VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Grumligt vatten/mjölkaktigt  (läst 3046 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad skohornet

Grumligt vatten/mjölkaktigt
« skrivet: augusti 20, 2017, 20:33:55:55 »
Hej. jag har säkert gjort alla fel i boken men nu är jag lite små desperat.
Missade att sköta kemin en vecka och när jag täkte av poolen insåg jag att jag hade hal hinna på linern.
Alger tänkte jag eftersom poolen stått relativt orörd med värme och sandfilter på.
Okej ingen fara gjorde en mätning för att kolla värden och PH var lite lågt, alkaliniteten var relativt bra och klorhalten noll...
Okej höjde PH och tillsatte chockklor. och till min fasa ser jag att vattnet vart grumligt/mjölkaktigt. Okej tänkte att hinnan lossnar och blandas med vattnet så jag avvaktade för att se om Filtret skulle ta hand om det.

Dagen efter samma grumlighet, kollade värdena igen lite låg PH, chockkloret hade sänkt? och mer eller mindre ingen klor, fortfarande bra alkinaitet.
Stoppade pumpen körde en backspolning, höjde PH och i med mera klor.
Ett par timmar senare har jag fortfarande mjölkaktigt vatten men bra värden.
klor 4
ph 7,6
alkinitet 110
Är sista utvägen att tömma skiten? Till saken hör att det är bara 11 kubik, en mindre stål pool på 3,5m i diameter med Sandfilterpaket á 4m3/h, Poolpump på 200W.

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Grumligt vatten/mjölkaktigt
« Svar #1 skrivet: augusti 20, 2017, 21:44:42:42 »
Har du ingen vattenbrist så är det nog enklast och billigast att tömma och fylla nytt men det tar ju lite tid att få upp temperaturen. Vid chockklorering för att lösa problem så håller man klorhalten på minst 10 ppm tills vattnet är fint. Kör cirkulationen dygnet runt och backspola vid behov.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Grumligt vatten/mjölkaktigt
« Svar #2 skrivet: augusti 20, 2017, 21:54:44:44 »
Det troligaste, eftersom det fanns en hal hinna, är att du fått en alguppbyggnad i poolen. Algerna dog när du chockade. Sedan blir de döda algerna vitaktiga och gör vattnet dimmigt. Nu måste filtreringen få tid på sig att filtrera bort de döda algerna, kanske ett par-tre dagar. Håll uppe klorhalten tills problemet är löst så att du säkert fått död på alla algerna. Poolen bör klarna efterhand, men eventuellt kan du behöva backspola filtret emellan om det blir igensatt, det ser du i så fall på att trycket ökar på manometern. Har det ökat ca 0.2 bar mot grundvärdet är det dags att backspola ett par minuter, sedan köra renspolning ("rinse") kanske 15-20 sekunder och sedan åter till filtreringsläget.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grumligt vatten/mjölkaktigt
« Svar #3 skrivet: augusti 21, 2017, 14:27:17:17 »
Lite förvånad att pH sjunker. Hos mig har alltid pH höjts i samband med att jag chockat, och en gång fick jag mjölkigt vatten. Jag tror att det var kalkutfällning pga det höjda pH, och hos mig försvann det efter ett par dagar.

Dubbelkolla om verkligen pH är så lågt som du mätt med annan typ av mätare. Vad mäter du med?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Grumligt vatten/mjölkaktigt
« Svar #4 skrivet: augusti 22, 2017, 08:25:21:21 »
Ha i mer klor, och avvakta, det tar 3-4 dar innan det är klart igen om det blivit mjölkigt, det är i alla fall min erfarenhet (mest från spabadet).
Håll klornivån på mellan 5 och 10 tills det börjar bli klart vatten, låt det sedan sjunka till önskad nivå samtidigt som det sista av dimmigheten filtreras bort.
Det kan vara en fördel att sätta i en kudde med flockningsmedel när vattnet är nästan klart, men inte riktigt.
För att få till det riktigt bra.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan