CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Marksten  (läst 11512 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad toletole

Marksten
« skrivet: juni 01, 2008, 12:05:55:55 »
Jag har lagt marksten runt poolen, problemet är att det är svårt att bli av med både myror och sättsand som till slut hamnar i poolen.
Så frågan är hur får man fast sättsanden mellan stenarna och hur blir man lättast av med myrorna??
Tilläggas skall att sättsanden är stenmjöl som det påstås att myrorna inte tycker om, det verkar dock vara en myt eller??
Bifogar samtidigt lite bilder på poolprojektet:

http://www.lehn.se/poolprojekt/
« Senast ändrad: juni 01, 2008, 21:46:51:51 av toletole »

Poolgiganten

Utloggad evets32

SV: Marksten
« Svar #1 skrivet: juni 01, 2008, 12:22:31:31 »
Jag har inget bra svar på din fråga men vill verkligen berömma din pool! Helt fantastiskt fin!

Utloggad suezen

SV: Marksten
« Svar #2 skrivet: juni 01, 2008, 18:31:16:16 »
Myror får du bort bäst med den typen som utrotar hela boet, finns på bauhaus etc.

Du skriver att du har använt stenmjöl som sättsand och att det hamnar i poolen. Jag antar att du egentligen menar sanden mellan plattorna, i så fall ska du använda fogsand som ligger kvar bättre. Det fungar bra för mig, jag får ingen sand i poolen. Du borde kunna borsta bort det översta lagret och sedan fylla på med fogsand.

Sedan finns det även dränerande hårdfog som verkar bra mot ogräs etc. men den har jag ingen erfarenhet av.

Utloggad Fia

SV: Marksten
« Svar #3 skrivet: juni 01, 2008, 20:18:29:29 »
Hej o välkommen Toletole.  :)

Den länken passar bra att lägga även här.  ;) (Om du vill)
Snyggt poolområde!! <sol>

Hur värmer du den?

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=291.0
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad toletole

SV: Marksten
« Svar #4 skrivet: juni 01, 2008, 21:49:22:22 »
Den värms med solpaneler, 5 st på totalt 18,6 m².
Detta fungerar utmärkt. <sol>

Utloggad Ingvar

SV: Marksten
« Svar #5 skrivet: juni 01, 2008, 22:58:47:47 »
Själv använder jag salt i poolen. Jag fick samtidigt tips om att saltet också är bra att strö ut på stenläggningen kring poolen mot ogräs. Möjligen funkar det bra mot myror också, för de verkar inte heller trivas något vidare.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad toletole

SV: Marksten
« Svar #6 skrivet: juni 05, 2008, 07:37:33:33 »
JAg har funnit en typ av nyutvecklad sand som heter Enviro, detta har egenskapen att det reagerar med vatten och bildar en skorpa.
Jag har beställt detta och kommer inom kort att prova, återkommer då med resultat. O0

Utloggad jthy

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Trosa
  • Antal inlägg: 52
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Polyfaser Samos <> 3.64 x 8.88 x 1.50 <> Baquacil
    • Visa profil
SV: Marksten
« Svar #7 skrivet: juni 05, 2008, 22:48:22:22 »

Jag har tänkt skriva om Envirosand och Envirostone under rubriken "Tabbar och blunders".

Vi har den fogen. Den härdar när den torkar och löser upp sig när det regnar. Och när det stänker poolvatten på den. Sen fastnar den under fötterna och hamnar i poolen.

Där lösgörs förmodligen bindemedlet som fastnar i net-skim-näten i form av en "gummigegga". Anar att geggan kanske kan ställa till saker om den sprids in i vvxlare och annat finmekaniskt.

Vet inte hur vi ska göra nu (har lagt all sten och fyllt alla fogar).  Flisby har en tvåkomponentfog som vi ska kolla upp.

Men jag skulle alltså INTE lägga envirosand/stone i direkt anslutning till poolen om jag visste vad jag vet nu.

 
Säga vad man vill om den svenska sommaren, men det är den bästa dagen på hela året.

Utloggad Anti Turmoil

  • hotelldirektör
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vårt poolområde.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
SV: Marksten
« Svar #8 skrivet: juni 10, 2008, 14:51:22:22 »
om man har redigt stora springor mellan plattorna kan man ju köra ner cement, slipper både myror och ogräs.
Det blev en pool sommaren 2011

Utloggad Octavia

SV: Marksten
« Svar #9 skrivet: juni 10, 2008, 15:19:02:02 »
Hej

Jag lade också marksten runt poolen med stenmjöl som underlag för det skulle ju inte myror gilla.
Ha Ha, jag har aldrig sett så mycket myror, det kryllade av alla de sorter.

Vi letade länge efter en fog som var gråsvart (ville inte ha sandfärgad mellan gråa plattor...). Efter mycket om och men hittade min plattläggare en färg som man kunde färga fogsanden med och kom med förslaget att blanda myrr i fogsanden för att hålla borta myrorna.

Sagt o gjort, har bara sett någon enstaka myra de senaste två veckorna så än så länge fungerar det iallafall!!

Värt att prova...


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag