Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Nytt vatten och klorstart  (läst 2289 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Adelianea

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Örsundsbro
  • Antal inlägg: 34
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
Nytt vatten och klorstart
« skrivet: juli 17, 2013, 21:19:03:03 »
Hjälp
Ska tömma poolen och byta från baquacil till klor men hur börjar jag med kloret. Finns så många olika, dag, vecko, multi m.m.. Vad ska man ha till en inomhuspool och hur startar jag????? <help> <help> <help>
Nybliven inomhuspoolsägare med många frågor och problem!!!

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Nytt vatten och klorstart
« Svar #1 skrivet: juli 18, 2013, 00:24:39:39 »
Till en inomhuspool skall du ha klor som inte innehåller cyanursyra - risk för klorblockering på sikt annars. Det finns klor i olika former: puckar, pulver, tabletter, flytande o.s.v. och det kan doseras på olika sätt: helt manuellt med att lägga i regelbundet, med hjälp av puckar som ligger i skimmern, med mekaniska klordoserare eller med automatiksystem, vilket är vad vi har. Vi använder flytande klor (natriumhypoklorit) som doseringssystemet pumpar in vid behov. Självklart kan man hålla i vätskan manuellt också. Men flytande klor höjer pH och får balanseras ned med saltsyra.

När vi startade upp poolen hällde vi i ett par liter flytande klor (säkert en överdos) varvid vårt brunnsvatten svarade med en kraftig järnfällning, vattnet blev brun-grönt (ofrånkomligt vad vi än använt för klor, med detta vatten, järnet måste fällas ut) men klarnade ok efter några dagar. Principen blir ju den samma med pulverformig klor, häll i en startdos anpassad efter poolens storlek. Det är inte så känsligt, så snart ni är igång så är det ju mätningar smo gäller för att hålla lagom nivå och vad som är lagom beror ju på badfrekvens, hur mycket poolen smutsas o.s.v. Vi använder poolen flitigt, inklusive mycket barnbadande (vi har 5 och de har gott om kompisar...) och poolfester emellanåt och kör ändå med måttliga 1 ppm i klorvärde utan problem. I en inomhuspool får man ju inte så mycket skräp, det blåser inte i en massa löv eller så.

Utloggad Adelianea

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Örsundsbro
  • Antal inlägg: 34
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Nytt vatten och klorstart
« Svar #2 skrivet: juli 18, 2013, 08:36:53:53 »
Hej
Vad duktig och aktiv du är. Jag hoppade på en annan tråd eftersom jag inte fick nå svar här och nu har du svarat på både. Tusen tack och beklagar merarbetet. Har egentligen bara en fråga, automatisk doserare, vad kostar det på ett ungefär?
Nybliven inomhuspoolsägare med många frågor och problem!!!

Utloggad MathiasS

SV: Nytt vatten och klorstart
« Svar #3 skrivet: juli 18, 2013, 08:41:55:55 »
Från ett par tusingar i sin enklaste form upp till 10-15kkr, ännu mer för utrustning avsedd för badhus......

Väl värt varenda krona som jag ser det.....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan