VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Totalt djup på poolgropen?  (läst 2783 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad poolisorbo

Totalt djup på poolgropen?
« skrivet: juni 01, 2017, 17:00:17:17 »
Har köpt en linerpool från Rubinpool men de kunde inte riktigt svara så jag frågar här mer exakt. (Gjort en liknande fråga i annat ämne, är ny har inte lärt mig hur forumet fungerar ännu)

Poolen är 3x6x1,5 meter. Gropen ska enligt anvisning vara 150+30 cm (bärlager, bergskross, stenmjölk, styrolit) om poolen ska vara helt nedgrävd, men vi tänker bygga trädäck runt om. Låter det vettigt att poolen "sticker upp" ca 25 cm vid marken och att man då bara får ett trappsteg upp till trädäcket och poolen? Någon som har en hum? Ingen verkar veta...

Poolgiganten

Utloggad 62ragtop

SV: Totalt djup på poolgropen?
« Svar #1 skrivet: juni 01, 2017, 17:39:04:04 »
Nu är jag långt ifrån någon expert... vart med pool förra sommaren, och vi gjorde mycket arbete själva förvisso, men för somliga moment så anlitade vi "proffs" (typ, gräva grop, "sätta" poolen, återfylla).

För oss så handlade mycket av bygget att just sätta en massa olika höjder, nivåer. Vi hade en befintlig altan (en nivå), med trappa (nästa nivå) ner till marknivå (gräsmatta). Altanen förlängdes något, ny trappa skulle sättas, och anslutas till nytt pooldäck som omger vår pool. Mao, nivåer och höjder hit och dit. Och poolen (i vårt fall en glasfiber-balja) skulle givetvis grävas ner i en grop i backen.

Laserinmätning var ett måste, alternativt om man är överjävlig med murarsnöre (det kom också till användning förstås...).

Vårt pooldäck ligger ca 25cm över "marknivå" skulle jag säga (omkring liggande gräsmatta). Gällande vår pool så fanns det tydliga instruktioner kring hur gropen skulle grävas, hur det skulle släntas av mot poolens sidor för att säkerställa att den får stöd utifrån (när väl fylld med vatten). Det borde Rubinpool kunna svara på tycker jag.... Skulle säga att få gräver nog ner sin pool så att den ligger helt i nivå med marken. De flesta ansluter sin pool till någon form av "konstruktion", typ ett pooldäck. Däcket vilar då på såväl bärlinor som kanske plintar eller marksten. Mao, redan där är du en "nivå" över marknivå.

Spontant, tja, 25cm kan kanske funka. OM det är den nivån ni vill, ska ha ert pool-däck på.

Jag törs inte svara på hur djup exakt vår grop blev. Alla våra höjd-sättningar och grävning sköttes av en och samma kille, som förstod hur vår tanke var med altan, trappa, pooldäck - och hur vi ville att pooldäcket skulle ansluta till pool-kant etc.

Som sagt, gropen grävdes enligt konstens regler, baljan ner i gropen, gropen återfylldes enligt konstens regler. Den sticker säkerligen upp ca 20cm från "mark" - lagom för att få plats med bärlinor och trall. Vi har mackadam under pooldäck, vi fyllde upp med mack mot pool som har en viss "släntning" bort från pool.

Andra mer kunniga gör-det-själv-byggare kan säkerligen kommentera mer. Men spontant så borde din pool-leverantör kunna svara även på frågor som rör gropen och kringliggande konstruktioner... vad man kan göra och vad man inte kan göra.

mvh

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Totalt djup på poolgropen?
« Svar #2 skrivet: juni 01, 2017, 17:45:16:16 »
Vi hade tänkt göra så som du skriver men blev tvungna att ha den ännu högre upp då vi har högt grundvatten. Så vi har ett par trappsteg upp till altan som är i nivå med dörr in till huset och sedan har vi ett steg upp till pooldäcket (som egentligen är för litet) runt poolen. Kolla min byggtråd så ser du.

Om du botaniserar bland byggtrådarna så ser du nog många varianter med olika nivåer på nedgrävningar i marken av pooler.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan