CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur bygga pumprum i marken?  (läst 17692 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
Hur bygga pumprum i marken?
« skrivet: april 12, 2010, 18:53:24:24 »
Hej,
det börjar bli dags att planera pumprummet. Jag har grävt ur på ena långsidan där tanken är att pumprummet ska bli under altanen.

Jag har grävt ur för 1x1x1 meter invändigt mått och ska få dit ett sandfilter med 75 kg sand (540 mm diameter) samt en pump på 0,75 hk.

VP ska stå i närheten uppe på altanen (oskyddad).

Några frågor då... Räcker storleken på "rummet"?
Jag är medveten om att det blir att ligga på mage och hänga ner vid underhåll/montering men det är något jag helt enkelt får leva med.

Vad ska jag göra för botten?
Har funderat på att lägga stenplattor typ 40x40 cm med stenmjöl under men vet inte hur jag ska få det tillräckligt stabilt i så fall... Alternativet är väl att hälla i betong antar jag...?

Väggar tänkte jag göra av Leca murblock 9x19x59cm där jag armerar första och sista varvet.

Tacksam för förslag!!!

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Poolgiganten

Utloggad cg_joh

SV: Hur bygga pumprum i marken?
« Svar #1 skrivet: april 13, 2010, 09:13:47:47 »
Vi har ett färdigtillverkat pumprum i rostfritt med måtten 1200 x 1000 djup 1100. Det rymmer poolpump, solfångarpump, filter och bypass för VP.

Jag kryper ner i utrymmet när jag skall göra något med pumpar etc. inga problem med det.

Du kan se en bild av layouten på denna länk:
http://www.svenskapoolfabriken.com/Default.aspx?PageID=74&op=103&MenuID=430

Underlaget består av 200 mm makadam med en dräneringsslang som leder till en dräneringsbrunn.

Din tanke att lägga plattor borde fungera bra om du dräner ordentligt under.

Hälsningar.

Utloggad Linkan222

SV: Hur bygga pumprum i marken?
« Svar #2 skrivet: april 17, 2010, 21:15:36:36 »
Ska du mura med leca skulle jag nog rekomendera att gjuta en liten platta. Risken är att plattorna rör sig och i värsta fall blir delar av väggen hängandes i luften och ev spricker väggarna. Planera av med makadam och ev dränera om det behöves. Slå ihop en liten form av ex vis 45x120 reglar, i med armeringsnät och på med betong. Den lilla mängden kan du i värsta fall handblanda med visp på en hyfsad borrmaskin eller hyr en tombola, kostar inte många hundra för en dag.

Går det inte att ha ena sidan öppen för att komma åt saker framifrån istället för bara uppifrån? Skulle väl underlätta service och annat väldigt mycket.

Utloggad kråkan

  • Glasfiber 7x3,3x1,5
  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Kan en hel del om pool
    • Visa profil
SV: Hur bygga pumprum i marken?
« Svar #3 skrivet: april 18, 2010, 07:35:09:09 »
Så kan man göra och armera de sista varven på leca blocken ! /Anders
Fiberpool 7x3,3x1,5 meter, färdigisolerad 25 mm PU skum. Pahlens 51 värmepump.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Hur bygga pumprum i marken?
« Svar #4 skrivet: april 18, 2010, 17:43:11:11 »
Så kan man göra och armera de sista varven på leca blocken ! /Anders

Ja, precis något sådant hade jag tänkt mig!  :)

Tyvärr har vi lite trångt om utrymmet så att ha ena sidan öppen är inget alternativ, det måste bli nere under altanen.

Jag har bara sand (utan dräneringsproblem) så jag funderar om det skulle gå att gjuta direkt på sanden (med armering)?

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Linkan222

SV: Hur bygga pumprum i marken?
« Svar #5 skrivet: april 18, 2010, 18:19:09:09 »
Det borde väl gå tycker jag. Blir ju ingen större tyngd som ska bäras av plattan. Ett tips kan väl vara att slå ner några armeringsjärn och hoppas du stöter på sten som dom står på. Naja armeringsmattan i järnen som sticker upp så har du lite förankring på det. Du skulle ju kunna använda EPS-betong annars. Är både kapillärbrytande, isolerande
och väldigt lättarbetat. Kanske några hundra dyrare men helt klart ett alternativ att kolla upp. Det här är nästan min hemmaplan så säg till om du undrar över något.
Men rent spontant känns det lite sisådär att bara komma ifrån allt uppifrån. Låter inte så kul att stå på huvudet ner i hålet och tex byta pump eller kopplingar. Men det antar jag att du redan vet och finns inga alternativ så är det som det är...

Utloggad kråkan

  • Glasfiber 7x3,3x1,5
  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Kan en hel del om pool
    • Visa profil
SV: Hur bygga pumprum i marken?
« Svar #6 skrivet: april 20, 2010, 06:25:29:29 »
Detta är under altanen ! Lucka med gångjärn i altangolvet. Kliver ner på öppningen och sedan vidare ner. Täcker med plywood skiva för tillfället som jag drar undan (för regn mm). Enklare avrinnigen i plattan för vatten . / Anders
Fiberpool 7x3,3x1,5 meter, färdigisolerad 25 mm PU skum. Pahlens 51 värmepump.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Hur bygga pumprum i marken?
« Svar #7 skrivet: april 20, 2010, 16:33:00:00 »
Det borde väl gå tycker jag. Blir ju ingen större tyngd som ska bäras av plattan. Ett tips kan väl vara att slå ner några armeringsjärn och hoppas du stöter på sten som dom står på. Naja armeringsmattan i järnen som sticker upp så har du lite förankring på det. Du skulle ju kunna använda EPS-betong annars. Är både kapillärbrytande, isolerande
och väldigt lättarbetat. Kanske några hundra dyrare men helt klart ett alternativ att kolla upp. Det här är nästan min hemmaplan så säg till om du undrar över något.


Låter bra, och bra tips om EPS-betongen. Slipper man ju vänta på torktiden också.  :)

Dessvärre lär jag nog inte hitta något som tar emot förrän jag bankat ner armeringsjärn flera meter, bara sand under (vi bor i ett gammalt sandtag). Tänkte ändå om jag köper 16 mm järn och försöker banka ner den i sanden så långt det går. Jag har fått ner ett järnspett över en meter innan det tog stop så det ska väl gå minst 1,5 meter i alla fall. Räcker det om jag får ner 4 sådana och sen najar fast armeringsnät (eller vad det nu heter) i järnen?

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Linkan222

SV: Hur bygga pumprum i marken?
« Svar #8 skrivet: april 20, 2010, 16:44:52:52 »
Vilken tur du har som bara har sand i backen. Har själv stått med Cobra borren hela eftermiddagen och borrat inför sprängning.

Men din tanke är väl bra, slår du ner järn så kan det iaf inte glida iväg, inte så troligt kanske men då har du nåt som håller fast det. Tänk på att du måste belägga EPSen med flytspackel eller en slipsats. Flytspackel är kanske inte så bra om du inte belägger det med något. Slipsats har jag inte hållt på med själv men det är nog inte så svårt. Ut med bruket och snygga till med putsbräda. Kolla på maxit eller finjas hemsida så hittar du mer info om produkterna.

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur bygga pumprum i marken?
« Svar #9 skrivet: maj 03, 2010, 18:59:09:09 »
Tänk på att lägga in ett avlopp (spygatt) med rör till dräneringen så att vattenspill inte blir stående i botten. Enklast att gjuta plattan med vanlig betong som du blandar själv och jämna till den innan den stelnat helt. Kräver ingen extra ytbehandling, se bilder.
/Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag