VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Äntligen klar med mitt poolprojekt  (läst 14866 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vattentätt

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Norra Skåne
  • Antal inlägg: 53
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Baddare
    • Visa profil
SV: Äntligen klar med mitt poolprojekt
« Svar #10 skrivet: april 02, 2015, 21:02:03:03 »

Poolgiganten

Utloggad Vattentätt

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Norra Skåne
  • Antal inlägg: 53
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Baddare
    • Visa profil
SV: Äntligen klar med mitt poolprojekt
« Svar #11 skrivet: april 02, 2015, 21:27:48:48 »

Utloggad Vattentätt

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Norra Skåne
  • Antal inlägg: 53
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Baddare
    • Visa profil
SV: Äntligen klar med mitt poolprojekt
« Svar #12 skrivet: april 02, 2015, 21:35:08:08 »

Utloggad Vattentätt

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Norra Skåne
  • Antal inlägg: 53
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Baddare
    • Visa profil
SV: Äntligen klar med mitt poolprojekt
« Svar #13 skrivet: april 02, 2015, 21:42:51:51 »
Såhär såg det ut innan jag bestämde mig att bygga poolen......

Utloggad Erica

SV: Äntligen klar med mitt poolprojekt
« Svar #14 skrivet: april 03, 2015, 00:43:56:56 »
Det ser ju väldigt bekvämt ut med en stor balja som kommer färdig och lyfts ned. Men då måste man ju bo så att en dunderstor lastbil plus en mobilkran kan komma in till huset och göra det stora lyftet. Hade vi valt den tekniken för vårt poolbygge så hade vi kanske fått lägga mera pengar på att bredda och förbättra vägen till vårt hus än vad poolen kostat. Jag antar att det krävdes en riktigt ordentlig kran för att få den där baljan på plats ? Lång kranarm och väl en rätt ordentlig vikt på själva baljan också ?

Du säger att du äntligen är klar med ditt poolprojekt - ända fram till första bad ? Eller återstår det att värma upp det hela ? När vi byggde vår pool, vilket alltså tog lång tid, så hade vi kommit så pass långt som till att själva poolen/gjutning m.m. var klart (ännu inga filter, pumpar m.m.) när barnen började fråga efter när de skulle kunna få bada :) Och när vi just fyllt den med vatten (som ännu var oklorerat och kanske 8 grader varmt ) så kom ett par av dem och ville hoppa i direkt ! Men vi ville inte att ett iskallt dopp skulle bli deras första minne av vår nya pool....  I stället så kom jag själv alltså att bli islängd av goda vänner efter en vårbal som vi varit på. Vattnet var inte heller då fulluppvärmt men jag tror det var runt 20 eller något sådant. Men trots lite kyligt vatten och trots att jag var fullt uppklädd (hann inte ens lägga ifrån mig handväskan ) så var det en underbar känsla att vi äntligen var klara med bygget, efter ca 3 poollösa år efter det att vi flyttade från vårt hus i USA där vi hade en utomhuspool. Där var klimatet sådant att utomhus var helt ok, men här valde vi i sista minuten inomhus. Din konstruktion med pooltak blir ju lite mitt emellan. Har du bestämt i förväg ungefär hur lång säsong som ni räknar med att kunna köra ? Man får ju dimensionera värme, isolering m.m. med tanke på detta. Givetvis blir det också lite av en balansgång mellan ekonomi och badsäsongslängd.

Utloggad Vattentätt

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Norra Skåne
  • Antal inlägg: 53
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Baddare
    • Visa profil
SV: Äntligen klar med mitt poolprojekt
« Svar #15 skrivet: april 03, 2015, 23:42:26:26 »
Hej Erica!
Kul med dina tankar:) Vad det gäller BALJAN så var det enkelt att få den på plats det var en vanlig kranbil 2-axlig som körde in den, för poolen väger endast 1200 kg!
Hela familjen har idag bastat och taggigt ett dopp vi har just nu 27 grader i poolen, det var fantastikst skönt.

GLAD PÅSK.......

Utloggad Erica

SV: Äntligen klar med mitt poolprojekt
« Svar #16 skrivet: april 04, 2015, 00:21:43:43 »
Oj, jag hade gissat på en betydligt högre vikt - kanske det tredubbla eller så.

27 grader är ju skönt. Vi brukar hålla vår pool runt 28-29, ibland 30. Har vi något party eller så så värmer vi ofta lite extra. Dock inte alltför mycket för då blir det lätt lite väl hög luftfuktighet i rummet. Barnkalas är ju ett speciellt kapitel, då gäller alla avfuktare på och ventilationen på högsta. Skulle väl tro att det blir detsamma med ett tak - badar man med taket på och har poolen riktigt ordentligt varm kan de nog "regna" en hel del från taket.

Glad påsk !

Utloggad Vattentätt

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Norra Skåne
  • Antal inlägg: 53
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Baddare
    • Visa profil
SV: Äntligen klar med mitt poolprojekt
« Svar #17 skrivet: april 04, 2015, 09:51:10:10 »
Hej Erica!
Kul med dina tankar:) Vad det gäller BALJAN så var det enkelt att få den på plats det var en vanlig kranbil 2-axlig som körde in den, för poolen väger endast 1200 kg!
Hela familjen har idag bastat och taggigt ett dopp vi har just nu 27 grader i poolen, det var fantastikst skönt.

GLAD PÅSK.......

Utloggad Vattentätt

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Norra Skåne
  • Antal inlägg: 53
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Baddare
    • Visa profil
SV: Äntligen klar med mitt poolprojekt
« Svar #18 skrivet: april 04, 2015, 10:39:04:04 »
Äntligen klar med mitt poolprojekt, började 5 augusti 2014 klart mars 2015

Premiärdoppet ca 7 grader i november 2014

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Äntligen klar med mitt poolprojekt
« Svar #19 skrivet: april 04, 2015, 10:42:08:08 »
Hej. Tjusigt värre O0. Snyggt jobbat, tycker det är lite synd att ett
sådant här projekt bara blir presenterat ungefär som Bygglov o liknande.
Med det menar jag att ena dan så start o 3 dar efter så plötsligt är allt fixat.
Men det förtar inte själva projektet utan mycket snyggt. Lite avis redan bad,
här ligger plåtar på än skall åka av närmaste dagar då det ser ut att bli bättre
temperaturer.  <hmm> - pool tak , om det inte blir ett jacuzzi istället får ju
ett rätt fint för de pengarna.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag