VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Folkpools Gardenpool 4,85m  (läst 13580 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert

  • Gäst
Robert
Folkpools Gardenpool 4,85m
« skrivet: juni 22, 2005, 00:58:59:59 »
Hej på Er!

Fick hem ett par pallar idag! Otroligt att detta ska bli våran lilla badbalja.

Tänkte höra mig för om det är någon som satt ihop en sådan här pool och kanske få ta del av de erfarenheter ni skaffat er. Någon har kanske tom några kort.

Den ska sänkas ner i ett trädäck men ändå stå helt ovan jord, på en 45 cm hög singelbädd.

Det ska ju vara så himla enkelt... Jag tror dock att det finns minst ett par hakar på vägen.

Tacksam för svar.

Ha en trevlig midsommar, och ramla inte i poolen, ni som redan har en...

//Robert

Poolgiganten

Utloggad Peter

Re:Folkpools Gardenpool 4,85m
« Svar #1 skrivet: juni 22, 2005, 19:20:26:26 »
De e bara till att köra igång!! Gör som jag och många andra, fråga på! Minsta tvekan så in med en fråga.
Lycka till ;D

Robert

  • Gäst
Robert
Re:Folkpools Gardenpool 4,85m
« Svar #2 skrivet: juni 25, 2005, 16:19:04:04 »
Så fort det blir lite bättreväder så kör jag, och jag kommer med frågor.

Vore dock kul om det fans lite bilder...

Ha det!

Robert

Utloggad Fia

Re:Folkpools Gardenpool 4,85m
« Svar #3 skrivet: juni 25, 2005, 19:32:51:51 »
Om du går in på www.poolmans.just.nu, klicka sen på "Referenser". Längst ner till höger på bilderna från 2003, finns det två bild serier med bygg bilder, som jag tror visar liknande pool som du har köpt.
Hoppas allt går bra! ;D

Ups, fel pool. >ohno>
« Senast ändrad: september 08, 2006, 23:27:07:07 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Robert

Re:Folkpools Gardenpool 4,85m
« Svar #4 skrivet: juni 27, 2005, 13:29:19:19 »
Man tackar för länken! Har vissa svårigheter att se hur den uppgrävda tomten ska förvandlas till något vackert..!

Hur som helst har jag läst i forumet om olika metoder angående underlaget.

Vår pool kommer att stå på en singelbädd som är ca 20 cm hög. Vad ska man ha sedan, för att få en så jämn botten som möjligt?
Tänkte att man kan lägga markfrigolit (ca 2 cm tjock) och tejpa ihop dessa med silvertejp för att inte få synbara skarvar.

Hur känns det?

Utloggad Peter

Re:Folkpools Gardenpool 4,85m
« Svar #5 skrivet: juni 27, 2005, 20:41:09:09 »
Ska du sänka ner den så glöm inte att drenera under poolen, men det beror lite på vad du har för mark.

Utloggad Robert

Re:Folkpools Gardenpool 4,85m
« Svar #6 skrivet: juni 28, 2005, 10:21:57:57 »
Jag kommer att lägga en dreneringsslang runt poolen och singelbädden borde bidra till bra drenering.
Jag är däremot lite kluven beträffande botten. Har läst i forumet om fotavtryck som man helst inte vill ha i botten.
Jag har fått medlevererat bottenmatta och liner men jag har förstått att det inte alltid räcker.

Alltså, singelbädd ca 20 cm, på denna något annat (?), sedan bottenmatta och sist linern.

Några förslag?

Utloggad Annie

Re:Folkpools Gardenpool 4,85m
« Svar #7 skrivet: juni 28, 2005, 13:39:39:39 »
Hej!

Vi håller också på att bygga pool för tillfället, en markpool i och för sig men principen med botten måste vara den samma om jag förstår rätt.  

Vi har också lagt ut dräneringsslang, som slutar i en brunn med pump som pumpas till dagvattenbrunnen, samt singel. Sedan kommer vi att lägga på ytterligare en markduk och sand på den för att väga in underliggaren och jämna ut. På sandlagret kommer vi att lägga styrofoam, både för isolering samt för att undvika "fotspår". På detta läggs bottenmattan som följer med och sedan linern förstås. Lycka till!

Mvh/Annie
Svenska Poolfabriken 7x4 meter, värms upp med värmepump.

Utloggad Robert

Re:Folkpools Gardenpool 4,85m
« Svar #8 skrivet: juni 29, 2005, 16:51:11:11 »
Tack Annie!

Vet du var köper man styrofoam och hur är måtten, (längd, bredd och tjoclkek?

I dessa gör-det-själv-paket är ju allt färdigt. Linern sätts fast med någon form av snäpp-in fäste, det jag är lite rädd för är att bygga för högt i botten så att linern kanske inte passar, blir för lång/hög, helt enkelt.
Det lär väl visa sig, det värsta som kan hända är ju att man får ta några steg tillbaka...

Det här med poolbygge får mig att tänka tillbaka på båttiden, de bästa tipsen kommer sällan från proffsen utan oftast från andra båtägare, eller poolbyggare i det här fallet.

Kul att detta forum finns, det fyller ju verkligen sin funktion.

Jag kommer att lägga ut mina bilder och nyvunna erfarenheter, vartefter bygget pågår.

//Robert

Håkan Pettersson

  • Gäst
Håkan Pettersson
Re:Folkpools Gardenpool 4,85m
« Svar #9 skrivet: november 13, 2005, 09:05:29:29 »
Tjena!

Vi har beställt en Garden Pool 4.85 och får den levererad 23/3 2006 (ville ha den så sent/tidigt som möjligt till våren).

Jag har nu schaktat och lagt en singelbädd för dränering och avjämning. På det så har jag för avsikt att lägga ett lager sand ca 4-5 cm. Tänker dock vänta till våren så marken nu får sätta sig och sedan vibra och jämna av med sanden.

Ovanpå det är det väl sedan bara att bygga tror jag.

Bygger ett stort trädäck runt omkring, håller på att gjuta plintar nu i November (skönt att slippa göra allt till våren).

//Håkan :)  

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag