VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolplanering tjälldens med aqvisdeck  (läst 3936 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Swefredrik

Poolplanering tjälldens med aqvisdeck
« skrivet: mars 27, 2018, 22:26:56:56 »
Hej,
ritat och ritat, och kanske tillslut har kommit fram till ett resultat. Tanken är att vi bygger pool i vår.  från Tjälldens, mycket på grund av många bra trådar här och att det ser robust och bra ut! 8x4m med hel gaveltrapp, och alla plastdetaljer från dem också, såg att man kunde få alla urtag förberedda utan kostnad.

Dilemmat är tomten, som lutar ner mot huset. Vi vill ha poolkant i samma höjd som kringliggande trädäck, så vi får först schakta en större yta plan. Förhoppning att kunna sprida de mesta massorna på tomten. Poolen placeras utanför ett skjutparti, och ca 5 m fån husväggen. Befintlig uteplats/Stenläggning kommer i steg2 att tas bort och bytas mot klinker 60x60, förmodligen på gjuten platta. Fall från huset ca 1,5% och en markränna en klinkerrad från poolkanten för att ta regnvatten och skvätt.

Aqvisdecket i två nivåer har vi lite låst oss vid då vi kan skapa en trappavsats mot resten av tomten som ej schaktas ut, och tror vi kan få till en bra effekt. Det är en dyr investering, men det känns robustare än ett pooltak om man tänker 10+år framåt, och kanske även snyggare (smaksak) / tätare och man slipper vintertäckning. Nackdel att man inte kan bada under direkt.

Tomten mätte jag in i höstas för att kunna få se hur det blir efter schakt efter lite CAD och 3Djobb, i någon mån. Teknikrum blir i kringliggande byggnad, ca 4 m från poolen, den har en liten källare. För närvarande har vi "nog" prutat bort jetswim aggregatet, misstänker att de 25´det kostar i inköp inte stoppar innan det är klart. J

Riskmomentet är schaktning av tomten samt gräva för poolen. Vi ligger lågt i förhållande till havet som är ca 300 m bort (ca + 2 m) och vattnet i brunnen som syns som en grå cylinder i bilderna är på ca 1 m från befintlig markyta. En plattläggare som jag hade på besök sa att det kunde bli problem för dagvattenledningen att svälja allt och han tyckte vi skulle göra ett provschakt på 2m för att se hur det rinner till. Antar att vi får chansa. Planen är att dränera botten av poolen till en pumpbrunn, som i sin tur pumpar till en dagvattenbrunn för kommunalt dagvatten.

Jag har gjort lite renderingar nedan för att ge en känsla, med decket parkerat samt i överdraget läge, och från lite olika vinklar.  Kom gärna med kommentarer om det finns något speciellt att tänka på! Närmar sig beställning. :D



Poolgiganten

Utloggad Swefredrik

SV: Poolplanering tjälldens med aqvisdeck
« Svar #1 skrivet: april 16, 2018, 21:35:23:23 »
Jag grävde en provgrop i helgen, ca 1,9 m djup (för hand, så den är inte enorm). I morse när jag försiktigt lyfte på presenningen så besannades mina farhågor. Gropen var minst fylld med vatten 0,7 m. Inser att detta blir ett problem trots planerad pumpgrop.

Jobbar nu på en ny plan då vi lyfter upp poolen ca 0,6 m över marken, och bygger trappa /trädäck runt om. Någon som har gjort detta, alltså bara grävt ner 2/3 av poolen i en svag slänt?

Utloggad Per Eriksson

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Linköping Bankekind
  • Antal inlägg: 51
  • Total likes: 5
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Poolplanering tjälldens med aqvisdeck
« Svar #2 skrivet: april 16, 2018, 22:22:08:08 »
Nästan, min är varierande 0,2 till 0,7 m över mark, pooler av den här typen kan byggas att stå helt över mark, man använder de smalare elementen så det blir fler pelare och även förstärkningar på långsidorna.

Finns på forat nånstans en projekttråd med en tjälldenpool som har hela ena långsidan fritt då poolen byggdes i en brant slänt.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolplanering tjälldens med aqvisdeck
« Svar #3 skrivet: april 16, 2018, 22:58:57:57 »
Japp. Av samma anledning. För att slippa grundvattnet helt skulle jag behövt ha poolen ännu högre.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolplanering tjälldens med aqvisdeck
« Svar #4 skrivet: april 17, 2018, 07:33:17:17 »
Skulle det inte gå lägga in någon form av membran som stängde ute större delen av grundvattnet?
Alltså först en rejäl grop som "linas" med någon form av "dammduk" som man sedan bygger allt annat "innanför"?
Även om den läcker in litegrann så borde det inte rinna till lika mycket, och dräneringspumpen borde inte behöva gå så ofta.
Det viktiga är ju i detta fall att fyllningen, och poolstommen innanför linern väger mer än grundvattnets lyftkraft även om poolen är tom, så det gåller att återfylla med ett tungt material.

Jag har en känsla av att det kommer att se knepigt ut med poolen högre än huset som jag får säga vad jag tror.
Idealet i mina ögon är ju om man kan gå ut ur huset och ha i princip allt på samma plan.
Vi har i alla fall höjt vår pool 50-80 cm över marken för att få upp den i samma nivå som markplanet på huset.
Visst, "utifrån" ser det kanske lite märkligt ut med en 130 m2 stor yta som är högre än marken runt omkring, men när man vistas vid poolen känns det helt perfekt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Swefredrik

SV: Poolplanering tjälldens med aqvisdeck
« Svar #5 skrivet: april 18, 2018, 21:03:55:55 »
Ja,en linerpåse för själva poolpaketet hade varit bra:) i dag drog sig grävfirman ur också så nu går det fint! :angel: :'(

Vattenytan stiger till ca 1 m under marknivå, samma som i brunnen några m bort. Om man höjer poolen ca 0,5 över marknivå så hamnar ju dräneringen ändå under den blöta gränsen, men det måste väl bli bättre för varje dm man höjer och därmed mindre vatten att pumpa bort? Dvs mindre vatten att pumpa bort om dräneringen är 2dm under den blöta gränsen jämfört med 5 dm under, eller tänker jag fel?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolplanering tjälldens med aqvisdeck
« Svar #6 skrivet: april 19, 2018, 08:32:55:55 »
Det blir självklart mindre att pumpa bort, men jag har ingen som helst erfarenhet av hur stor tillrinningen kan vara, i värsta fall så kommer det ändå mängder med vatten som måste pumpas bort, så jag vågar inte rekommendera nåt.
Dyrt också, men man skulle ju eventuellt kunna gjuta och forma en sula ca 2 meter längre och bredare än poolen med väggar som går upp till en nivå som ligger ovan den normala grundvattennivån, sen sätter man dräneringspumpen invändigt "invallningen" så att den bara behöver pumpa bort vatten som skvätts ur poolen + regnvatten + grundvatten de gånger grundvattnet blir onormalt högt?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad poolisannahed

  • Allkonstnär
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 28
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • man lär sig snabbare om man accepterar fel
    • Visa profil
SV: Poolplanering tjälldens med aqvisdeck
« Svar #7 skrivet: maj 11, 2018, 22:27:31:31 »
halloj, hur har det gått? det låter inte helt enkelt med vattentrycket under marken. är huset pålat när det blir sådant vattentryck? själv funderade jag fram o tillbaka om jag behövde dräningsslang under poolen som kommer ligga uppepå en rullstensås...  :angel:

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolplanering tjälldens med aqvisdeck
« Svar #8 skrivet: maj 12, 2018, 07:44:47:47 »
Här i byn finns 8-9 pooler, ingen har så vitt jag vet dränerat och byggt pumpgropar.
De flesta ligger relativt högt över grundvattennivå i sandmark eller högt i förhållande till omgivande mark.
Vi har t.ex en slänt ned mot grannen, vars gräsmatta ca 5 meter från vår pool ligger på ungefär samma nivå som vår poolbotten.
I deras vattenbrunn ligger vattennivån normalt ca 6 meter under markytan, så hos oss borde det inte finnas någon risk för hög grundvattennivå.

Med detta sagt så kan det kanske ändå vara bra att dränera som "extra isolering" om marken runt poolen blir mycket torrare så läcker ju mindre värme ut i marken.
Svårt att bedöma tycker jag.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Swefredrik

SV: Poolplanering tjälldens med aqvisdeck
« Svar #9 skrivet: maj 13, 2018, 10:04:31:31 »
Vi kastade om planerna. Flyttade upp några meter till från huset och lyfte upp poolen 80 cm ovan mark, och vred den 90 grader. Då vi har sluttande tomt så planerade vi upp ovansidan så den kommer i markplan och planerar sedan att bygga en mur mot huset. Allt har nu gått extremt fort och vi har redan grävt och grusat upp. Jag skall göra en byggtråd och lägga upp lite bilder.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan