Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Problem med poolvärmepump från Jula (Flödesvakt indikerar fel) -Problem löst!  (läst 40307 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Varmtibadet

En till som anmäler intresse för den engelska manualen!

Mitt problem är att den har gått nu i ca 5h men pumpar bara ut vatten i samma temp som in - och det står ju ingenstans var man ändrar önskad temperatur (inställning 1säger nu 40grader, om det nu är den som anger önskad temp)

Poolgiganten

Utloggad Mangää

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: trelleborg
  • Antal inlägg: 47
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • ovanmark pool intex 24311 L 549 x 122 cm
    • Visa profil
ja jag var också lite skeptisk i början, för in och ut var samma grader,  men om du känner på vattnet som kommer ut så är det lite skildnad, d tar nån timme för min att öka poolen en grad,
så efter nån timme så ökar den ut med en grad, d gjorde min i a f , 

Utloggad Sköld

En till som anmäler intresse för den engelska manualen!

Mitt problem är att den har gått nu i ca 5h men pumpar bara ut vatten i samma temp som in - och det står ju ingenstans var man ändrar önskad temperatur (inställning 1säger nu 40grader, om det nu är den som anger önskad temp)

Har du kollat och jämfört mina inställningar i tråden? Min kom ju med inställningen att kyla!

Utloggad Sköld

Lite uppdatering om mitt problem.......tyvärr återkom problemet. Till saken hör att det är inte alltid EE03 visas i displayen utan den bara stannar efter ca 2-3minuter. Så idag har jag installerat en större pump, och nu tuffar den på igen.

Så en sandfilterpump från swin&fun för 1500 räcker inte till  :-\

Utloggad Varmtibadet

Nu har vp gått drygt ett normalt sommardygn ( 20-25grader med sol/moln) och tempen har gått från 22 till 26grader (dvs från 22in 22ut till 26in 26 ut) - är detta att betrakta som ok ökning?  Jag önskar ju att tempen skall upp till 28 utan problem...


Utloggad Mangää

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: trelleborg
  • Antal inlägg: 47
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • ovanmark pool intex 24311 L 549 x 122 cm
    • Visa profil
ja det får man ju säga är helt ok, en ökning på 2 grader per dygn är inte helt ovanligt,

men en sak som jag inte förstår är att dom flesta säger att man bör ligga på 2 graders skildnad mellan ut och in, men har det verkligen nån betydelse om det kommer ut 10.000 L /timmen som är en grad varmare, eller om man har 5000 L i timmen som är 2 grader varmare,  resultatet blir väl det samma ??
 här är jag osäker, <!!!!!

nån som kan bringa klarhet i detta ??

Utloggad TommyC

Motivet brukar vara att maximera verkningsgraden samt minimera slitaget på värmeväxlaren. Jag har aldrig sett några data från tester som visar att det verkligen är så  <dontkn>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Varmtibadet

Okej så min 4graders ökning är mao ok :)

Mangää, jag har oxå samma tankar som du...

En viktig fråga - hur ställer man in önskad temperatur???

Utloggad Mangää

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: trelleborg
  • Antal inlägg: 47
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • ovanmark pool intex 24311 L 549 x 122 cm
    • Visa profil
ja den ökningen är helt ok, om du inte har en pool på 100 liter förståss,  *hehe* då är det lite klent.
nu ska vi se om jag kan skriva ner så enkelt så möjligt hur man sätter graderna

1, om din vp är igång så stänger du av den
2, tryck in 3 knappar samtidigt  * SET + pil upp + pil ner* i ca 2 sekunder
3, släpp knapparna, tryck en gång på SET knappen, första siffran är antingen noll eller ett
det ska vara en etta, är det en nolla trycker du på SET igen,  andra siffran är den önskade temperaturen du frågar efter, du ändrar den med pil upp om du vill höja, pil ner om du vill sänka,

jag var tvungen att gå ut o kolla om det funka, och d gjorde det  :)
jag har ställt min på 28 grader, 30 grader blev för mycket för mig,

hoppas du blev hjälpt av detta, annars får du hojta till igen :)

lycka till

Utloggad Varmtibadet

Tack mangää!

Idag har vp gått ca 12h fram tills nu och graderna stigit 2grader (28in 28ut). Hade väl hoppats på mer...

Är det lönt att låta vp jobba under natten eller bör den vara i standby då?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan