VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Underhåll bakspolning mm  (läst 5039 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad frjo

Underhåll bakspolning mm
« skrivet: april 29, 2013, 22:53:52:52 »
Nu har jag precis flyttat in i huset och är nybliven poolägare

hur ofta ska man bakspola sandfiltret och hur länge?

Hur ofta byter man sand i filtret?

vattenbyte hur ofta?

köra med vecko klortabletter i breddavloppet och hålla en klorhalt på 1,0 till 1,5
ha koll på ph halten
chockklorerera 1 gång i månaden
är det något annat jag behöver tänka på?
Kaklad Inomhus pool 7*3,65 1,6 djup ca 40m3 vatten
Värms med bergvärme

Poolgiganten

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Underhåll bakspolning mm
« Svar #1 skrivet: april 30, 2013, 08:35:49:49 »
man brukar väl rekommendera backspolning ungefär 1 gång/vecka till var fjortonde dag, men egentligen skall du se till att du har en fungerande manometer och backspola när trycket stigit med ca 0.3 bar (eller innan du kommer upp i filtrets maxtryck).
Vi brukar ha ca 0.8 bar efter backspolning, och jag backspolar igen när trycket ligger på ca 1.2-1.3 bar.
Ett filter renar normalt bättre ju skitigare det blir, så att hålla på och backspola (bort) vatten i onödan finns det ingen anledning till.

Sanden skall bytas vart 5:e år har jag för mig, men om allt funkar ser jag ingen större anledning till det, vet att det finns de som kört avsevärt mycket längre än så.
Själv bytte jag sand efter ca 6 år, och jag har i alla fall inte märkt någon skillnad alls.

Vattenbyte verkar behöva göras efter några år, det är i alla fall min uppfattning, för att man inte skall få problem med grumligheter som kan vara svåra att komma åt, har du pool där vattennivån skall sänkas varje höst så får du tillsammans med det vatten som spolas bort i backspolningarna en rätt bra takt på omsättningen av vatten i poolen, så att helt byta vatten är sällan eller aldrig nödvändigt.

Mitt sätt att få balans i poolen är som följer:

Se till att få alkaliniteten rätt.
Justera pH
Klorera
Flocka
Justera pH.

Sen veckopuckar i den mängd som gör att du håller runt 1-2 ppm, det går mer än en puck i veckan om du har varmt (varmare än 26 grader).
För oss som har 32 grader går det minst 2 puckar i veckan.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Underhåll bakspolning mm
« Svar #2 skrivet: april 30, 2013, 09:38:57:57 »
Jag har själv en utomhuspool, precis som Rickard. Om det är en utomhuspool håller jag med Rickard i allt, men är det en inomhus så skiljer det lite. Det är väl t.ex. inte lämpligt att köra med klorpuckar i en inomhuspool p.g.a. risken för klorblockering. Tråden ligger i inomhuspool-delen av forumet.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad frjo

SV: Underhåll bakspolning mm
« Svar #3 skrivet: april 30, 2013, 20:57:58:58 »
Ska precis beställa poolkemi hade tänkt mig vecko puckar men du sa att det inte var bra,vad skall jag ha i stället.
Det enda jag fick med var en hink chock klor
Kaklad Inomhus pool 7*3,65 1,6 djup ca 40m3 vatten
Värms med bergvärme

Utloggad Erica

SV: Underhåll bakspolning mm
« Svar #4 skrivet: april 30, 2013, 21:52:04:04 »
Nej veckopuckar innehåller för det mesta cyanursyra som ansamlas i poolen. I en inomhuspool byter man sällan vatten, inga vintersänkningar, inte så många backspolningar o.s.v. Risken är då att man till slut får så mycket cyanursyra i vattnet att man tvingas till vattenbyte för att bli av med den. Vid för hög halt av cyanursyra så fungerar inte kloret - man får klorblockering; kloret finns där men gör ingen nytta. Dessutom har man ingen användning av cyanursyra i en inomhuspool. Syran skyddar kloret från att brytas ned av solen men i inomhuspooler har man inte det problemet.

Vilken typ av klor du än väljer så välj sådan som är fri från cyanursyra. Dagsklor eller pulverformig klor brukar sakna sådan - kolla innehållsförteckningen ! Själva kör vi vår inomhuspool med flytande klor (natriumhypoklorit) och saltsyra (för att hålla ned pH, det flytande kloret vill höja pH) men vi kör med ett autodoseringssystem som mäter pH och Redox (kopplat till klorhalt). Väldigt bekvämt men det kostar en del, även om dessa system blivit billigare med åren. Samma kemikalier kan naturligtvis användas manuellt, men man får vara försiktig, det är ju vätskor som är aggresiva.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Underhåll bakspolning mm
« Svar #5 skrivet: maj 01, 2013, 14:36:18:18 »
Kalciumhypoklorit fungerar ju i princip lika som Natriumhypoklorit fast i pulverform så det är ju mer hanterbart. Sänkning av ph finns det också i pulverform.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag