VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Sandjord högt grundvatten och glasfiberpool?  (läst 2974 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stinky

Sandjord högt grundvatten och glasfiberpool?
« skrivet: juni 16, 2018, 17:14:59:59 »
Bor i Höllviken och vi har ren sandjord med grundvatten på 0,7 och ibland 2,5m djup vilket beror på om havet som lihher nära trycker in vatten i grundvattnet.
Nu undrar jag om man skulle kunna gräva ut och dränera för en 4 8x4x1.5m glasfiberpool och om det räcker med att göra följande

1. Ska fylla ut tomten så jag tänkte jag kunde ta av det jag gräver ut för poolen och fylla tomten med. Behöver ca 45 ton..
2. Lägga dränering och sen fylla med makadam och padda
3. Sedan placera pool och bygga trädäck. Låta det vara öppet runt poolen och täcka med trädäcket o ev lite makadam. Kommer detta räcka eller rasar det in om man lämnar 1,5 på var sida om poolen ofyllt?

Poolgiganten

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Sandjord högt grundvatten och glasfiberpool?
« Svar #1 skrivet: juni 16, 2018, 17:44:46:46 »
En dränering gör ju liksom inte att grundvattennivån sjunker.

Du måste pumpa ner nivån lokalt. Och är det ren sand så antar jag att det är ett ”ganska” väldränerat material så tillflödet av nytt vatten är säkert ganska bra. Lite som att försöka tömma kattegatt med en hink.

Utloggad Stinky

SV: Sandjord högt grundvatten och glasfiberpool?
« Svar #2 skrivet: juni 16, 2018, 18:06:14:14 »
Jajamän precis så är det, fritt tillflöde. Åker man på en att gjuta en platta? Eller funkar det med lite dräneringshjälp med pump de gånger man ska tömma polen? Eller är det helt fel typ av pool för mig.

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Sandjord högt grundvatten och glasfiberpool?
« Svar #3 skrivet: juni 16, 2018, 18:30:13:13 »
Jajamän precis så är det, fritt tillflöde. Åker man på en att gjuta en platta? Eller funkar det med lite dräneringshjälp med pump de gånger man ska tömma polen? Eller är det helt fel typ av pool för mig.

Det finns nog experter som kan svara på sånt men med de förutsättningar du beskriver skulle jag inte satsat på nergrävd djupare än till strax över grundvattennivån. Det kan bli jobbigt när en sån pool kommer flytande upp pga stigande grundvatten. Och grundvatten runt poolen suger värme.

Utloggad aromata

SV: Sandjord högt grundvatten och glasfiberpool?
« Svar #4 skrivet: juni 17, 2018, 10:29:58:58 »
Jag skulle inte heller gräva djupare än grundvattennivån. Då slipper du många problem.

En glasfiberpool blir som en glasfiberbåt när den är tom och vattnet runtom stiger, kan jag tänka mig.

Utloggad Stinky

SV: Sandjord högt grundvatten och glasfiberpool?
« Svar #5 skrivet: juni 17, 2018, 11:33:19:19 »
En granne har visst glasfiberpool, det jag undrar är om inte man likväl kan få problem med grundvatten om vatten hamnar mellan liner och cellblock/lekablock?

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Sandjord högt grundvatten och glasfiberpool?
« Svar #6 skrivet: juni 17, 2018, 11:49:02:02 »
En granne har visst glasfiberpool, det jag undrar är om inte man likväl kan få problem med grundvatten om vatten hamnar mellan liner och cellblock/lekablock?

Jo, absolut. Försöker du värma upp en sån pool så har du och din el-leverantör att göra. Risken med glasfiberpoolen är att den flyter upp.


Extern yta som grundvattnet trycker på är ju större än invändig yta du har vatten i. Måste du av nån anledning tömma poolen eller tom vintersänka nivån ordentligt så kommer den att lyfta och då ryker varenda rörkoppling och den står på sniskan igen när den landar. Har du grundvatten på 70cm som du med pump lokalt runt pumpen inte har kapacitet att sänka så måste du nog alltid MINST ha en meter vatten i en 1,5 pool.

Kan du inte lyfta poolen till grundvatten nivå och använda uppgrävda massor till en vall för dom 70-80 cm som hamnar över mark och klä in det med ett altandäck?

Utloggad Erica

SV: Sandjord högt grundvatten och glasfiberpool?
« Svar #7 skrivet: juni 17, 2018, 14:58:34:34 »
Det finns ju en lösning men den är jobbig och säkert ordentligt dyr:gjut först en kraftig betongpool, med så mycket betongvikt att den inte flyter upp. Den behöver inte vara 100 % vattentät som en riktig pool , men rimligt tät ändå. Pumpa ut vattnet inne i denna. Lägg sedan din glasfiberpool inne i denna med dränering emellan. Fungerar säkert bra och med rimliguppvärmningskostnad (det får du INTE om grndvattnet går upp på poolen - ivattenförande mark kan det föra bort nästan hur mycket värme som helst från poolen) - men priset kanske blir orealistiskt högt.

Alla pooler som är styva kan flyta upp och fungera som en båt om de töms och det står vatten utanför. Jag minns ett fall från USA-tiden när en pool flöt upp totalt efter att en slang lossnat från ett inloppsmunstycke, på poolens utsida. Vattnet pumpades up i mellanrummet mellan poolen och marken och poolen steg successivt. Poolen hade bottenavlopp och den slangen följde med upp och pumpningen fortsatte hela natten. På morgonen hittade poolägaren sin tomma pool flytande ovanpå det vattenfyllda hålet i marken. :(

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Sandjord högt grundvatten och glasfiberpool?
« Svar #8 skrivet: juni 17, 2018, 15:03:47:47 »
Det finns ju en lösning men den är jobbig och säkert ordentligt dyr:gjut först en kraftig betongpool, med så mycket betongvikt att den inte flyter upp. Den behöver inte vara 100 % vattentät som en riktig pool , men rimligt tät ändå. Pumpa ut vattnet inne i denna. Lägg sedan din glasfiberpool inne i denna med dränering emellan. Fungerar säkert bra och med rimliguppvärmningskostnad (det får du INTE om grndvattnet går upp på poolen - ivattenförande mark kan det föra bort nästan hur mycket värme som helst från poolen) - men priset kanske blir orealistiskt högt.

Alla pooler som är styva kan flyta upp och fungera som en båt om de töms och det står vatten utanför. Jag minns ett fall från USA-tiden när en pool flöt upp totalt efter att en slang lossnat från ett inloppsmunstycke, på poolens utsida. Vattnet pumpades up i mellanrummet mellan poolen och marken och poolen steg successivt. Poolen hade bottenavlopp och den slangen följde med upp och pumpningen fortsatte hela natten. På morgonen hittade poolägaren sin tomma pool flytande ovanpå det vattenfyllda hålet i marken. :(

Det borde absolut fungera. Och det finns säkert billigare metoder med med spontplåt eller nåt liknande men vilket som så tror jag det är stt be om problem och totalt sätt omotiverat dyrt. Att hålla sig över grundvattennivå är en no brainer.

Utloggad Stinky

SV: Sandjord högt grundvatten och glasfiberpool?
« Svar #9 skrivet: juni 17, 2018, 21:30:20:20 »
Men hur löser man det då här nere i Höllviken med högt grundvatten. Det är massor med undermarkenpooler och säljarna rekommenderar en isolerpool som prio ett..

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan