på den. Men vattnet är gulaktigt. Jag provade att ha lite snabbklor och ph minus. Då blev det nästan helt klart på nolltid. Skulle vara kul att veta hur vattnet kan reagera så genom att ha i ph minus i ett vatten som redan har lågt ph ?

Utloggad SingingSailor

SV: brun-gult vatten från egen brunn
« Svar #29 skrivet: juli 14, 2013, 20:57:30:30 »
Det är nog troligen hårt vatten här. Men att det gick åt så mycket ph minus är ju konstigt.
Det hade förmodligen räckt med mycket mindre pH minus.

Jag provade idag att hälla upp lite vatten från brunnen och mätte på det. Visade inget på varken alk el ph på den.
Det är ett mätfel, 0 i pH och alk är omöjligt. Du har troligen ganska högt pH och alk i brunnen.

Men vattnet är gulaktigt. Jag provade att ha lite snabbklor och ph minus. Då blev det nästan helt klart på nolltid. Skulle vara kul att veta hur vattnet kan reagera så genom att ha i ph minus i ett vatten som redan har lågt ph ?
Lite kemikalier i en hink kan lätt bli väldigt starkt. Kloret oxiderade det som orsakade gula färgen, och pH minus gjorde att ev kalk löstes i vattnet => klart vatten
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan