CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur jämt ska plattorna ligga?  (läst 4498 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
Hur jämt ska plattorna ligga?
« skrivet: april 23, 2008, 23:57:47:47 »
Hur jämt ska man kräva att plattorna ska ligga av ett företag som lägger dom?

Jag räknar men att de justerar alla höjder så att det är precis jämt.
Stenarna har ju lite felmarginaler men det är ju stenläggarnas uppgift att få det plant. Som det är för mig nu så "guppar" några stenar lite och på vissa är det några mm i höjd skillnad.

Kommer guppen att försvinna när gruset mellan stenarna kommer på plats?

Hur tuff ska man vara innan man blir nöjd?
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Poolgiganten

Utloggad aromata

SV: Hur jämt ska plattorna ligga?
« Svar #1 skrivet: april 25, 2008, 22:07:32:32 »
Du kan kräva att det ska ligga helt jämt och att stenarna inte ska röra sig. Det är inte du som är petig utan de som är slarviga. Du betalar för deras kompetens.

Utloggad thomaslakers

SV: Hur jämt ska plattorna ligga?
« Svar #2 skrivet: april 26, 2008, 08:34:53:53 »
Hej JJBOY!

Vi gjorde om hela vår framsida och ca 150m2 för 3 år sedan, jag anlitade en grane som är stenläggare och min erfarenhet av detta är att har man inte gjort för jobbet (paddat och sen väger av innan man lägger plattorna så kommer det bara att bli sämre framöver så som nivåskillnader som blir vatten samlings platser, sen kan det givetvis sjunka på några ställen med tiden men då har jag lyft platorna och lagt under lite och sen är det bra, men har du precis lagt det så skulle inte jag acceptera att du har nivåskillnader.

Jag antar att dom har paddat plattorna efter läggning med Gummimatta för att inte spräcka platorna?

Om inte kan du be dom göra detta, men har du nivå skillnader neråt så måste dom göra om, för detta kommer inte att bli bättre.

Mvh Thomas
Poolstore 4x10x1,5 med trappa Roman end classic 3,0x110, byggnadsår 2007 ej helt klar och blir det nog aldrig,Värmer med gullberg&jansson 13,8kw + VP CTC Eco heat 8,5 + vvx  Pahlens 75kw, rening sandfilter 600, pump victoria 3 fas 0,76kw, 1hk

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Hur jämt ska plattorna ligga?
« Svar #3 skrivet: april 27, 2008, 20:47:34:34 »

  Hej, hade jag varit som du, skulle jag aldrig godkänna, att några plattor "guppar" eller att de inte ligger i nivå, kräv omläggning av de plattorna, har följt ditt poolbygge, jättefint <antman>

LOTTERÖD
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur jämt ska plattorna ligga?
« Svar #4 skrivet: maj 06, 2008, 11:03:45:45 »
Det ska ju vara plant och fast direkt efter läggning, men om Du valt en sten som är asymmetrisk så får du nog köpa avvikelserna. Om det beror på bristande underarbete däremot så skulle jag inte köpa det för då kommer det snabbt att synas mer och mer. Sättningar uppkommer ändå över tiden och om underarbetet är dåligt så kommer de mycket och snabbt.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: Hur jämt ska plattorna ligga?
« Svar #5 skrivet: maj 06, 2008, 17:22:41:41 »
Nu är det stenar som inte är exakt lika tjocka så viss fel marginal på stenarna finns. Men resultatet vill jag ju ha plant. Jag har bett dem komma hit och fixa till och de ska komma. Hoppas bara att det blir bättre denna gången. Lite fall från poolen istället som nu mot poolen.

Nu tyckte de att jag skulle vattna och stöta med en stöt som de lämnade kvar för att få det jämt. Jag gjorde det tills jag slog sönder en sten så den sprack mitt i tur. Hade bara 1 sten över så nu får inga fler misstag göras. Därför överlåter jag ALLT till stenläggarna tills jag är nöjd.

Det ser fint ut men när man granskar ser man att mer kan justeras. Det kostar ju trots allt en hel del att lägga stenarna. Att de sen har tagit för lite betalt kan ju inte jag rå för.
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur jämt ska plattorna ligga?
« Svar #6 skrivet: maj 07, 2008, 03:43:07:07 »
Jag tror att Du får leva med nivåskillnader som hör till stenarna, men det låter ju märkligt att Du ska "efterbanka". Underlaget ska ju vara rejält packat med Padda innan plattorna läggs på.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag