CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bergvärme + solvärme kombination  (läst 1467 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonatanmw

Bergvärme + solvärme kombination
« skrivet: maj 17, 2015, 08:48:30:30 »
Hej,
Jag håller på att försöka få till lite värme i poolen men bristen på kunskap/intelligens gör att jag kört fast lite och skulle behöva ha lite råd av kunnigare/intelligentare personer är jag själv.   ;)
Det som skall kopplas ihop är följande:
Solpaneler på tak samt värmeväxlare för bergvärme.
Det är draget 40mm pem till taket, ca 6m lyfthöjd, där skall det ligga 22 m2 Suncore solfångare(seriekopplas??) inv. ansl. 12mm.
Fungerar det med 40 pem och hur skall man seriekoppla??
Har 2 st pumpar att välja på , vilken är vettigast??
Sen till det stora dilemmat, bergvärmen....
Borrade 50 m extra för poolen, kör en IVT x-11 med poolstyrning, satt i en Pahlens 75kW vvx, men råkat dra 40mm pem...
Den ligger 3 m under mark så det känns lite segat att gräva upp murar,altaner etc.
Skulle i nödfall kunna dra en ny genom en vägg och sedan kulvertera den till poolen en annan väg men endast som nödfall....
Avståndet rör sig om ca 30m, går det att köra i 40 pem, vvx ansl. är 22mm inv. men det kanske inte betyder så mycket??...
Jag jobbar som snickare så detta ligger lite över mitt förstånd så all hjälp/råd tages ytterst tacksamt emot.

Poolgiganten

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag