CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dubbla poolvärmepumpar????  (läst 1421 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tjopp112

Dubbla poolvärmepumpar????
« skrivet: maj 19, 2019, 17:09:25:25 »
Hej
Har klurat en tid på om man skulle tjäna något på att ha två värmepumpar att värma poolen med? Så den ena förvärmer vattnet till den andra för att det ska gå lite fortare och att den jag har nu inte behöver jobba så hårt hela tiden. Antingen att man seriekopplar dem eller kör en parallellkoppling. vad tror ni? Eller är jag helt ute och cyklar ::)
Har idag en på 9 Kw som är i klenaste/sämsta laget till min 8x4x1.50 pool.
//Danne
8x4 Thermoflexpool med vit liner🌞

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Dubbla poolvärmepumpar????
« Svar #1 skrivet: maj 19, 2019, 22:31:31:31 »
Hellre parallell än seriekoppling i så¨fall. Poolvärmepumpar är ju optimerade för pooltemperaturer och ingen av dina två pumpar kommer att arbeta på normala driftspunkter om du lägger dem i serie. I parallell, förutsatt att du justerar in flöden så att de får ungefär lika mycket, så blir det ju ur värmeumpens synpunkt helt enkelt som om den arbetade mot en pool som är hälften så stor. Men du måste ju då vara noga med att justera temperaturinställningarna så att de verkligen arbetar lika mycket- minsta skillnad så får ju den ena dra hela lasset så länge den orkar med och den andra kommer in som hjälp först i det läget då den inte orkar hålla temperaturen ensam.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Dubbla poolvärmepumpar????
« Svar #2 skrivet: maj 20, 2019, 10:57:50:50 »
Är det inte bättre i så fall att uppgradera den befintliga till en större och kraftigare modell? Enda fördelen med dubbla är ju att du får en redundans om någon går sönder annars ser jag bara nackdelar med besvärlig intrimning, ev. högre ljudnivå, tar mer plats och mer som kan gå sönder och krångla....
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag