CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Helt ny poolare, ska starta den efter vintern.  (läst 41455 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vendel

SV: Helt ny poolare, ska starta den efter vintern.
« Svar #60 skrivet: juni 28, 2014, 20:30:08:08 »
Järn kan man delvis få bort om man luftar vattnet. Lägg en dränkbar pump i poolen kör tillbaka vattnet den pumpar upp genom en rejäl lufttur, nästan som en fontän. Kör du vattnet genom ditt värmesystem, så kommer säkert all skiten därifrån. Stäng av den cirkulationen, chockklorera med dubbla eller tredubbla mängden och vänta upp till en vecka. Då borde det bli bra. Jag hade samma problem själv, när jag fick överta en pool och fick då rådet om jättestor klordos och det hjälpte! Glöm inte att backspola ofta!

Lycka till, du verkar verkligen behöva det!

Det körs inte genom värmesystemet, det finns en sån där värmeväxlare eller vad det hette.
Jag undrade bara mer hur det fungerade. Har verkligen I N G E N koll. :/

Det där med fontän låter ju grymt som fan.
Är det sant eller skojar du?


Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Helt ny poolare, ska starta den efter vintern.
« Svar #61 skrivet: juni 29, 2014, 01:18:30:30 »
Reaktionen som du får vid nytt vatten som är järnhaltigt är att kloret oxiderar järnet till i princip rost som ger en brun-grön fällning. Vi har ju varit igenom det där ett par gånger, dels vid första uppstart och sedan en gång i mindre skala när vi bytt ca 25 % av vattnet. Det klarnade efter några dagar båda gångerna. Färgen stämde bra med vad dina bilder visar.

Utloggad nyburjare

SV: Helt ny poolare, ska starta den efter vintern.
« Svar #62 skrivet: juni 30, 2014, 11:03:53:53 »
Ja, nu har du trasslat med det där vattnet länge. Hade det varit min pool hade jag tagit reda  om det är en pool som klarar total tömning. Om så är fallet så töm ur vattnet, fyll upp med kranvatten, om du bara har det där brunnsvattnet så ja, då får du kolla med någon om hur man flockar järn, men det finns säkert vettiga sätt. Men jag hade absolut gett upp på det där vattnet nu. Visst, kranvatten kostar typ 30:- per kubik, men kemikalierna är inte billiga de heller. Ett vatten byte ger dig en fin möjlighet att skrubba ur och inspektera linern.

30 kr per kubik ??? :o var bor du ? har du alkoholhalt i vattnet  >:D vi har 11.50 kr och då ingår avlopp o spilvatten

Utloggad Holton

SV: Helt ny poolare, ska starta den efter vintern.
« Svar #63 skrivet: juni 30, 2014, 15:04:02:02 »
Man kan tro det, men i Gagnef och kommunerna runt om är det det som gäller. Tror att vatten utan avloppsavgiften ligger på drygt fem kr.
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Utloggad Holton

SV: Helt ny poolare, ska starta den efter vintern.
« Svar #64 skrivet: juli 05, 2014, 20:44:51:51 »
Hörru poolar'n, hur gick det med vattnet???
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Utloggad vendel

SV: Helt ny poolare, ska starta den efter vintern.
« Svar #65 skrivet: juli 05, 2014, 22:21:38:38 »
Hörru poolar'n, hur gick det med vattnet???

Tänkte chocka det nästa vecka. Måste inhandla kemikalier först. Bor mitt i skogen så det blir liksom när det passar med handling.
Borde väl inhandla så mycket grejer så man klarar sig en lång tid framöver.
Om ingen datummärkning sätter stopp för det så.



Det är lite närmare klart vatten nu iaf. :)
Har backspolat en gång, men det är också det enda jag gjort sen sist.

Utloggad Holton

SV: Helt ny poolare, ska starta den efter vintern.
« Svar #66 skrivet: juli 06, 2014, 08:19:22:22 »
Ja, man undrar ju om det kommer att gå att få den där soppan klar och fin igen.
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Utloggad Holton

SV: Helt ny poolare, ska starta den efter vintern.
« Svar #67 skrivet: juli 06, 2014, 08:23:11:11 »
Men hoppas att du har koll på pH när du flockar, flockmedlet fungerar inte om pH är för lågt. Förra säsongen hällde vi i massor av lut för att få vårt flock att funka. Man rekommenderar målarsoda, men vårt vatten var envist surt.
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Utloggad vendel

SV: Helt ny poolare, ska starta den efter vintern.
« Svar #68 skrivet: juli 06, 2014, 20:24:37:37 »
Men hoppas att du har koll på pH när du flockar, flockmedlet fungerar inte om pH är för lågt. Förra säsongen hällde vi i massor av lut för att få vårt flock att funka. Man rekommenderar målarsoda, men vårt vatten var envist surt.

Aha! Tack! Vi hade ganska högt, inte för högt, pH så det borde vara lugnt.
Vattnet har blivit mycket bättre, fast jag inte gjort något med det.
Fast det blev rätt smutsigt när hundjäveln hoppade i!

Utloggad Holton

SV: Helt ny poolare, ska starta den efter vintern.
« Svar #69 skrivet: juli 06, 2014, 20:52:21:21 »
:) ett av de där underbara I-landsproblemen, du fick i en skitig hund. Vi hade nystädad pool och nyklippt gräsmatta kombinerat med en handfull ungar som kör någon sorts poolvolley... Det låg något som liknade en grön igelkott i skimmern... :)
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag