Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......  (läst 403563 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #50 skrivet: april 26, 2012, 21:14:02:02 »
Dags för en uppdatering.

Det har ju varit en del prat om schakt och grävning för pool. Jag frågade

www.acreb.se
www.keddes.se
www.crc.nu
Jimmy Ljungcrantz Mark och Fastighet
..och dessutom två till vilka inte hade tid tillräckligt snabbt. Några på förslag från forummedlemmar, ett par av dessa företag hade jag haft kontakt med tidigare i andra ärenden.

Utifrån min första förfrågan hade samtliga tillfrågade rätt likartade priser. Efter lite funderande planerades arbetet om och genom att gräva bort ett par meter häck kunde jag spara flera tusen kr i maskin och arbetskostnad.

Alla utom en valde att gräva med rätt stora maskiner. Minsta maskinen var dock en 1,7t och i efterhand kan jag konstatera att det tveklöst tagit längre tid, kanske ett par dagar längre, att utföra detta med en så liten maskin. Nu grävdes det med en nästan 9t-maskin och det tog två dagar. Ett par stenar som grävdes upp var också så stora att dom inte gått att lyfta med en 1,7t. Har baxat runt stora sten när jag dränerade så jag vet var gränsen går. Hade varit trist att ha en halvkubik sten mitt i poolen....

Att tänka på när man planerar schakten är att:
1. Se till att det går att gräva direkt upp på lastbil eller lastväxlare. Det spar tid och därmed pengar. Här var merkostnaden för att köra med +1 gubbe och en hjullastare nästan 15k. Glad att jag kunde undvika det.
2. Är du ute i god tid är det antagligen rätt enkelt att hitta någon som vill ha dina schaktmassor. I södra Stockholm finns ett par alternativ att tippa på, men det kostar pengar. Mycket pengar. Här kan det också skilja mellan företag - vissa kan ha bra kontakter för detta och själva kunna hantera massorna i andra projekt - det kan göra att det skiljer rejält i pris. Givetvis beror det också på när man gräver. Nu på våren är det högsäsong för markarbeten...
3. Berg Berg Berg. Fundera på vad du gör om du träffar på berg. Att spränga är fruktansvärt dyrt. Bara besiktningen av kringliggande hus kan vara dödsstöten för projektet.... Jag hade riktigt magont över detta även om jag kände mig rätt säker på att slippa berg eftersom jag grävt i närheten. Lite berg hittade jag ändå och jag fick flytta dränbrunnen lite pga detta - hade denna bergsknalle legat 1m närmare poolen och lite högre upp.....
4. Gräv med så stor maskin som möjligt.
 
Arbetet som utförts här är:
Schakt 100kubik fast mått, grävning till 2m djup, tippa 1,5 lass 8-16 i gropen, gräva för dränbrunn, flytta på ett par meter häck. Bortforsling av massor.

Om man ska deponera detta på tipp och betala för det kostar detta cirka 60k att utföra, iallafall vid detta tillfälle när jag frågat. Var och en inser att men lite andra förutsättningar skulle man kunna spara en hel del pengar.

Samtidigt som grävaren lastade av grävmaskinen fick jag klart med en husbyggare i Tullinge om att dumpa massorna där....det var verkligen i sista stund. Kul med en så bra win-win för alla inblandade.

Så, vem grävde och varför?
Jag bestämde mig först för att alla tillfrågade skulle kunna utföra jobbet på ett bra sätt och priset fick därför styra hårt. Företaget med den minsta maskinen valde jag bort, helt enkelt för att jag insåg att det fanns tid/pengar att spara på en större maskin. Eftersom det bara skiljde enstaka tusenlappar började jag med den billigaste. Det skulle jag inte gjort för han hade den dåliga smaken att dra sig ut nästan dan innan planerad grävstart. Detta tappade jag mer än en veckas tid på. Förbannat irriterande. Näste man på tur hade för lång leveranstid och föll bort pga det.

Till slut kom jag överens med Mimmi och Hamit på Acreb (förövrigt det enda företag som bemödade sig med att följa upp sin skickade offert - det förvånar mig att inte fler gör det för det visar på intresse och affärsmässighet).

Med facit i hand skulle jag ha kört med Acreb direkt och kanske kunnat starta lite tidigare. Både Mimmi och Hamit  var toppenbra att jobba med och dom hade bra folk med sig in i projektet. Arbetet utfördes på pricken enligt avtal och med stor omsorg om slutresultatet. Jag kände mig jäkligt väl omhändertagen som kund helt enkelt. Jag ser det också som positivt att man använde sig av Hantverkarformuläret (http://www.konsumentverket.se/boende/Anlita-hantverkare/Avtal/) som ger att bra stöd för både konsument och företag i att teckna ett tydligt avtal. Att Hamit/Acreb också har tillstånd för att spränga saker i luften skadar ju inte för poolbyggaren som träffar på berg...

Andra forummedlemmar har haft liknande erfarenheter av detta företag.

Så, Acreb, stort tack för ett väl genomfört uppdrag!



Fortsättning följer med lite fler bilder från arbetet....








 
« Senast ändrad: april 26, 2012, 21:27:46:46 av MathiasS »
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #51 skrivet: april 28, 2012, 06:16:15:15 »
...ett litet hål i häcken fick det bli för att komma in....



Därefter var det bara att sätta fart...



Lite andra prylar än sten grävdes fram....



....men till slut var vi nere på lera som legat där sedan istiden...



Ett av orosmomenten var förstås tillflöde av vatten. Jag kände mig dock ganska säker på att det inte skulle bli ett problem och fick rätt på den punkten...:



Snart klart:


Behöver du en dränbrunn? Säg till, jag har 3m över....



Därefter ställde vi ner dränbrunnen och började skyffla i 8-16.





7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #52 skrivet: april 28, 2012, 06:24:17:17 »
I fredags var det dags att åka till Poolstore och hämta alla prylar.




"Alla prylar" blir rätt mycket och eftersom jag inte gillar att betala för transporter så blev det till att åka själv....



Börjar kännas lite knepigt att få med sig allt i en vända.

Blandannat hade inte denna trappa längre någon naturlig plats på flaket.



Men tillslut fick jag ändå med mig merparten av utrustningen, thermomurblock etc. Det enda som fick lämnas kvar var trappan och några thermoblock.



För att slippa hamna på trafiknyheterna åkte jag mestadels bredvid motorvägen på väg söder ut. Frigolit väger ingenting men det är också svårt att surra utan att det går sönder. 60kmh var lagom och jag tog mig hem utan förlorad last.

Blev inget viktrekord denna transport, men antagligen ett oslagbart volymrekord... 8)

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #53 skrivet: april 28, 2012, 06:30:25:25 »
Behöver du lite byggmaterial till poolen?

Jag har som sagt 3m dränbrunn samt ett 6150 2,3x5 armeringsnät över. Skicka ett PM vid intresse. Transport i närområdet kan ordnas till rätt köpare.



7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

Intresset för denna byggtråd verkar ju inte vara på topp, men vi kör väl en uppdatering till... <hmm>

Dag 1: Grävning
Dag 2: Grävning
Dag 2 1/2: Hämta prylar hos Poolstore
Dag 3: Hämta resten av prylarna samt återplantera häcken... Den verkar ha överlevt! Återstår att fläta lite...:




Dag 4: Fjärde byggdagen blev en lång dag med trötta muskler... Det makadam 8-16 som tippats i gropen skyfflades ut och dränrören las på plats. Dessutom fattades det 8-16 så det blev många skottkärror tippade i gropen...

Dränrören las från dränbrunnen och utåt - viktigast här är att inte få bakfall på rören, i övrigt är inte lutningen så viktig...



Tigersågen är kanske inte det optimala verktyget för att såga runda hål men hålsågen hade inte tillräckligt djup och hålet blev ju runt ändå...:






7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

Gruset skottades så ut i ett första lager, cirka 10cm, dvs täckning på dränrören. Eftersom paddan måste upp och ner i gropen utan kran får vi hålla oss till en 100kg padda (140kg med vatten i) och då är det lagom att padda 10cm i taget.

För att hålla koll på nivåerna riggades lasern + mottagare på hemmabyggd pinne. Fråga mig inte hur man gör detta utan laserstöd. Slangpass skulle ju fungera men man skulle antagligen hamna på mentalsjukhus på kuppen...



Bosch 3-80 om någon undrar...



Klart för första paddningen:



Efter iprincip en hel dag av paddade hade vi hela ytan plan inom någon centimeter:



Det som är lite jobbigt med en liten padda är att högarna med grus måste flyttas helt och sedan får man börja padda lager för lager. Det tar tid och är jobbigt. Givetvis är det bättre med en större padda men det hade kostat minst 1500kr i transporter.


Efter avslutad byggdag #5 var det dags för isolering, armering och gjutform.
 


« Senast ändrad: maj 06, 2012, 22:34:02:02 av MathiasS »
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

Hornbach fick sälja några meter virke att bygga form av.



....och några andra blåa prylar användes för att kapa...



Efter lite funderande kom ramen på plats och justerades in så den hade hörnvinklar om 90 grader...



Därefter finjusterades höjden på ramen till +/-2,5mm. Det är egentligen onödigt eftersom jag tänker gjuta med stöd av lasern och inte använda någon rätskiva, men som backup-lösning om det skiter sig med lasern är det bra om ramen är på rätt nivå...

Dränbrunnen hamnade lite längre in i gropen än planerat pga en väldigt stor sten (eller troligare - berg) men centimetrarna var på min sida och jag tror fortfarande att stensarg etc får plats runt brunnen.




« Senast ändrad: maj 06, 2012, 22:37:41:41 av MathiasS »
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

Eftersom lasern ritar streck i tre plan 360 grader var den också ett bra stöd för att hitta räta vinklar för ramen...



Med ramen på plats gick det snabbt att få ner isoleringen (S100, 100mm) och 6150 armeringsnät.





7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

I och med detta var byggdag #6 avslutad.

Ytterligare en kväll gick åt till att fixera ramen med makadam utanför ramen. För att slippa grus i gjutformen lyftes detta ner i hinkar.

Efter en dryg dags arbete har vi också fått lite mer armering på plats. Thermopolens väggar ska fixeras i plattan. Detta kan antingen göras genom att man borrar ner järn efter gjutningen, eller så gjuter man in järnen. Jag tycker detta senare alternativ är lite seriösare även om det tar lite extra tid. Det tar ju också lite tid att förvissa sig om att järnen hamnar på rätt ställe, mitt i väggen och i legobitarnas håligheter.

Eftersom vi ska ha en trappa behöver man också anpassa längden på armeringen på ena gaveln.

För att fixera armeringsjärnen i lodrätt läge har jag tagit lite överbliven läkt och borrat 12mm hål på cc30. När vi gjuter måste man vara säker på att armeringen står på rätt ställe....





Nu är det nästan klart att gjuta plattan. Det som återstår är att armera för stödpelare till trappan. Det blir 3 eller 4 pelare utanför poolväggen.

Förhoppningsvis går det att få hem en betongbil under kommande vecka.


7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Nordman

Tjena Mattias.
Jag följer tråden med stor entusiasm!!! Jag tycker det ser mycket bra ut.
Jag ska göra samma sak som dig i sommar. Så fortsätt gärna med uppdateringarna :)

Mvh Jörgen.
Min byggtråd:
www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7174.0
Thermopool 8x4 med hörntrappa mm

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan