CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pooltak av limträ  (läst 5302 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr kanon

Pooltak av limträ
« skrivet: april 19, 2011, 16:53:48:48 »
Finns det någon som har provat att böja och göra en båge i limträ som stomme till ett pooltak?
Isf håller den formen och klarar den fukten?
Skulle det funka så bygger man ett pooltak på 4 x 6,5 x 1,1 m för drygt 11 000:-
Trä och lim kostar ca: 500:-
Kanalplast ca: 9500:-
Tåghjul på träribbor med fästen m.m 1000:-




Poolgiganten

Utloggad Zaphod

SV: Pooltak av limträ
« Svar #1 skrivet: april 19, 2011, 23:17:16:16 »
Låter intressant, men med tanke på att man har en luftfuktighet på närmare 100 procent under ett pooltak är jag lite fundersam. Men jag älskar att bli motbevisad  >rulla<

//
Lars
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad Mr kanon

SV: Pooltak av limträ
« Svar #2 skrivet: april 25, 2011, 16:24:06:06 »
Kanske det skulle funka om man klär in/armerar dom med glasfiberväv och polyester.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Pooltak av limträ
« Svar #3 skrivet: april 25, 2011, 17:34:55:55 »
Ja, eller så gå till en mekanikverkstad och be dem böja till aluminiumprofiler...  ::)
Det är så Zabra taken är uppbyggda...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Mr kanon

SV: Pooltak av limträ
« Svar #4 skrivet: april 25, 2011, 19:54:06:06 »
Skulle då tro att man kommer upp i ungefär samma pris som dom kostar att köpa färdiga då och dom pengarna har jag inte.

Utloggad utopiazz

SV: Pooltak av limträ
« Svar #5 skrivet: april 26, 2011, 11:17:57:57 »
Finns det någon som har provat att böja och göra en båge i limträ som stomme till ett pooltak?
Isf håller den formen och klarar den fukten?
Skulle det funka så bygger man ett pooltak på 4 x 6,5 x 1,1 m för drygt 11 000:-
Trä och lim kostar ca: 500:-
Kanalplast ca: 9500:-
Tåghjul på träribbor med fästen m.m 1000:-

Jag har limmat en hel del smalare limträkonstruktioner för träbåtar. Dessa limmas nästan alltid i hårdare träslag som måsta ångbasas innan dom böjs. http://sv.länkar till wikipedia accepteras ej på grund av dålig hantering från deras moderatorer/wiki/Basning Jag skulle tro att även det trä du tänkt använda här behöver samma behandling för att bli hanterbart och formstabilt.
Limma med polyretanlim så tål limningen hur mycket fukt som helst. Problemet är nog trät i sig som troligen kan börja mögla eller bli angripet av röta pga av fukten. Rötrisken gäller framförallt där skruv sitter fast i trät och/eller där det inte kan torka ur helt

Utloggad aromata

SV: Pooltak av limträ
« Svar #6 skrivet: april 26, 2011, 12:49:39:39 »
Limträ låter som en tung konstruktion, eller?

Utloggad Mr kanon

SV: Pooltak av limträ
« Svar #7 skrivet: april 26, 2011, 13:27:24:24 »
Tänkte använda mig av gran eller fura. Sedan såga och planhyvla ner dom (4-5 st per båge) till ca: 58x9 mm. Tänkte mig då att dom skulle vara ganska lätta att böja till en radie på ca: 3 m vilket skulle räcka för att få en båge som är 4,2 m bred och 1 m hög. Självklart ska dom limmas med PU-lim och eftersom det behöver fukt för att torka/härda så kanske skulle man slänga ner dom i poolen innan. Alt. stoppa ner dom i ett 6 m x 110 mm avloppsrör och värma dom med varmvatten. Problemet kanske ändå är att fukten äter upp dom med tiden även fast man sätter glasfiberväv på dom. Vikten skulle bli ca: 6 kg per 5 m båge vilket inte jag ser som ett problem.

Utloggad sjabth

SV: Pooltak av limträ
« Svar #8 skrivet: juni 28, 2011, 12:46:39:39 »
Jag skulle nog inte plasta in träet om jag vore som du. Det är som gjort för att det ska misslyckas i form av ett skruvhål eller liknande som tar in fukt som sedan inte kommer ut (med rötskador som följd). Bättre är nog i så fall att satsa på ett bra trämaterial; teak eller mahogny, som kan böjas och limmas och sedan oljas.

Det är väl tveksamt om det blir billigare i längden sett till allt underhåll som måste till (och de prutpriser du räknat på :-).
Lecapool "snart färdig" 3.8x7.8x1.4m med trappa och GT-hylla
Pump: Pentair Intelliflo VS+SVRS
Värmeväxlare: Pahlen Aqua-MEX FE-40 T
Klorinator: Zodiac Tri compact
Belysning: Hayward 300W
Hushållsnära tjänst: Nitro NC-71

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag