CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Konstig beteckning VP Ecoheat från poolkungen  (läst 2198 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad projektflytKonsult

Konstig beteckning VP Ecoheat från poolkungen
« skrivet: september 05, 2017, 19:44:14:14 »
Hej
Jag har en pump som på bilden från VP men enligt poolkungens site så stämmer det inte min ecoheatII verkar mer vara en EcoheatI <hmm>
Har jag rätt eller fel data stämmer bara inte.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Konstig beteckning VP Ecoheat från poolkungen
« Svar #1 skrivet: september 05, 2017, 20:43:18:18 »
Det är deras uteeffekttabell som är knas. Titta på en gullber Jansson v20 så är nog specifikationen mer begriplig. Det är samma pump.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad projektflytKonsult

SV: Konstig beteckning VP Ecoheat från poolkungen
« Svar #2 skrivet: september 05, 2017, 21:49:53:53 »
Hej
Ja det stämmer med V20, minst sagt rörig info från Poolkungen.
Börjar undra om den är i underkant för en 4x8 iofs har vi tak så den har inte gått mycket/dygn det är nu när det kyler på den går mer, att hålla 31gr nu har den lite kämpigt med.

Utloggad projektflytKonsult

SV: Konstig beteckning VP Ecoheat från poolkungen
« Svar #3 skrivet: september 08, 2017, 10:10:45:45 »
Det är deras uteeffekttabell som är knas. Titta på en gullber Jansson v20 så är nog specifikationen mer begriplig. Det är samma pump.


Frågan är då vilken är egentligen effektivast under Maj-SEpt Pool-VP tappar verkningsgrad drastiskt efter 15gr lufttemp medans CTC ångar på till+7 med full effekt <hmm>

Utloggad MathiasS

SV: Konstig beteckning VP Ecoheat från poolkungen
« Svar #4 skrivet: september 08, 2017, 11:37:52:52 »
Det är antagligen svårt att svara på utan att testa. Mig kostar det 2500kwh per år att köra Maj till sept med denne vp.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Konstig beteckning VP Ecoheat från poolkungen
« Svar #5 skrivet: september 08, 2017, 18:46:40:40 »
Jag har svårt att tro att det skulle löna sig att byta lösning till en som fungerar lite bättre om nuvarande uppvärmning räcker till. Att VP har det lite kämpigt är ju inte konstigt när dygnsmedel sjunker. Så länge den orkar så är det inget problem, kanske tvärtom visar det att VP är av lämplig storlek.

Vi har ju motsvarande G&J men den horisontella varianten. Det senaste dygnet hade vi 12,5 grader luftmedeltemperatur. Den senaste veckan var luftmedeltemperaturen 13,5 grader. Sent på eftermiddagen är vattentemperaturen 31 grader trots att VP bara går kl 10-21. Dock har vi bara 31 kubik att värma, ni har kanske 44 kubik. Innan man gör någon större förändring så ska man prova att låta CP+VP gå dygnet runt.

När luftmedeltemperaturen går ner mot 10 grader och lägre är det inte lika skönt att bada längre samt väldigt oskönt att ta sig ur kuvösen som pooltaket utgör. Förra året badade vi sista gången 4:e oktober i 31,5 grader. Luftmedeltemperaturen var då 7,4 grader. Orsaken till att vi körde så länge var att jag hade isolerat den tidigare oisolerade kortsidan och isoleringens funktion skulle provas. Isoleringen fungerar bra och vi insåg att mörkret gör att det är lämpligt att stänga 15:e september eller tidigare om vädret är dåligt (som det är i år).
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag