CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: isolering av pool  (läst 7991 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mjogbg

isolering av pool
« skrivet: juni 28, 2008, 04:57:39:39 »
Förmodar att det finns masssa trådar på forumet angående isolering men jag har svårt att hitta det.
Hoppas någon kan ge mig lite svar.

Har en ovanmarkpool som jag ska bygga in i en altan. poolen kommer stå på marken.
är det någon som kan ge mig en utförlig beskrivning på dom olika lagren man ska ha?
Samt bra isolering under poolen?
Stödbenen på poolen hur har ni gjort med dom,lagt plattor?

Tacksam för hjälp

//Magnus
« Senast ändrad: juni 28, 2008, 05:59:10:10 av mjogbg »
Nuvarande bygge Styroporpool 4x8. 3 m roman trappa från Poolkungen.

Tidigare byggt åttaformad pool 4,2x6.5 Poolkungen.

Poolgiganten

Utloggad Stor Spike

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Hyltebruk/Halland
  • Antal inlägg: 21
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: isolering av pool
« Svar #1 skrivet: juni 28, 2008, 06:53:41:41 »
Jag är själv nybörjare på pool.

Men angående isolering under poolen tror jag är överkurs om man bor i södra sverige,det är bättre att lägga dom pengarna på t.ex solfångare.

Om man ska isolera under poolen duger inte byggmaxfrigoliten(för mjuk)och den hårdare tror den heter styrolit är dyr som attan.Under min pool har jag bara ca 10 cm stenmjöl samt plattor under hela sidostöden.Något som jag kan rekomendera är betongmatta och kantlisten från http://www.tegespool.se/.
Har hjälpt kompisar med montering av pooler där vi lagt sandvall,och hur dumt är inte det att få sand direkt under linern.

Sidorna däremot har jag tänkt att montera "rymdisolering"http://www.blocket.se/vi/16659046.htm?ca=20_s.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: isolering av pool
« Svar #2 skrivet: juni 28, 2008, 09:06:42:42 »
Förmodar att det finns masssa trådar på forumet angående isolering men jag har svårt att hitta det.
Hoppas någon kan ge mig lite svar.
Tacksam för hjälp
//Magnus
Litet "startuppslag" via länken nedan hur enklast hitta och orientera sig i Forumet - sök i ditt fall på t.ex. "stödben" så får du många träffar - skifta sökord och du hittar mycket annat sakligt inom dina funderingar.  O0
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3101.msg23204#msg23204
Lycka till!  ;D
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad mjogbg

SV: isolering av pool
« Svar #3 skrivet: juni 28, 2008, 21:52:30:30 »
tackar för hjälpen...
Nuvarande bygge Styroporpool 4x8. 3 m roman trappa från Poolkungen.

Tidigare byggt åttaformad pool 4,2x6.5 Poolkungen.

Utloggad shogol

SV: isolering av pool
« Svar #4 skrivet: juni 29, 2008, 16:58:38:38 »
Hej poolbadaren!

jag råkade läsa din inlägg och blev nyfiken . Jag håller på med att bygga min pool ( folkpool, klasik 4X8 trästomme). För underlaget ska jag ha makadam och stenmjöl. sen ska jag ha bottenmatta och på den blir liner. Jag undtrar om jag kan kanske ha även sådant rymdfölj eller frigoliter för att ha bättre isolering. Vad tror du? Vad kostar sådana rymdfölj och frigoliter?

Utloggad mjogbg

SV: isolering av pool
« Svar #5 skrivet: juni 30, 2008, 21:30:19:19 »
Hej! det blir makadam,stenmjöl,byggfrigolit,nålfiltsmatta och sen linern..
Runt om poolen på väggarna blir det rymdfolie. http://butik.wiedland.se/index.php?cPath=77_79_80

Folien är inte så dyr tyckte jag men frigoliten har jag fatiskt inte kollat upp vad den kostar,men jag tror jag satsar min pengar på det. Det är ju jobbigt att riva upp allt igen om man får för sig att köra poolen på vintern,jag vet inte riktigt hur stor skillnaden blir med eller utan frigolit men skillnad måste det ju bli.

Nästa vecka kommer grävmaskinen :) så då börjar det på allvar....

Nuvarande bygge Styroporpool 4x8. 3 m roman trappa från Poolkungen.

Tidigare byggt åttaformad pool 4,2x6.5 Poolkungen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag