VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Funderingar vid nybyggnation  (läst 5147 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pgård

Funderingar vid nybyggnation
« skrivet: april 03, 2014, 19:47:20:20 »
Dags att bygga  <hmm>
11x8,5 m hus, ca 3x6m pool, bastu/dusch/omklädningsrum i ena änden.

Ni som har byggt...
1. Om man har betongpool och gjuter betonggolv alt betongbjälklag är det något speciellt man bör tänka på vid poolkanten där de mötes med tanke på att materialen behöver röra sig olika eller så.

2. Sen funderar jag på att göra hel källare med en fristående pool i (istället för att bara gräva ner poolen) för att lätt komma åt vid ev problem samt att ge plats för Gym under bastu/dush delen. Det skulle göra att jag kan bygga huset först och poolen nästa år vilket passar bättre.
Förstår att det inte är billigare men är det smart eller bara besvärligt.

3. Vad ska man ha för ytskikt på väggar och tak på den delen av huset som poolen ligger i, funkar träpanel?

Mvh

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Funderingar vid nybyggnation
« Svar #1 skrivet: april 03, 2014, 21:42:13:13 »
Vi har inomhuspool och byggde den själva. Så här har vi gjort med dessa saker:

1. Golvet (klätt med klinker och (längre från poolen) med sten), har ingen hopgjutning med själva poolen. Vi ville ha ordentlig isolering runt poolen (20 cm frigolit) och det är poolsargen som tar upp mellanrummet. Ev. rörelser på ena eller andra sidan tas upp där.

2. Vi har ingen fullständig källare men det finns en slags källare runt poolen, så att vi kan hålla kontroll på poolen från sidorna m.m. Dessutom finns i detta plan själva poolens maskinrum.

3. Man bör konstruera ett poolrum på sådant sätt att man håller ned avdunstning och fuktighet så mycket det går. Vi täcker poolen när det inte badas. Visst kan man ha träpanel, men man får ha tätskikt/fuktspärr bakom och i själva skvättzonen skulle jag inte rekommendera träpanel. Speciellt om det t.ex. är barnkalas så skätter det rejält. Kakel eller liknande runt poolen är nog en bättre lösning. I de delar av poolrummet som ligger längre från själva poolen kan man ha i stort sett vad som helst, förutsatt att man konstruerat avfuktning och ventilation på ett bra sätt.

Vad menar du med 11x8.5 m hus, är det hela huset eller är det poolrummet ? Ju större poolen är i förhållande till rummet den står i, desto större krav ställs det på att skydda sig mot väta och fukt. Vi har ca 100 m2
poolrum och en 8x4 m pool och det fungerar utmärkt.

Glöm inte bort ventilationssystemet, som blir väldigt viktigt för att få ett poolrum att fungera ok. Poolrummet, som oftast är varmare än andra rum och ibland får högre fuktinnehåll (vid badning) bör ha sitt eget system och ligga på lite undertryck jämfört med resten av huset, så att fuktig och varm luft i möjligaste mån förhindras från att komma in i övriga utrymmen.

Utloggad Pgård

SV: Funderingar vid nybyggnation
« Svar #2 skrivet: april 06, 2014, 09:37:49:49 »
Tack för ditt svar Erica.
Flygeln har måttet 11x8,5 poolrumsdelen blir ca 8,5x8,5.
Har inte riktigt bestämt placeringen av poolen, vet inte om jag vill ha poolen nära skjutglasdelen för att få in em solen i poolen eller ha sittplatser där.

Lite fler funderingar... <help>

1. De flesta verkar täcka sin inomhuspool med bubbelplast.
Någon som vet en annan snygg elektrisk nedfälld upprullningsanordning?

2. Någon som har erfarenhet av putsade inneväggar i poolrummet?

3. Vore intressant med lösningar/erfarenheter av olika avfuktare och värmeväxlare för ventilationen.

4. Fönster verkar bli en dyr del, finns det några bra tips på fönster? Poolen ska ev. kunna användas på vintern tanken är åtminstonde att kunna basta på vintern så det blir nog ingen jättevärme i poolen då.
Tänker både på skjutglaspartier och vanliga 3glas fönster i gammal stil med riktiga spröjs på utsidan.

5. Tänkte slänga upp lite svart slang på taket, någon som har erfarenheter på det.
(Tänker inte kosta på något dyrt för då är det bättre att BVP får jobba)

Ha en trevlig dag!



Utloggad Erica

SV: Funderingar vid nybyggnation
« Svar #3 skrivet: april 06, 2014, 17:53:46:46 »
Tänk bara på att inte placera poolen precis utmed en väg. Man måste för att kunna rengöra och sköta poolen ha i vart fall en liten golvremsa emellan så att man kan gå där utan överhängande risk att ramla i poolen !

1. Vi täcker poolen med ett plastöverdrag, dock inte bubbelplast. Vi har haft lite olika funderingar på mera avancerade lösningar, typ upphissbara lock, lamelltäckningssystem eller upprullbara plastskydd, men inte fått till något bra hittills. Gärna skulle det vara stabilt, så att det höll som t.ex. dansgolv i nedfällt läge, men samtidigt för det ju inte bli för tunga konstruktioner. Jag har sett sådana lösningar, men då har det varit på hotell och liknande med lite annat budgetläge...

2. Nej några putsade väggar har vi inte i poolrummet. Men har man löst avfuktning och ventilation bra så finns det väl ingen anledning för att det inte skulle fungera.

3. Vi har en ventilationsanläggning med till- och frånluft och värmeväxlare. Allt sitter i ett aggregat. Vi kör den på lägsta fart när det inte badas och på högfart vid badning. Därutöver 3 st. billiga standardavfuktare (20 l/dygn). Vi kör dem när poolen inte är täckt och sedan kanske 1/2 - 1 timma efteråt. Har det plaskats riktigt rejält (barnkalas, poolparty m.m) så får den stå på klart längre. Vi har också en extra liten frånluftsfläkt som vi kan köra vid sådana tillfällen.

4. Jag skulle gissa att ni kommer att tänka om en del där när ni fått en inomhuspool. Vi har alltid kört året runt och håller poolen runt 28-30 grader. Det ger inga problem med fönstren om man bara täcker poolen vid icke-bad. Men det bör vara 3-glasfönster. De kostar en del men det finns även en hel del begagnat på marknaden om ni vill hålla nere er budget. "Rktiga spröjs" finns väl knappt längre på 3-glas ? De flesta spröjs brukar ligga utanpå, inte verkliogen dela fönstret i smårutor. Vi har inte några skjutglaspartier, men jag kan tänka mig att sådana i 3-glas blir ganska dyra och där är det nog betydligt svårare att hitta något begagnat.

5. Inte testat slangmodellen, men om ni har isolerat poolen bra och har relativt mycket fönster så får ni ju in en hel del av värmen gratis sommartid. En välisolerad pool inomhus drar inte mycket värme. Vi håller rummet nästan lika varmt som poolen med en luft-luftvärmepump och det fungerar bra.

Utloggad ProfessorP

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Borås/Sverige
  • Antal inlägg: 45
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • Mina poolproblem
SV: Funderingar vid nybyggnation
« Svar #4 skrivet: juli 10, 2014, 10:11:02:02 »
Tumregeln vid solvärmeanläggningar är att de ska ha halva ytan av poolen. Men de fungerar ju bara vid solsken. Om du t.ex. har 28° i poolen och det är 20° ute kommer din slang att kyla vattnet och det ville du ju inte.
JF storpool 3,6x7 m
0,5 hkr Brilix cirkulationspump
45 kg sandfilter m glas
Powerline poolvärmepump
Min poolsida: http://flensburgs.se/poolen.html

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan