Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: reningssystem till ny pool  (läst 1388 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad nmax

reningssystem till ny pool
« skrivet: juli 16, 2023, 14:28:55:55 »
Hej.
Vad ska man satsa på för reningssystem till en ny 8*4m markpool?
Vilket är bäst om inte 25-30.000 :- extra på budgeten spelar nån roll?
Jag vill ha det bästa och mest lättskötta men för en rimlig peng.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: reningssystem till ny pool
« Svar #1 skrivet: juli 18, 2023, 08:19:39:39 »
Med rening, menar du då automatisk ph och klordosering, eller pratar du om pump och filter?
Bra gejer får du nog för de pengarna för antingen det ena eller andra, inte både och.
Men jag ska erkänna att det var ett bra tag sedan jag kollade på denna typ av kostnader - så jag kan ha fel.
Du kan väl ändå försöka klargöra vad du är ute efter.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: reningssystem till ny pool
« Svar #2 skrivet: juli 18, 2023, 13:15:47:47 »
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=18949.msg131024#msg131024

Köp cirkulationspump och sandfilter av något känt fabrikat som håller hög kvalité. Pooltak och värmepump behövs också i vårt kalla klimat, annars blir det ganska lite badat en dålig sommar. Läs manualerna före köp för de produkter som du funderar på. Köp inget som inte har en manual som tydligt förklarar hur produkten installeras och används. Tag reda på hur eventuella fel avhjälps under och efter garantitiden.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nmax

SV: reningssystem till ny pool
« Svar #3 skrivet: juli 19, 2023, 10:45:17:17 »
Med rening, menar du då automatisk ph och klordosering, eller pratar du om pump och filter?
Bra gejer får du nog för de pengarna för antingen det ena eller andra, inte både och.
Men jag ska erkänna att det var ett bra tag sedan jag kollade på denna typ av kostnader - så jag kan ha fel.
Du kan väl ändå försöka klargöra vad du är ute efter.
Jag menar eg hela paketet, storlek på filter/pump, rening mm, vad ska man satsa på om inte 25-30.000 extra utöver std pump å filter spelar någon roll.
det finns ju saltklorinator, uv mm.
Hur hade ni byggt och med vilka fabrikat?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: reningssystem till ny pool
« Svar #4 skrivet: juli 20, 2023, 08:19:55:55 »
Vi satte in Astral filter och (tror jag) pump för över 20 år sedan, har fått byta både pump och filter för att de slitits ut/spruckit, men bytte ändå till samma filter för att det var enkelt med tanke på rördragningen.
Pumpen köpte jag en billig Spansk pump (minns inte namnet nu) och den fungerar bra ännu ca 10 år senare.

När vi byggde valde vi att inte investera i automatiskt klor och ph-justering, jag tyckte helt enkelt att det var för dyrt, nu 20 år senare är jag inte lika säker på att det hade varit en dålig affär, men det är självklart inte heller gratis att ha automatik, troligen kostar det ungefär lika mycket att drifta en sådan anläggning varje år som att klorera och justera ph manuellt - så just den frågan är rätt mycket en ekonomisk fråga som en fråga om hur mycket man värderar automatikens fördelar.
Jag klorerar 2-3 gånger/vecka helt manuellt, och tycker inte att det är ett problem just i poolen eftersom den används så mycket - man är ju ändå där några gånger i veckan om det inte är skitväder (som nu).

Jag skulle nog knappast än idag sätta in automatik, men mycket beror också på vad man har för utrymme tillgängligt, vi hade bara ett litet utrymme för vår pump och reningsanläggning så det hade varit väldigt svårt att rymma automatiken, dunkarna och invallningen av dessa hos oss, det var också ett tungt vägande skäl till att det knappt ens har kommit ifråga för just oss.

Pahlen minimaster är ju en av de som nämns ofta: https://vattenbutiken.se/sv/minimaster-klor-syra-komplett-paket-2?gclid=Cj0KCQjwk96lBhDHARIsAEKO4xaeiPfiW49yuXOPCeYOPjaB11cJLJBfJLhIFAj8fyCLD5V1RV_R7UoaAtiHEALw_wcB
Med installation, kemprodukterna, invallningen så ser du att du närmar dig hela din budget bara för det.

Kanske finns billigare som är lika bra,  men de jag sett vid en snabb sökning startar runt 18 000 kr och uppåt i alla fall.

Till vår 4 X 8 M pool ingick 600 mm sandfilter och 1 HK trefas cirkpump, det är vad jag rekommenderar även dig, eller möjligen en cirkpump med justerbar hastighet och/eller inbyggd timer.
Trefas cirkpump gör att du inte belastar en fas med så hög ström, kan vara bra för att spara huvudsäkringarna, och ett lite större filter en "Minsta rekommenderade" ger dig högre flöde och gör att du inte behöver backspola lika ofta.
Här är ett exempel som skulle kunna fungera, finns säkert billigare, men du kan ju i alla fall kika på prestanda/data och jämföra med andra liknande till lägre pris: https://www.folkpool.se/produkter/pool/cirkulationssystemet/filter-med-pump-paket/reningsverk-aquarius/reningsverk-publik-600-med-1-hk-max-flo-xl-pump-3-fas.html

Köper du en rejäl pump så kan du framöver styra den efter rådande elpris, när era solceller producerar överskott - för att minimera risken för höga effekttariffer när de införs (Senast 2027 i hela Sverige tror jag det är)
Med lite överkapacitet på pumpen kan du alltså låta den stå still när elpriset är högt eller när du riskerar få en hög total effektförbrukning i huset, och de kan köra den "extra mycket" när elpriset är lågt/gratis eller när solcellerna producerar ett överskott.
« Senast ändrad: juli 20, 2023, 08:23:39:39 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag