Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur ser man om en VP fungerar?  (läst 2781 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Holmen

Hur ser man om en VP fungerar?
« skrivet: maj 04, 2010, 22:43:26:26 »
Jag har installerat en Brilix VP och kört igång den, idag har den gått hela dagen, och visst har temperaturen gått upp ett par grader men det kan ju lika gärna vara solen.
VP'n startar, fläkten går osv. Det som får mig att fundera lite är dels att enligt panelen på VP'n så har inloppstemp och utloppstemp varit samma, utom vid ett par tillfällen då inloppstemp var en grad högre än utloppstemp. ??? Jag har också läst om isbildning/kondens vid körning i relativt låga temperaturer, jag får ingen synlig kondens och absolut ingen isbildning.

Kan man på något sätt se om VP'n fungerar? Jag skulle ju kunna låta den gå dygnet runt i någon vecka och se om tempen ökar, men om det är fel på den så vill jag ju reklamera så fort som möjligt.

« Senast ändrad: maj 04, 2010, 22:51:56:56 av Holmen »

Poolgiganten

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Hur ser man om en VP fungerar?
« Svar #1 skrivet: maj 04, 2010, 22:59:06:06 »
hej
räkna med att tempen ökar 1-2 grader per dygn om den är på  hela tiden och är det kallt på nätterna så kan du nästan räkna bort det du tjänat in på dagen.
Du skriver inget om vad du har för pool t.ex m3?
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Holmen

SV: Hur ser man om en VP fungerar?
« Svar #2 skrivet: maj 04, 2010, 23:08:31:31 »
Ja, jag misstänkte det. Ville bara se att allt fungerar och hade sedan tänkt låta allt stå tills temperaturen klivit upp några grader till. VP'n är en Brilix THP100 och poolen är en J&F Storpool på ca 20-25m3.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5558
  • Total likes: 486
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur ser man om en VP fungerar?
« Svar #3 skrivet: maj 05, 2010, 07:34:37:37 »
Kör du hela flödet genom värmepumpen eller kör du med bypass?
Kör du med bypass kan du strypa fldet äver värmepumpen, ju lägre flöde du har desto lättare borde det vara att KÄNNA skillnad på temp in/ut i bypassledningarna.
Tempgivarna kan alltid visa fel, så det behöver inte vara så mycket att fösta sig vid innan du vet mer.

När vi kör vår värmepump (jordvärme 7 kW) så känner man med handen en tydlig skillnad på poolvattnet och det vatten som kommer in i poolen, oavsett pooltemp.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Hur ser man om en VP fungerar?
« Svar #4 skrivet: maj 05, 2010, 19:09:03:03 »
Blåser det polarvindar framför fläkten och det är betydligt behagligare i luften vid sidan om pumpen fungerar den nog. Det brukar vara mitt "test". Tillverkar den kyld luft måste värmen ta vägen nånstans. Sannolikt in i poolen.
 :)
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Holmen

SV: Hur ser man om en VP fungerar?
« Svar #5 skrivet: maj 05, 2010, 20:32:59:59 »
Tack alla! Jodå, pumpen fungerar som den ska. Det var nog mest lite noja från min sida.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag