CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Stora problem med vattnet  (läst 11435 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad kwhalp

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #70 skrivet: september 06, 2023, 01:14:25:25 »
Intressant tråd!

Tänkte bara delge lite erfarenheter om dessa "mindre" ovanmarkspooler och de problem med dödzoner (grogrund för alger) som kan uppstå.

10000 L vatten och 2006 L/h filterpump låter ju bra i teorin; dvs 5h omsättningstid, vilket är okej enligt:

"Omsättning av total poolvolym: Enligt SS EN 16713 skall den totala poolvolymen omsättas minst 1ggr/8h, dvs. 3ggr/dygn. De flesta tillverkare av poolpumpar och sandfilter rekommenderar dock ca 4-5ggr/dygn."

https://oceanum.se/blogs/guider/dimensionering-av-sandfilter

Men i praktiken är det lite knepigare än så.

Jag köpte mitt första poolpaket (snarare uppblåsbar plaskdamm) Bestway 3.05m x 76cm Fastset med ca 3500 - 4000L vattenfyllnad, gick inte fylla mer, annars havererade väggarna på den uppblåsbara "poolen".
Medföljande patronfilterpump (1249 L/h) är av typ I (dvs minst i klassen), och pumpen är tyvärr ett SKÄMT.
Endast 16W effekt och när den är ansluten till poolen och filtersystemet kan pumpen trycka igenom 1060 liter vatten per timme enligt tillverkaren.

"Denna integrerade systemflödeshastighet gör 330gal-pumpen perfekt för Bestway®-pooler med en volym på 1100 L – 8300 L." 

8300 liter? Nästan 8h omsättningstid! Var känner vi igen den siffran ifrån? Jo, ur "SS EN 16713", som kostar 1416kr att läsa... men jag kan bespara er pengarna.

Min erfarenhet är att man måste ha koll på poolgeometrin, vattnets väg och skiktningen som uppstår pga värme- dvs densitetsskillnad i poolvattnet.
När jag i min för säsongen "nya" 4.5 - 5 m³-pool, med större installerad poolfilterpump om (2006 L/h -> 1817 L/h reell pumpkapacitet), ändå fick döda zoner i poolen vilket bevisades av:

1. Värmeskiktning (dvs varmt vatten överst) och kallt vatten på botten.

2. Döda insekter hamnar i typiska noder på botten, långt från inlopp/utlopp till filtret.

Då jag inte orkade köpa någon bypass till värmepumpen (Splash 35) så behöll jag den lilla 16W-och-Typ-1-patronfilterpumpen som hade perfekt flöde (1m³/h) för att få optimal deltaT över kondensorn. Men jag såg direkt att vattnet var fullt med skräp, flugor, myggor, gräs och all tänkbar skit som ungarna drog med sig i poolen. Köpte därför en ytskimmer (Bestway Flowclear Skimatic 2574 L/h, 48W typ 3-filter) som fixade de två problemen med flugnoder och varmvattenskiktning.  2574 + 1060 = 3634 L/h, dvs nästan 1:1 mellan filtrering och vattenvolym! Eller åtminstone 90% dimensionering.

Nu säger jag inte att förhållandet är linjärt för större pooler, men i mitt fall så löstes problemen med installationen av en skimmer som 1. ökade filtreringen rejält och 2. mixade vattnet bättre, då skimmerns utblås är i botten och insuget jäms med vattenytan. Skimmern kan med fördel placeras en bit bort från poolens ursprungliga in-/utlopp för att öka vattenomrörningen.

Sen är det en till faktor som påverkar, och det är patronfiltrens filtreringskapacitet över tid. Sandfilter har tryckmätare som indikerar om flödet blir för dåligt och backspolning är nödvändig. Det saknar de patronfilterpumpar jag varit i kontakt med, utan man får istället förlita sig på känseln eller ögonmåttet, när man granskar utloppets vattenflöde, alternativt att värmepumpens flödesindikator säger stopp och poolen såvida tappar i temperatur (bra larmfunktion, svårt att missa!)

I år köpte jag min nuvarande 4678 L - 5000L (90% - 96% fyllnad) Bestway Steel Pro Max 3.05 m x 76 cm
och uppgraderade skimmern ett snäpp; 73W 3974 L/h, typ 3.
Uppgraderade även patronfilterpumpen till 2006 L/h -> 1817 L/h reellt flöde.
De gånger jag stängt av endast skimmern, men låtit det andra rulla (värmare, patronfilterpump osv) så har varmvattenskiktning kommit som ett brev på posten, och även tydliga flugnoder på botten.

Blev ett långt inlägg, men min poäng är att som Roger m.fl tidigare hintat om, det uppstår döda zoner i dessa runda pooler då (för få och ofta lågflödes)utlopp/inlopp sitter som de gör, och de medföljande patronfilterpumparna är för klent dimensionerade.

Slutligen lite sammanfattande data över Bestways minsta patronfilterpumpar, sandpump och två ytvattenskimmers som jag testat på 3.5 - 5 m³ "plaskdammar"...

16W Typ 1, 1249 L/h -> 1060 L/h reellt flöde, (Leksak)
29W Typ 2, 2006 L/h -> 1817 L/h reellt flöde, Duger i krig
32W Typ 2, 3028 L/h ->  2195 L/h reellt flöde, Helt OK!

50W Sandfilterpump 3028 L/h -> 2271 L/h reellt flöde (ouppackad, ska använda tillsammans med filterbollar är tanken...)

48W Typ 3, 2574 L/h reellt flöde, Duger i krig...
77W Typ 3, 3974 L/h reellt flöde, Bra tryck! Snåla inte, köp denna om du väljer mellan dessa två skimmers!
« Senast ändrad: september 06, 2023, 18:27:59:59 av kwhalp »

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #71 skrivet: september 06, 2023, 12:52:29:29 »
NU är detta an gammal tråd med en massa tjafs , utan att backa bandet kan jag bara bekräfta allt du skriver, denna typ av pooler har jag haft i mitt liv , gått igenom alla dessa problem du beskriver och köpt dem i tron att det var en produkt man kunde ha i många år och som var genomtänkt i sin konstruktion , ack så fel jag haft .

Dessa pooler skulle endast säljas som "leksaker" eller i alla fall med info om att de inte på något sätt uppfyller de krav man kan ställa på en "riktig" pool , man kan ha den någon säsong och man måste lägga ner mkt jobb , inte tillförlita sig på funktionen i form av ett uselt pappfilter, dålig placering av inblås och skimmer , dålig stabilitet etc

Dock har jag alltid lyckas fylla med så mkt vatten den var tänkt för , undantaget om den står det minsta ur våg , då skiter sig detta med

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag