VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Problem med poolvärmepump från Jula (Flödesvakt indikerar fel) -Problem löst!  (läst 40330 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mangää

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: trelleborg
  • Antal inlägg: 47
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • ovanmark pool intex 24311 L 549 x 122 cm
    • Visa profil
Så lite så Varmtibadet !!

det där är ju en kostnadsfråga, jag körde min på dagarna bara innan, och då tappade jag två grader på natten,  innan jag la skydd på så tappade jag 4 grader,

är det riktigt skitväder så ökar inte graderna, inte i min ia f

men nu får VP gå hela tiden , jag hatar att bada i kallt vatten,
men VP´n är inte så effektiv på natten ,  men jag tappar inte graderna iaf, :)

Poolgiganten

Utloggad Varmtibadet


Har ni den engelska manualen? Den är rätt utförlig. Annars kan jag länka till den när jag kommer hem.
Kommit hem ännu frankeman90? Jag är i väldigt behov av den engelska manualen du nämner.

Utloggad frankeman90

Sorry att svaret dröjde:

Här är servicemanualen till Julas värmepump (på engelska)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/18912392/JULA%20ANSLUT%20PH8800-F%20SERVICE%20MANUAL%20%28B20%29.pdf

Utloggad Sköld


Utloggad Varmtibadet

Stort tack frankeman!

jag hade dock hoppats att det skulle finnas inställning för timer-funktion samt på/avslagning av filtret (som jag antog skulle finnas då vpn vill att man ska koppla elen för cirkulationspumpen via vpn)

Vet inte riktigt hur jag ska få någon bra automatik på det hela. Har ingen bypass så min filterpump pumpar 5600l/h direkt genom vp och den har delta på 1grad (dvs 1grad varmare ut än in). Ser att det förespråkas delta på 2grader - men hur ska jag komma dit?

Utloggad Mangää

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: trelleborg
  • Antal inlägg: 47
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • ovanmark pool intex 24311 L 549 x 122 cm
    • Visa profil
jag vet inte om jag sticker ut hakan nu,

men jag kör utan bypass, och min pump ligger på ca 10.000 liter/H och jag får ut precis som du, ca 1 graders diff,
vilket är lite skumt, för då innebär det att jag måste strypa ner till under 5600liter/H för att öka min till 2 graders skillnad på in och ut,
jag kan inte se att det är avgörande på nått sätt att man ska ha 2 graders skillnad,
den värmer ju upp poolen lika snabbt ändå?

jag har inte kopplat min pump till VP *elen alltså* jag satte min sandfilterpump på cirkulation i stället, och låter den gå konstant, kör dock filtrering ca 2 timmar om dagen ca !! 

jag kan inte tycka att du ska sträva efter 2 graders skildnad.


Utloggad frankeman90

Jag kör också utan bypass. Är rätt ny poolägare så har egentligen ingen större koll på detta men har 30 grader i poolen utan problem. Poolpumpen är rätt kraftig 10 kbm/h och kopplad separat.

Har också fått ett separat slangpaket från Jula som dock inte är inkopplat. Se separat tråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9006.0


Utloggad Varmtibadet

Jag kör också utan bypass. Är rätt ny poolägare så har egentligen ingen större koll på detta men har 30 grader i poolen utan problem. Poolpumpen är rätt kraftig 10 kbm/h och kopplad separat.


Jag vet inte om jag har orealistiska önskemål om denna värmepump eller värmepumpar generellt, tycker inte riktigt den levererar den badtemp jag vill.

28-29grader har jag haft som max varma dagar och då har den värmt 5grader på en dag.
Men idag när det varit sämre väder mulet och 15-17grader hela dagen så gör den ingen höjning alls av vattnet, den stod på 23in och 23ut på morgonen och nu 13h senare 23in och 24ut och då har den gått hela tiden.

Min pump pumpar 5600liter/h ifall det har någon påverkan.

Ni andra som har denna vp - får ni upp tempen till 28-30grader hur lätt som helst?
Ni som har annan vp - får ni upp tempen till 28-30grader hur lätt som helst?

Kan tilläggas att jag har ingen solfolie, den är beställd men inte levererad ännu  :'(

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Har du ingen täckning alls finns det ingen värmepump som kan hålla tempen om vädret är dåligt, du värmer ju hela världen...

När vatten avdunstar formligen sugs energi ur de kvarvarande vattenmolekylerna, de atomer/molekyler som avdunstar var så varma att de förångades när de lämnade vattnet, och vattnet kyls då ned.
http://no-nerds.weebly.com/avdunstning.html
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Magnus Henricsson

  • Gäst
Magnus Henricsson
SV: Problem med poolvärmepump från Jula (Flödesvakt indikerar fel) -Problem löst!
« Svar #59 skrivet: juni 21, 2015, 15:57:19:19 »
Hej,
efter mina inlägg så kunde jag ju inte släppa problemet.

Så ut och mecka, jag fick inte ihop att inlopp är upptill och utlopp nertill just för avluftning/högsta punkten.

Så jag vände på flödet och då kunde jag inte ens få igång VP då den konstant visade EE03 i displayen.

Kopplade tillbaka allt igen och vips så funkade den igen. Så eftersom anläggningen är helt nyinstallerad så kan ju någon form av smuts satt flödesgivaren ur funktion. Och genom att jag körde vatten åt fel håll kan detta förmodligen"rensat rent".

Men nu är jag ju bra nyfiken på flödesgivaren och dess funktion, mekanisk? magnet med flödeskropp? osv. Någon som vet?

Skrev inget igår sent då jag ville verkligen se att det fungerade.

Men precis hemkommen, In 27 och ut 28 (16:30). I morse (06:00) 22 in 23 ut.

Så det verkar ju fungera sjukt bra med tanke 5grader på mindre än 12h. Poolen är en ovanjord utan täckning på 18kbm. Det är ju strålande sol och varmt idag, poolen har solljus hela dagen så det gör nog en hel del.

Hoppas det funkar nu resten av sommaren och tack för svaren. Hoppas detta kan hjälpa någon annan om liknade problem uppstår.

Mvh Jocke

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan