VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Renovera betongpool från 40-talet  (läst 5321 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jaob

Renovera betongpool från 40-talet
« skrivet: november 12, 2015, 10:37:11:11 »
Hej! Har blivit med hus och på köpet medföljde även en pool byggd 1944, den var nog vid tiden väldigt exklusiv då den är klädd med kvartsmosaik(?). Man kan kanske tro att den är modernare men, har gått ned i grunden och alla rörkopplingar, skyltar påvisar 1940-tal, även beklädnaden.  I en gammal grusgrop (när jag schaktat vid sidan) har jag har hittat rester om blått klinker, även de gamla kanterna till poolen som var i brunt 40/50-tals klinker + blåa mosaiken som går ner på väggarna. Det misstänker jag var första botten, vidare finns där vitt kakel som nu sedan några år tillbaka är övertäckt med cement av varierande sort då den ska ha frostsprängts.

De två senaste åren har även stora partier av mosaiken frostsprängts. Poolen var senast uppfylld för två år sedan och höll väl tätt så pass att man fick fylla på var 5 dag då det läckte en ca 4-5 kubik.

Nu vill jag så klart sätta igång denna pool nästa år. Allmänt fräscha upp runt om, läget kan bli fantastiskt med en sjö som ligger i bakgrunden.

Mina tankar går i... måste jag bila bort all mosaik, golv och gjuta om. Hur gjuter man om armering på bästa sätt och vad är smartast? Helst skulle jag vilja använda mosaik igen, men vad jag kan se är det HEMSKT dyrt.


Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Renovera betongpool från 40-talet
« Svar #1 skrivet: november 13, 2015, 13:38:01:01 »
Enklast är nog att ta bort all mosaik, slipa/spackla ytan så den blir slät och sedan beställa en liner till poolen.
Liners finns i olika färger och mosaikmönster, och med en snygg stensarg så blir poolen väldigt fin även med en liner.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad jojjen

SV: Renovera betongpool från 40-talet
« Svar #2 skrivet: november 14, 2015, 08:08:35:35 »
Denna poolen får du gärna göra en projekttråd om så vi kan följa dina framsteg  O0

Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Renovera betongpool från 40-talet
« Svar #3 skrivet: november 14, 2015, 19:21:18:18 »
En del jobb och som det nämnts tidigare, så är nog en liner enklast och billigast, sedan kan man ju tycka att har man en gjuten pool, så vill man ju gärna ha mosaik....det är ju absolut snyggast.
Oavsätt vilket du väljer, så fundera över att gjuta en trappa längs ena kortsidan alt i en hörna, det kommer du inte ångra.
Lycka till. O0
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Utloggad Erica

SV: Renovera betongpool från 40-talet
« Svar #4 skrivet: november 14, 2015, 20:59:49:49 »
Poolen läcker tydligen rätt rejält. Men har du kollat hur den läcker ? Är gjutningen dålig så att det läcker rakt igenom blir kanske en liner den rimligaste lösningen. Men om det är slangar eller genomföringar som läcker så har du ju en helt annan situation, då är kanske hela gjutningen tät trots allt och då blir ju en renovering klart enklare.

Utloggad jaob

SV: Renovera betongpool från 40-talet
« Svar #5 skrivet: november 17, 2015, 10:58:39:39 »
Rickard: Verkar vara lite de alternativet det lutar åt, borde inte vara allt för svårt. Finns två stora sprickor vad jag kan se, mitt på poolen.

jojjen: Det lutar åt en projekttråd, kan va kul med tips å tricks.

Poolersw: antar att det är en vinylliner vi pratar om, det är så ohett. Men det kanske är enda utvägen?

Erica: Ja, det ser ut som att den stannat halvvägs med det värsta läcket och det bör ju innebära att det läcker genom till-rören från cirkulationssystemet. Så det blir nog till att gräva upp och se om rören är hela.


Utloggad Erica

SV: Renovera betongpool från 40-talet
« Svar #6 skrivet: november 18, 2015, 01:02:20:20 »
Belysningarna är en annan källa man inte får glömma. Om inte genomföringarna där är korrekta så kan ju det läcka den vägen också. Men då stoppar ju läckan vid den nivån.

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Renovera betongpool från 40-talet
« Svar #7 skrivet: december 18, 2015, 20:43:16:16 »
Bila och slipa bort allt löst och spackla upp poolen med utomhusfix av högsta kvalitet. Lägg i tätskikt från exempelvis Weber. Sätt mosaik eller klinker med epoxi fix. Foga med epoxi fog.

Klart och snyggt....

Sopro, Weber, Litokol m.fl stora tillverkare har kompletta systemlösningar enligt ovan. Kolla exakt produktval med dem. Tråkigt att lägga in en Liner i en betongpool tycker jag. Att fixa ytan och lägga tätskikt fixar du enkelt själv, sen tar du in hjälp på att sätta mosaiken, foga fixar du själv, lycka till.
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan