CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Frigolitskiva istället för solfolie  (läst 1018 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Intexpool

Frigolitskiva istället för solfolie
« skrivet: april 11, 2019, 15:07:17:17 »
Har en idé om att bygga sektioner av xps frigolit 120 cm • 300 cm som jag limmar ihop med nåt bra bygglim och tar 5 stycken sådana sektioner till min intexpool 549•274. Kommer det funka eller kommer jag behöva förstärknings lister i aluminium eller är detta ej möjlig alls denna idé ? Eller kan man använda kanaltak i plast ?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Frigolitskiva istället för solfolie
« Svar #1 skrivet: april 12, 2019, 20:36:05:05 »
Rör detta isoleringen av botten eller vad?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Intexpool

SV: Frigolitskiva istället för solfolie
« Svar #2 skrivet: april 12, 2019, 21:22:33:33 »
Tänkte att det är bäst jag förtydligar mig. Jag kommer ha som botten 10 cm makadam och sedan 5 cm sten mjöl på detta och sedan 5 cm xps 300 frigolit som kommer limmas och även special silver tejp ljus blå för utomhus bruk i de små skarvar som blir. Men kom på idén att jag kanske kunde göra nåt liknande fast i lösa sektioner på vattnet eller över ramen istället för solfolie. Har redan köpt solfolie och upprullare till detta men tänkte att man borde kunna få bättre isolering av detta eller av kanalplast och det vore ett roligt extra projekt. Men vet att det finns många kloka personer som säkert har bra input gällande detta.galna projekt.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Frigolitskiva istället för solfolie
« Svar #3 skrivet: april 13, 2019, 08:37:35:35 »
Tror inte att det är någon tokig ide om man orkar hålla på och fiska upp de där skivorna varje gång man skall bada, ett problem är dock att de tknappast blir en barnsäker täckning, så du lär behöva även nåt sånt.

Vanlig "frigolit" går inte använda, den kommer att smula, så du måste välja hårdaste möjliga isolerskivor.
Vill du göra ett enda lock så skulle jag tro att de behöver någon form av förstärkning på längden.

Även jag har funderat på kanalplast, med typ gångjärn mellan sektionera så man kan vika ihop det hela och sedan bara tippa av det på kortsidan, det borde vara hanterbart, och kanske t.o.m barnsäkert om man väljer nog stadig plast eller har en smal pool.
Dräneringshål kommer att behöva borras, och det är troligt att anta att det kommer att bli vatten/kondens i kanalerna.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag