Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Givare på vatten rör  (läst 1213 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pmk

Givare på vatten rör
« skrivet: april 04, 2019, 12:44:07:07 »
Ska snart driftsätta min nya pool för fösta gången
en gjuten 10 m pool , men har lite frågetecken på några grejor, hoppas på lite svar från detta forum

poolen värms med samma luftvatten pump som huset (Nibe 500  med pooltillbehör) till denna skulle man montera en givare på röret för att kunna få fram samt styra tempen i poolen, denna givare kunde man montera på röret med lite aluminium tejp över samt vulktejp,   min fråga är kan den då vissa rätt temp eller ska man borra dit en anborningsbyggel  ? funka båda alternativen ?

Pool pumpen ( cirkulationen) hur mycket behöver denna pump gå,  jag har även en solcelsanläggning på huset , så optimalt hade ju varit att enbart kört denna pump dagtid,  så frågan är ? räker det om pumpen går mellan typ 08:00 - 18.00  eller är detta för lite.

Om man stänger av cirkulations pumpen, måste man då även programera värme pannan att den ska stänga av samma tid, eller kan den ända gå ?

tacksam för lite svar hur man ska göra ,

Poolgiganten

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Givare på vatten rör
« Svar #1 skrivet: april 04, 2019, 13:16:28:28 »
Delar med mig av mina erfarenheter.

Har haft givaren tejpad som du beskriver. Det funkar utmärkt, det är ju inga snabba tempraturförändringar som givaren måste följa. Trots det har jag inför denna säsong fixat ett rostfritt rör som sticker in lite i pumpröret, där givaren med lite värmeledningspasta är instoppad. Bara för att det känns mera proffsigt... Får se om jag märker någon skillnad.

Jag kör pumpen 24/7 mest pga av att jag har en UV-lampa och doseringsautomatik. Ska UV-lampan ha någon som helst effekt krävs nog 24/7.

För att få värmepumpen att sluta leverera värme (och till slut larma) om cirkulationen är avstängd så har jag ett relä som kopplar in tempgivaren när pumpen går (är strömsatt), och växlar över till ett fast motstånd (tror det funkade med 5kohm) när det är spänningslöst. Pumpen tror då att det är 40 grader i poolen, och slutar värma - problem solved ;-)
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad pmk

SV: Givare på vatten rör
« Svar #2 skrivet: april 04, 2019, 14:13:39:39 »
tack för svaret, testar nog med att ha den tejpad först , men ska titta lite på hur man kan få in den i röret.. har du någon bild på hur du har gjort  ?
Gällande tiden på pumpen så kanske jag måste ha den 24/7 som du skrev jag har en UV lampa jag med, tänkte bara om det fanns möjlighet att spara lite på el förbrukningen genom att ha avstängt natte tid och köra på för fullt på dag tid när jag producera el själv.

Kanske det finns fler som kan berätta om sina anläggningar  hur man gör....

Ska snart start upp för första sommare,  något annat man bör tänka på..
ska man slå i lite algdöda medel direkr och chock klora en om gång, eller hur gör du ?

Magnus

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Givare på vatten rör
« Svar #3 skrivet: april 04, 2019, 14:39:43:43 »
Ett annat skäl att köra 24/7 är att att det är främst på natten som du vill (har behov av) att värmepumpen ska gå och hålla din vattentemp uppe, så att du kan ta ett varmt morgondopp!
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag