CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: PoolGuard med transparent poolduk?  (läst 3701 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Torbjörn

PoolGuard med transparent poolduk?
« skrivet: juli 25, 2008, 20:19:10:10 »
Har i dag en PoolGuard med en grön standard poolduk. Har läst att många använder en solfolie för att öka insläppet av solstrålar och hindra utsläppet, blir lite avundsjuk för det verkar väldigt effektivt.

Min fundering är om man kan byta ut den gamla poolduken till en transparent armerad pvc presenning.
Givetvis vill man bibehålla säkerhetsnivån på täckningen.
Är det någon som tror att det kan bli bättre? Fast man kan ju fundera på varför inte Poolguard själva marknadsför en sådan.
   

Poolgiganten

Utloggad Ingvar

SV: PoolGuard med transparent poolduk?
« Svar #1 skrivet: juli 25, 2008, 23:08:28:28 »
Poolguard har ju i samarbete med Texsun en helt egen jättesmart men dyr lösning, som består i att man använder poolöverdraget som solfångare genom att leda vatten genom det. Detta måste väl annars vara det absolut mest optimala att byta upp sig till?
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Torbjörn

SV: PoolGuard med transparent poolduk?
« Svar #2 skrivet: juli 26, 2008, 11:25:23:23 »
PoolGuards-Texsun lösning är inte billig tror att den kostar 60-80 tusen för en normalpool 6x8 m.
Frågan är mer, om man skulle använda en transparent poolduk skulle det ge mer värme än standard dukarna gröna/blå som används som täckning idag. eller är det bara solfolien som ger ett positivt bidrag?

Utloggad Ingvar

SV: PoolGuard med transparent poolduk?
« Svar #3 skrivet: juli 27, 2008, 01:09:55:55 »
De transparenta överdrag som jag sett, är att betrakta som vita med viss ljusgenomsläppsförmåga. Jag är osäker på i vilken omfattning värmestrålning släpps igenom och kan absorberas direkt av vattnet, men min gissning är att ett "transparent" överdrag inte skiljer sig särskilt mycket från ett vitt som inte släpper igenom ljus.

För ett poolöverdrag som ligger direkt på vattenytan, blir uppvärmningen av vattnet bättre ju mörkare överdraget är, eftersom värmestrålningen absorberas effektivare av en mörk än en ljus yta, och att denna värme kan överförs effektivt till vattnet. Med Poolguard tror jag inte betydelsen är lika stor. I och med luftspalten mellan överdraget och vattnet, kommer ett mörkare överdrag inte att göra någon större skillnad mot ett ljust, eftersom luften under poolöverdraget är dålig på att växla över värmen till vattnet. Resultatet blir att ett mörkt poolöverdrag till Poolguard borde bli hett i solen, eftersom luften under överdraget inte klarar av att göra sig av med värmen till vattnet.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag