Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Stabil konstruktion för bärlina och trall runt polyetenpool?  (läst 8455 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nikkotikko

Stabil konstruktion för bärlina och trall runt polyetenpool?
« skrivet: februari 09, 2011, 11:20:54:54 »
Hur gör man lämpligast en infästning av bärlina för trall runt en polyeten-pool? Är det lämpligt att ha plintar i det sand-återfyllda utrymmet runt poolen? Funderar på om det är en stabil grund för plintar där eftersom man inte ens ska padda sanden där? Kommer att gjuta en platta under poolen och har för mig att jag sett någon bild på forumet där det var stolpskor ingjutna i plattan runt poolen och sedan höga stolpar på dessa för att fästa bärlinan runt poolen, är det en vettig och bra lösning? Vi kommer troligtvis ha bärlinor med golvreglarna i samma höjd i balkskor istället för att ha dem ovanpå bärlinan för att få ner höjden på konstruktionen så det ger ju inte mycket utrymme för överhäng på golvreglarna heller.

Hur har ni som har polyeten-pool och trall gjort för att få en stadig konstruktion närmast poolen? Blir mycket tacksam för förslag och lösningar på detta!




Poolgiganten

Utloggad swanthe

SV: Stabil konstruktion för bärlina och trall runt polyetenpool?
« Svar #1 skrivet: februari 09, 2011, 20:56:25:25 »
Att gjuta långa betongstolpar som sitter fast i bottenplattan är förmodligen en alldeles utmärkt ide, kom bara ihåg att armera ordentligt så har du en riktigt stadig grund för däcket.

Jag kommer hoppa över bärlina närmast poolen och istället lägga reglarna direkt på betongplattor där, eftersom jag inte får plats med både betonplatta eller plint, bärlina, regel och trall i höjdled efter att jag återfyllt med sand enligt rekommendationer, som var att poolstommen inte fick sticka upp mer än 30 cm.
Det kommer bli fler punkter att väga av, men jag tror att betongplattorna (40x40cm) kommer ligga stilla på sanden.
Hade egentligen tänkt bygga däcket eller åtminstone regelverket redan i höstas, men vintern kom i vägen. I efterhand har jag tyckt att det var tur, för nu hinner sanden sätta sig lite bättre efter tjäle och smältvatten.
4x8m med plåtstomme från Svenska poolfabriken, Minimaster med klor och pH-reglering (kolsyra).
Tidigare: 4x8m med polyetenstomme från Poolkungen, romersk trappa, stensarg, Zodiac Tri18Ph saltklorinator med pH-reglering, vattenjet, klasik C excellence pooltak, Vortex3 poolrobot

Utloggad nikkotikko

SV: Stabil konstruktion för bärlina och trall runt polyetenpool?
« Svar #2 skrivet: februari 10, 2011, 13:09:58:58 »
Tack för svar swanthe!

Ja har underlaget hunnit sätta sig över vintern så är nog förutsättningarna bättre för att få det stabilt! Blir nog värre för oss i vår/sommar då återfyllnaden är färsk!
 
Hittade förresten bilden här på forumet där man använt sig av tryckta trästolpar vilandes på stolpskor ingjutna i plattan, bilden finns på denna länk http://cid-e8f9ba65cf6000da.skydrive.live.com/browse.aspx/Poolbygge



Finns det andra som har löst det på något annat vis månne?




« Senast ändrad: februari 10, 2011, 13:20:04:04 av nikkotikko »

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Stabil konstruktion för bärlina och trall runt polyetenpool?
« Svar #3 skrivet: februari 16, 2011, 09:04:25:25 »
Hej nickoticko!
Jag har gjort som swanthe föreslog, med skillnaden att jag inte ställt stolparna på plattan utan på en avjämnad makadambädd i botten. Har funkat fint, se http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3592.msg30597#msg30597.
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad nikkotikko

SV: Stabil konstruktion för bärlina och trall runt polyetenpool?
« Svar #4 skrivet: februari 17, 2011, 14:53:41:41 »
Hej Dacke!

Tack för svar! Hur gick du tillväga rent praktiskt? Vägde du in stolparna exakt innan gjutning eller har du balkskor i plintrören så det gick att justera höjden på bärlinan efteråt? Eller vilar bärlinan direkt mot betongkanten? Ser inte så bra på skärmen men det ser ut som träkonstruktionen/bärlinan vilar på de ogjutna plintrören som sedan fylls med betong. Var det bökigt att få till rätt höjd på rören?

Skulle det vara en lättare process att gjuta in stolpskor direkt i plattan vid sidan av poolkanten och ställa lite längre stolpar av tryckt virke i som sedan bärlinan kan skruvas i och sen såga av stolparna efteråt? Rent spontant tycker jag det känns som om det skulle vara lite lättare eftersom man då inte behöver väga in plintar i rätt höjd. Kommer stolparna hålla i backen? Några tankar kring detta? För och nackdelar med de olika alternativen?


Utloggad swanthe

SV: Stabil konstruktion för bärlina och trall runt polyetenpool?
« Svar #5 skrivet: februari 17, 2011, 22:54:21:21 »
Jag tycker Inte du ska ha stolpar av trä. Gjut stolparna i armerad betong så kommer de hålla minst lika länge som poolen. Sätter du fast balkskor i toppen så behöver de ju inte vara mer än ungefär rätt. Bärlinan kan du väga av när allt är klart, så länge de inte balkskon sitter för högt.
Önskar nu att jag gjort det innan jag återfyllde...
4x8m med plåtstomme från Svenska poolfabriken, Minimaster med klor och pH-reglering (kolsyra).
Tidigare: 4x8m med polyetenstomme från Poolkungen, romersk trappa, stensarg, Zodiac Tri18Ph saltklorinator med pH-reglering, vattenjet, klasik C excellence pooltak, Vortex3 poolrobot

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Stabil konstruktion för bärlina och trall runt polyetenpool?
« Svar #6 skrivet: februari 18, 2011, 08:59:25:25 »
Hej igen, nickoticko!
Rören gjöt jag först fast genom att ställa ner dem i en "klump" betong i botten och stoppade sedan i armeringsjärnen.
Jag lade bärlinan på rören och skruvade på plintjärn. Sedan justerade jag till rätt höjd och vägde av med små klotsar på kanten av röret. Därefter fyllde jag betong tills röret var fyllt. När betongen brännt plockade jag bort klotsarna.
Jag är amatör, så säkert hade ett proffs gjort annorlunda, men det fungerade bra.
Jag använde spirorör för att jag hade tillgång till det. Vanliga papprör duger. Man kan skarva med silvertejp och såga till lämlig längd.
Jag ville inte ha trä i marken och tyckte det var lätt att gjuta stolparna.
Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag