CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Solfångare - för dåligt flöde  (läst 2150 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Varmtibadet

Solfångare - för dåligt flöde
« skrivet: juli 16, 2015, 22:04:54:54 »
Fick upp ögonen för intex solmattor som är billiga (299kr)  köpte en bara för att prova om pumpen klarar det och liknande, för att senare köpa fler.

Pumpen är på ca 4500l/h och allt i systemet är med intex slangar, dvs ca 40mm diameter. Solfångaren är däremot av mindre dimension. Testade koppla i den och får direkt ett dåligt flöde (både VP o saltklorinator säger för lågt flöde).

Jag som hade tänkt köpa ytterligare 4st solmattor och dessutom sätta dem på taket vilket get ca 2.5m höjdskillnad på slangarnas lägsta resp högsta punkt.

Är de olika dimensionerna boven i dramat?? Hur löser jag detta??

Poolgiganten

Utloggad gurkburk

SV: Solfångare - för dåligt flöde
« Svar #1 skrivet: juli 18, 2015, 10:23:06:06 »
Det finns tre alternativ som jag kommer att tänka på direkt.
1. En bypass. Nackdelen kan bli att när du stryper bypassflödet så kanske flödet blir för litet och om du ökar bypassflödet kanske flödet genom solfångarna bli för litet
2. Separat pump till bara solfångarna. Min lösning temporärt i år innan jag köper en bypass.
3. Köp flera solfångare och parallellkoppla dessa. Nackdelen är att Intex inte levererar det med fångarna utan man får hitta på något eget.
Dimension One Nautilus
Intex 457x122 (16 kubiks rörpool)

Utloggad Varmtibadet

SV: Solfångare - för dåligt flöde
« Svar #2 skrivet: juli 20, 2015, 12:23:56:56 »

Det finns tre alternativ som jag kommer att tänka på direkt.
1. En bypass. Nackdelen kan bli att när du stryper bypassflödet så kanske flödet blir för litet och om du ökar bypassflödet kanske flödet genom solfångarna bli för litet
2. Separat pump till bara solfångarna. Min lösning temporärt i år innan jag köper en bypass.
3. Köp flera solfångare och parallellkoppla dessa. Nackdelen är att Intex inte levererar det med fångarna utan man får hitta på något eget.

Jag har en filterpump över sedan jag bytte till sandfilter, men hur kopplar jag i den i min nuvarande slinga? Kan man ha 2st pumpar (med olika kapacitet) i samma slinga?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag