CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Thermopool 8x4 med gaveltrappa  (läst 40530 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thermopool

SV: Thermopool 8x4 med gaveltrappa
« Svar #60 skrivet: oktober 17, 2016, 23:06:29:29 »
Vad körde du för dimension på gängstången som du göt in i väggarna för att fästa takreglarna i?

Det var nog 12 mm, ska kolla imorgon men jag är rätt säker på att det var 12 mm.

Japp, det var 12 mm gängstång.
« Senast ändrad: oktober 19, 2016, 15:50:55:55 av Thermopool »

Poolgiganten

Utloggad Thermopool

SV: Thermopool 8x4 med gaveltrappa
« Svar #61 skrivet: oktober 17, 2016, 23:19:24:24 »
Värmen kommer främst från motorn till pumpen, en 1-fas kan ligga mellan 100-200w och en 3-fas upp till ca 100w (de siffror jag hittade när jag letade visade ca 70% verkningsgrad på 1-fas och ca 82% på 3-fas).
Sen beror det på vad mer du stoppar in där, en värmeväxlare kommer ha lite spillvärme den med osv osv
Min pump står i pannrummet så sommartid har jag en tempstyrd fläkt som ventilerar.

Vilken temperatur är din fläkt inställd på? Jag tycker inte att det har varit speciellt varmt i mitt teknikrum men jag ska sätta dit en termometer inför nästa säsong och kolla vad jag har för temperatur. Däremot så upptäckte jag häromdagen att det var väldigt fuktigt i taket så nu ska jag borra ett nytt ventilationshål på andra sidan rummet och eventuellt montera en fläkt i den. Jag ska även sätta små galler på trallen som ökar luftflödet, jag tänkte ju att ventilationsröret som går ut under trallen skulle räcka men det verkar inte funka så bra, det kanske blir för tätt och lite för dålig luftflöde under trallen trots att det är lite glipa mellan brädorna.

Utloggad JoWe

SV: Thermopool 8x4 med gaveltrappa
« Svar #62 skrivet: oktober 18, 2016, 08:33:40:40 »
Jag har inte återfyllt. Tänkte sätta en tillluftsfläkt i marknivå i teknikrummet där röret går upp längsmed utsidan av teknikrumsväggen och slutar under trallen på något vis. Frånluft uppe i taket. Vet inte om det blir någon skillnad på att trycka in luft eller suga ut luft?   

Utloggad Thermopool

SV: Thermopool 8x4 med gaveltrappa
« Svar #63 skrivet: oktober 18, 2016, 08:59:24:24 »
Jag har inte återfyllt. Tänkte sätta en tillluftsfläkt i marknivå i teknikrummet där röret går upp längsmed utsidan av teknikrumsväggen och slutar under trallen på något vis. Frånluft uppe i taket. Vet inte om det blir någon skillnad på att trycka in luft eller suga ut luft?

Jag skulle nog sätta en fläkt som suger ut luften. Jag kommer att borra ett till ventilationshål och sätta små galler som jag fräser in i trallen för att förbättra luftflödet. Som det är nu så blir det väldigt fuktigt inne i teknikrummet, det har inte varit ett problem tidigare under sommaren men så lite fukt som möjligt tror jag är bra.

Utloggad Thermopool

SV: Thermopool 8x4 med gaveltrappa
« Svar #64 skrivet: maj 01, 2018, 22:27:27:27 »
I slutet av augusti 2017, ganska exakt 15 månader efter att vi fyllde upp och startade poolen så upptäckte jag en massa konstiga små veck i linern. Jag har tidigare läst om poolägare som fått veck i linern pga. dåliga vattenvärden (lågt pH, hög klorhalt osv.)  men jag har kontrollerat vattnet kontinuerligt med min Scuba 2 och allt har varit bra så jag kunde utesluta dåliga vattenvärden direkt.
Efter lite spanande och funderande kunde jag se ett mönster, alla veck på botten var precis ovanför där jag limmat fast fiberduken mot plattan. Under linern ligger det två våder fiberduk som är 2m breda och ca 7m långa, dessa är limmade runt om i kanterna. Limsträngen är lika bred som en roller så det går alltså en limsträng efter väggarna och i mitten från kortsida till kortsida går det en dubbelt så bred limsträng eftersom båda våderna är limmade i kanterna.
När vi sedan stängde ner poolen inför vintern så tömde jag den på allt vatten och lossade på linern. Fiberduken som är under linern på väggen är knappt fuktig förutom i hörnen där vatten rinner ner eftersom linern inte sluter tätt i hörnen. På plattan och på trappan däremot var fiberduken blöt, vattnet/fukten kan ju naturligtvis inte dunsta så länge linern är på fiberduken vilket betyder att fiberduken på plattan alltid är blöt och det ska den naturligtvis tåla. Det visade sig att limmet som fanns på plattan och i delar av trappan hade löst upp sig och var som keso i konsistens.
Alla små veck fanns precis ovanför limmet som hade löst upp sig.

Utloggad Thermopool

SV: Thermopool 8x4 med gaveltrappa
« Svar #65 skrivet: maj 01, 2018, 22:46:49:49 »
Lite mer bilder. ....

Utloggad Thermopool

SV: Thermopool 8x4 med gaveltrappa
« Svar #66 skrivet: maj 01, 2018, 23:07:53:53 »
Närbilder.

Utloggad Thermopool

SV: Thermopool 8x4 med gaveltrappa
« Svar #67 skrivet: maj 03, 2018, 23:23:06:06 »
Limmet som jag fick av poolleverantören och som enligt anvisning ska användas till att fästa fiberduk mot cellplast och betong heter Sader Tac V6 Confort och tillverkas av Bostik i Frankrike.
Jag har varit i kontakt med Bostik i Frankrike och de säger att limmet är inte lämpligt att användas där den är i konstant kontakt med vatten. Med andra ord, limmet är inte vattentåligt.........
Jag använde limmet på väggarna, plattan och på ungefär halva trappan. Till trappan följde det med 1st spraylim men den fäste inte speciellt bra och räckte bara till övre delen av trappan, efter samtal med poolleverantören körde jag nedre delen av trappan med Sader Tac.

Utloggad Thermopool

SV: Thermopool 8x4 med gaveltrappa
« Svar #68 skrivet: maj 03, 2018, 23:38:47:47 »
När jag lossade på linern så var fiberduken på trappan blöt ca 1m in från sidorna på de övre stegen och nästan hela vägen på de nedre stegen.

Utloggad Thermopool

SV: Thermopool 8x4 med gaveltrappa
« Svar #69 skrivet: maj 04, 2018, 00:11:11:11 »
För några veckor sedan öppnade jag poolen efter vinterstängning och nu har jag tagit bort den förstörda linern samt fiberdukarna från plattan och trappan. Trappan är renskrapad från allt lim och plattan är slipad med diamantskiva.
Trappan har inga dräneringshål så vatten som kommer in från hörnen där linern inte sluter tätt rinner ner efter trappstegen på sidorna och fiberduken blir blöt sakta men säkert.
Jag har lyft av översta plåten (trappsteget) och skurit ur en "ränna" i cellplasten så att vattnet rinner ner under trappan istället, mellan varje trappblock finns dräneringshål genom plattan. Översta plåten snedkapade jag så att det blir dräneringshål i hörnen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag