VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bygger pool, men fastnat på några punkter, med inlopp samt trappans storlek.  (läst 10048 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kriicka

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
  • Pool byggsats ja, färdig nej.
    • Visa profil
    • www.kriicka.com
Lite Off Topic!

Poolgiganten

Utloggad Plums

För att göra det on topic - glöm inte köpa platonmatta om leverantören inte skickat med det. Så.

Utloggad Plums

Äh jag har inte den minsta betänklighet kring detta. Det fanns inga rötter i gropen när jag grävde annat än från ett närliggande träd och det är ju inte mer nu förstås. Jag har dessutom platon på utsidan vilket nog de flesta gör.

Angående betong och hur den fyller ut så har man gjort fel om den inte fyller ut helt. Dets som hälldes i mina väggar följer Dorocells anvisning och det hade konsistensen av välling. Finns inte en chans att det finns luftfickor i det.

Teoretiskt kan jag förstå att en rot skulle kunna ta sig in genom en skarv i frigoliten på utsidan (om det inte vore för att alla ytor är limmade här :) ) och sedan följa ytan mellan betong och cellplast i blocken (blocken har förstärkningar i cellplast på tvären i blocken) men det är ju ändå oerhört långsökt.

Plums - pelare säger du - pratar du om Tjälldenpooler nu?

Jag menar pelarna som man kan titta ned till botten genom när man byggt upp frigoliten. Du kanske lyckats med perfekt betongfyllnad men det är nog rätt vanligt att så inte är fallet. Gruset i betongen brukar ju dämma lite om du inte bett om väldigt fin kvalitet.

Hur som helst så börjar de franska frigolitpoolerna från 90-talet uppenbarligen uppvisa problem av detta slag. Kanske man byggde fel och att man lärt sig att använda platonmatta etc. Jag kommer inte riktigt ihåg när poolstore introducerade konceptet på den svenska marknaden. Kan det ha varit 10 år sen?

Utloggad MathiasS

2006 "uppfann" dom thermopoolen.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

Lite Off Topic!

Ursäkta. Vilka frågor kvarstår?

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
Man borde ju ha liknande problem med hus, för Dorocell är ju inte primärt framtaget för pool, utan hus. Och de går i många fall ner under mark, så det problemet borde vara lika tycker jag.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Plums

Man borde ju ha liknande problem med hus, för Dorocell är ju inte primärt framtaget för pool, utan hus. Och de går i många fall ner under mark, så det problemet borde vara lika tycker jag.

Rötter söker vatten och det finns det ofta inte så mycket av i källare. Dessutom är det nästan alltid platonmatta på utsidan. Jag läste någonstans att man utvecklat block utan genomföringar i cellplast och att det skulle stoppa ev rötter:




Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan