Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ph konstigt  (läst 2864 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad deppa

Ph konstigt
« skrivet: augusti 06, 2013, 20:07:46:46 »
Jag brukar kämpa med hög Alka och tar ner det med saltsyra när pH går över 7,8. Häromdan var pH över 8.0 och jag tänkte sänka det med Saltsyra som vanligt men eftersom jag inte hade det hemma väntade jag till nästa dag. När jag vaknade var pH 6.5. Kontrollerade med Aquacheck och fick samma resultat samt Alka 98 vilket är bra. Under dagen föll även Redox snabbt vilket det kan göra vid för högt pH. Testade med teststickor och fick en ljus rosa/lila färg som inte finns på kartan. Lågt pH är väl gult???   Mätte sen igen med Aquacheck som nu säger err. Till  frågan, kan pH vara för högt men mätinstrumenten visa för lågt ändå? Vattnet börjar bli en aning disigt vilket jag haft förut och åtgärdades genom att sänka pH. Varmt vatten, väldigt varm ute (30+) och mycket bad gör ju sitt. Kör med saltklorinator.
-------------------------------------
Viking pool från A-pool 8*4 m
Poolvärmepump Gullberg & Jansson
Saltklorinator Astral Sel Basic
Pooltak Idealcover Dallas B

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Ph konstigt
« Svar #1 skrivet: augusti 06, 2013, 21:59:10:10 »
Disigt vatten brukar vara vanligt vid för högt pH (kalkutfällning) men kan ju ha andra orsaker också. Har du möjlighet så mät pH med en helt annan metod, t.ex. tabletter, för att få en koll på om det handlar om mätfel eller inte. Det mesta tyder ju på att du fått för högt pH (disigt vatten, snabbt fallade redox). När du väl hamnat utanför det område som mätutrustningen är avsedd för så kan du nog inte säga om du ligger för högt eller för lågt, systemet fungerar helt enkelt inte. Man kan jämföra med om du får extremt hög klorhalt, då visar många av de vanliga testerna plötsligt noll klor.

Utloggad deppa

SV: Ph konstigt
« Svar #2 skrivet: augusti 07, 2013, 20:48:24:24 »
Tack, körde i en liter Saltsyra igår kväll och vattnet är nu OK på alla värden. Nu ligger pH lågt på riktigt men klättrar sakta uppåt som mitt vatten brukar.
-------------------------------------
Viking pool från A-pool 8*4 m
Poolvärmepump Gullberg & Jansson
Saltklorinator Astral Sel Basic
Pooltak Idealcover Dallas B

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag