VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tjälldén - murbruk eller grovbetong i pelarna  (läst 7710 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad knauer

Tjälldén - murbruk eller grovbetong i pelarna
« skrivet: maj 22, 2015, 21:19:38:38 »
Hej,
ska man använda murbruk eller grovbetong att fylla pelarna med (vad är skillnaden egentligen?)?
Hur många säckar (25kg) går det åt om man har 32 pelare att fylla + krönbalken på en 8x4 pool?

Poolgiganten

Utloggad RoffeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 278
  • Total likes: 23
  • Kön: Man
  • Äntligen POOL!
    • Visa profil
    • Tankar i Trädgården, vår trädgård
SV: Tjälldén - murbruk eller grovbetong i pelarna
« Svar #1 skrivet: maj 22, 2015, 21:30:36:36 »
Tror det gick ca 1,7 m3. Jag valde färdig betong. Ska du göra själv så är det betong som gäller.
Block-pool från Tjällden 4x8 meter med gaveltrapp och svetsad liner.
100 kvm ny altan av tyckt trätrall.
VP: Hydro-pro 13
Pump: Victoria plus 0,78 kw
Filter: Cantabric 500 top
Vår byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10745.0

Vår trädgård: http://tankar-i-tradgarden.blogspot.se/

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Tjälldén - murbruk eller grovbetong i pelarna
« Svar #2 skrivet: maj 22, 2015, 22:56:31:31 »
Ingen erfarenhet med "Tjällden", men ska du gjuta pelare, använd grovbetong, inget murbruk.
Det blir 13 liter, eller 0,013 kbm, av en 25 kg säck, så du kommer behöva måååååånga om du ska gjuta 1,7m3. 130 - 140 säckar om min kalkylator räknar rett.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad knauer

SV: Tjälldén - murbruk eller grovbetong i pelarna
« Svar #3 skrivet: maj 23, 2015, 08:35:35:35 »
Tack! Färdig betong finns inte på kartan. Behövs 60m slang, minipump, etableringsavgift, grundavgift,
lossningstidsavgift, väntetidsavgift, rengöringsavgift, kostnad för mängd pumpad betong.... :-X
I ett annat liv skulle jag seriöst överväga att syssla med betong i Sverige.

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Tjälldén - murbruk eller grovbetong i pelarna
« Svar #4 skrivet: maj 23, 2015, 08:59:48:48 »
Inget att knäcka ihop över. Jag använda ungefär samma mängd bara för att gjuta mina 7 kontraforer!
Tar lite tid, och lite slit, men det är ingen omöjlighet. Du får bra träning på samma gång, så du slipper använda tid och pengar på ett gym.
I mitt fall blev det nästan så att dom slog in på kassan 25 säckar "gjuta grov" bara dom så mig svänga in på min lokala Byggmax butik med släp bakom bilen. Inte lessen för att den tiden är förbi försåvitt........
Fram med tombolan, och kör hårt!
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad cykelhandlarn

SV: Tjälldén - murbruk eller grovbetong i pelarna
« Svar #5 skrivet: maj 23, 2015, 13:01:47:47 »
Inget att knäcka ihop över. Jag använda ungefär samma mängd bara för att gjuta mina 7 kontraforer!
Tar lite tid, och lite slit, men det är ingen omöjlighet. Du får bra träning på samma gång, så du slipper använda tid och pengar på ett gym.
I mitt fall blev det nästan så att dom slog in på kassan 25 säckar "gjuta grov" bara dom så mig svänga in på min lokala Byggmax butik med släp bakom bilen. Inte lessen för att den tiden är förbi försåvitt........
Fram med tombolan, och kör hårt!
    Känner igen mig där  :)  körde också färdiga säckar , fick nästan abstinens när jag inte hade 30 säckar hemma en fredagkväll


Utloggad doppsko

SV: Tjälldén - murbruk eller grovbetong i pelarna
« Svar #6 skrivet: maj 23, 2015, 18:08:43:43 »
Tror det gick åt ca 26 säckar cement när gjöt mina pelare och balk tjällden 4x8m med trapp. Beställde 2ton betonggrus och 2 ton singel. Skulle tro att 1.5 ton av varje hade räckt. Ska man köra färdigblandade påsar går det nog åt flera hundra. Jobbet är lite slitigt, jag höll på i 3 dagar men då var det lite svårt att komma åt på vissa ställen p.g.a. placeringen av poolen
Tjällden 8x4x1.55, gaveltrappa, Medelhavsblå fabrikssydd liner, Intex pump & saltvattensystem
2x300w Halogen, 24m LEDlist, automatisk lamelltäckning, Aquabot Bravo III robot
Brilix 9kw värmepump,24kvm solpaneler

Utloggad Kondensatorn

SV: Tjälldén - murbruk eller grovbetong i pelarna
« Svar #7 skrivet: maj 23, 2015, 21:42:08:08 »
Haha. Körde samma visa med min lokala byggmax.
Jag har 0,5m block så det gick många säck! 😆
Skönt att det är klart.
Naprapaten på kortnummer.

Utloggad Tynell

SV: Tjälldén - murbruk eller grovbetong i pelarna
« Svar #8 skrivet: juni 01, 2015, 13:29:37:37 »
Har för mig att jag läste någonstans att det är ~13 liter per pelare dvs ganska exakt en 25kg säck (är de ca10x10x140 minus armeringen borde väl det kunna stämma). Jag har drygt 40 halvmetersblock och ser inte jättemycket fram emot att gjuta i alla dessa + krönbalken. Eller ja de första 10-15 är väl säkert ok :-) Upp med målbilden i huvudet och bara att bita ihop antar jag.
Projektstart 9/5 2015 – Startade cirkulationen 8/8 2016.
6,5x3,5 fristående pool med invändig gaveltrappa.
Väggar/trappa levereras av Leif Tjälldén.
Värmepump: Brilix XHP 100 (9 kW)
Kemi/Rening: Pahlén Minimaster/Minidos + Blue Lagoon UV-C 75w
Pump: Pahlén BADU Top 12
Sandfilter: Pahlén 515
Pooltak: Nova Comfort från G&J.

Utloggad doppsko

SV: Tjälldén - murbruk eller grovbetong i pelarna
« Svar #9 skrivet: juni 01, 2015, 16:11:56:56 »
Pelarna är, alla fall hos mig, 1.2x1.2dm och 15dm höga. Det blir en volym på ca22liter. I praktiken blir det något mer skulle jag tro.
Tjällden 8x4x1.55, gaveltrappa, Medelhavsblå fabrikssydd liner, Intex pump & saltvattensystem
2x300w Halogen, 24m LEDlist, automatisk lamelltäckning, Aquabot Bravo III robot
Brilix 9kw värmepump,24kvm solpaneler

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan