VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: påbörjat poolrenoveringen  (läst 15460 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: påbörjat poolrenoveringen
« Svar #10 skrivet: januari 07, 2012, 16:26:00:00 »
Vad gäller Ericas kommentar så måste jag både hålla med och inte, plats runt är bra men man dammsuger bäst badande är min erfarenhet, om man kan gå i poolen med cyklop och snorkel så är man mycket effektiv. Det ser oerhört töntigt ut men det får man bjuda på.
Annars kan man ju skaffa en robot, kanske overkill för en inomhus pool men den lär ju funka där med.
/Housedad

Jag vill nog inte rekommendera att dammsuga på det viset. Visserligen ser du säkert jättebra, men samtidigt så rör du ju upp fina partiklar som lagt sig till ro på botten i samma ägonblick som du börjar att bada i poolen. Vu brukar av det skälet låta bli att dammsuga om det badats i poolen samma dag - man får helt enkelt inte med sig allt. För vår del gäller det t.ex. utfällt järn från brunnsvatten, det lägger sig som ett fint pulver på botten men rörs lätt upp igen.
Har man mest grövre saker som löv och liknande (ovanligt i en inomhuspool..) så blir det förstås annorlunda.

Självklart fungerar det med en poolrobot även i en inomhuspool, men om de klarar det fina stoffet beror ju vad det gäller frigående robotar på hur bra filtret i den är. Men som du sa, det är väl lite overkill för inomhuspooler - man dammsuger ju inte så där jätteofta precis. Poolrobot av typ som ansluts till skimmern klarar ju annars lika bra filtrering som vid dammsugning.

Poolgiganten

Utloggad monne81

SV: påbörjat poolrenoveringen
« Svar #11 skrivet: januari 08, 2012, 00:05:02:02 »
Ja trångt är det, Men det känns inte som ett problem (mer som att det bara är o gilla läget o göra det bästa av det) :). Nästa vecka kommer det läggas kakel runt poolen även golvvärme och kablar för högtalare och belysning kommer att fixas nästa vecka.
Från maskinrummet rev jag ut allt. Det gammla poolfiltret kommer nu tjänstgöra som eldstad
ute på uteplatsen ;D (Bild kommer).
väggar ska målas mm ska försöka hålla er informerade med både bilder o info.
specen är lite ändrad, och jag tar gärna emot kommentarer o tips på pump o filter. jag vill ha gejer som dels håller och som det finns delar till.
filer Pahlen 520, känns som ett bra filter?
vvx pahlen 70kw mex titan, stor? JA men det tror jag är bra.
Pump victoria plast 0,75kw 3fas
Rening, här är jag lite konfunderad, kommer bli ett autosystem av något slag men letar info om allt fortfarande. <hmm>
Belysningen kommer att renoveras.

Utloggad MathiasS

SV: påbörjat poolrenoveringen
« Svar #12 skrivet: januari 08, 2012, 07:06:35:35 »
Pahlen gör bra saker men det kostar.... :)

Vad är det som sitter i andra änden på din värmeväxlare? En vedpanna?

Vad gäller autosystem för rening/dosering så har jag fastnat för Pahlens Minimaster. Det fattas dock fortfarande lite info kring hur Pahlen tycker man ska hantera kemikalierna, som du kanske sett i andra trådar kräver det lite eftertanke när ph ska regleras med saltsyra. Info från Pahlen är pågång.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad monne81

SV: påbörjat poolrenoveringen
« Svar #13 skrivet: januari 08, 2012, 22:40:29:29 »
ja jag har börjat titta på lite olika joniserings sytem, då jag har lite rostfria detaljer i poolen
går nog saltgenerator bort. Det var annars en favoit hos mig. Jonisering tillsammans me uv ljus kan man hitta för en hyffsad peng.

Jag har både en vämepump och en vedpanna, Bästa vore nog en poolvp men tänker testa ved +vp först.


Utloggad monne81

SV: påbörjat poolrenoveringen
« Svar #14 skrivet: januari 20, 2012, 18:42:37:37 »
Idag kom ett paket med lite nya delar till min poolbelysning.
Klinkersen är nästan färdiglagd:)
Så det börjar bli dags o beställa pump. Filter o dyl.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: påbörjat poolrenoveringen
« Svar #15 skrivet: januari 20, 2012, 23:47:21:21 »
Och lägga in bilder...
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad monne81

SV: påbörjat poolrenoveringen
« Svar #16 skrivet: februari 12, 2012, 00:00:07:07 »
Då har själva poolrummet vart färdigt ett tag, jag har varigt lite dålig på att uppdatera med bilder o info. Men  som det ser ut nu så har jag fått pump filter o växlare och börjat koppla in detta. Väntar på paket från tyskland med lite kopplingar o annat godis, hoppas det kommer nu i veckan.
Det blev Astral 500 filter en victoria 0,60 kw pump och en 60kw växlare från pahlen.
Har rensat mängder med kopparrör, och börjat byta dessa mot plast.
Efter lite efterforskningar och mailande med ett företag i spaninen fick jag tag i reservdelar till min poolbelysning så nu är den renoverad och fungerade :)
Lägger upp lite bilder där jag har börjat koppla växlare o reningsverk.

Utloggad monne81

SV: påbörjat poolrenoveringen
« Svar #17 skrivet: februari 12, 2012, 00:06:09:09 »
Jag har även börjat fylla poolen ca (halvfull nu), vad tror ni ska man låta vattnet vara eller ska man slänga i något kem?? tar nog minst 1 vecka till innan cirkulationen är igång.

Utloggad monne81

SV: påbörjat poolrenoveringen
« Svar #18 skrivet: februari 19, 2012, 19:54:16:16 »
Änligen i fredags kom en stor låda från tyskland. Trots att man både beställt och betalt det själv så blir man som ett barn på julafton ;D.
Så nu e allt inkopplat och cirkulationen är igång, fyller det sista vattnet i poolen imorn.
Blev lite besviken när jag startade pumpen, låter betyligt mer är vad jag hade räknat med.

lägger upp en bild också :)



Utloggad MathiasS

SV: påbörjat poolrenoveringen
« Svar #19 skrivet: februari 19, 2012, 21:42:09:09 »
...du kan säkert bygga en liten låda med invändigt ljuddämpande material som tar bort lite av surret från pumpen...
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan