CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Fråga inför vinterstängning  (läst 1206 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pool_Mats

Fråga inför vinterstängning
« skrivet: november 07, 2019, 09:41:27:27 »
Hej!

Nybliven poolägare här som har en fråga inför den första vinterstängningen.
Det handlar om en saltvattenpool i Skåne där pump och elektronik står i ett litet ouppvärmt förråd. Enligt den tidigare ägaren är det inte nödvändigt att tömma systemet på vatten eller plocka in grejer i värmen i och med att förrådet är isolerat med cellplast på dörrar och väggar.

Jag vill bara höra er åsikt om det. Nog för att det är rätt snälla vintrar här i Skåne jämfört med resten av landet. Men räcker det med isolering för att hålla frysskador borta?

Poolgiganten

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Fråga inför vinterstängning
« Svar #1 skrivet: november 07, 2019, 10:26:19:19 »
Det enkla svaret är NEJ det räcker inte.

Allt beror självklart på hur kallt det blir i vinter där du bor. Många misstolkat tyvärr vad isolering gör. Isolering värmer inte det minsta däremot gör den så att värmen håller i sig längre kan man säga. Så visst blir det en mild vinter kanske det inte finns risk för att det ska hinna frysa men vågar du verkligen chansa?
Hur jobbigt är det att tömma på vatten och vinterstänga kontra vad tar det i tid och kostnad om något går sönder?

Jag har själv ett nedsänkt isolerat teknikrum med frotvakt men jag vinterstänger ändå och tömmer ut allt vatten men jag låter utrustningen stå kvar.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag