CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Rubinpool - Åtta 3,5x5,4x1,5 meter  (läst 45754 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
Rubinpool - Åtta 3,5x5,4x1,5 meter
« skrivet: maj 04, 2010, 17:35:14:14 »
Hej,
då var arbetet igång...

Eftersom jag själv tycker det är fantastiskt skoj att följa andras arbete ska jag inte vara sämre själv än att lägga upp lite info och bilder.

Poolen som vi ska bygga är en Rubinpool Åtta 3,5x5,4x1,5 meter. Vi bor på Ekerö (Stockholm) i ett gammalt sandtag.

Utöver poolen ska det monteras en 0,75 hk pump och Sandfilter (75 kg) förstås, och sen dubbla lampor, Brilix THP 55, Zabra pooltak, Poolsten (Florida) samt ny altan runt hela härligheten...

Bilder kommer fortlöpande...

Ha det gott!

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Rubinpool - Åtta 3,5x5,4x1,5 meter
« Svar #1 skrivet: maj 04, 2010, 17:38:13:13 »
Börjar fylla på med lite bilder...

AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Rubinpool - Åtta 3,5x5,4x1,5 meter
« Svar #2 skrivet: maj 04, 2010, 17:39:57:57 »
Och lite mer bilder... Eftersom jag inte vet vad mina grävare tycker har jag maskerat deras ansikten... man måste ju komma ihåg PUL...  <hmm>
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Rubinpool - Åtta 3,5x5,4x1,5 meter
« Svar #3 skrivet: maj 04, 2010, 17:41:20:20 »
Och än mer...
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Rubinpool - Åtta 3,5x5,4x1,5 meter
« Svar #4 skrivet: maj 04, 2010, 17:42:29:29 »
Alla bilder uppe nu...
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Rubinpool - Åtta 3,5x5,4x1,5 meter
« Svar #5 skrivet: maj 04, 2010, 17:49:10:10 »
Och idag fick jag leveransen av pool grejerna. Pooltak och stenar kommer om ett par veckor.

Dessvärre har DHL lyckats tappa ett par lådor på vägen... I den ena ligger Linern...  :'(

DHL är ju jätte-smidiga med såna här ärenden. De ska först ha 30 dagar på sig för att "söka" efter de förlorade lådorna som är omärkta förstås. Efter 30 dagar kan jag sen reklamera försändelsen vilket gör att jag kan beställa en ny Liner och kräva tillbaka pengarna från DHL efteråt... Jösses, 30 dagar plus leveranstid för ny liner... Jag har tur då om det blir bad till midsommar...  >ohno>

Jag får verkligen hoppas att deras "sökande" ger resultat annars kommer det vara en mycket, mycket missnöjd DHL kund här...

//Anders
« Senast ändrad: maj 04, 2010, 17:56:59:59 av awasen »
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Rubinpool - Åtta 3,5x5,4x1,5 meter
« Svar #6 skrivet: maj 04, 2010, 21:38:34:34 »
Tjena Anders!
Det ser bra ut det här! Får verkligen hoppas att dina farhågor inte besannas med DHL. Att bli sinkad av andra är inte roligt när man har alla rätt själv och planerat in för ett snabbt bygge.
Men det är väl som det brukar, den ligger på nån terminal nånstans och du har den om ett par dar, lagom till stommen är monterad och rören kopplade. O0

Lycka till!
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Rubinpool - Åtta 3,5x5,4x1,5 meter
« Svar #7 skrivet: maj 05, 2010, 15:12:25:25 »
Tydligen har DHL nu hittat en extra pall som ska till mig som de ska komma med imorgon...  <antman> Man får ju hoppas nu bara att allt är med sen...

Lite mer bilder passar jag på att lägga in... Ett aningen för litet pumprum vad det verkar... Vilken tur att jag är gammal fartygselektriker och van med att få slå knut på både sig själv och rör/kabel för att få in grejerna...  ::)

AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Rubinpool - Åtta 3,5x5,4x1,5 meter
« Svar #8 skrivet: maj 06, 2010, 20:14:59:59 »
Den bra nyheten är att DHL hittade alla grejer och levererade dem idag...

Den dåliga, löst i och för sig, men... Det visade sig att det blev lite plump i protokollet när tvär balken för U-balkarna skulle ner. Jag hade kollat ritningen och såg att tvärbalk plus skruvfästen för de stående balkarna var 150 mm. Planen var då att 50 mm isolering plus 100 mm stenmjöl skulle grävas upp och tvärbalken ner på markduken ovanpå makadamen, stadigt och bra.  ::)
Nu var det ju dessvärre så då att de stående balkarna har 35 mm extra för att helt få ner skruvfästen och tvärliggande balken så jag hade då två val, antingen höja upp med stenmjöl 3,5 cm till eller få ner tvärbalken i makadamen...  :o Det blev då till att skära upp markduken, gräva bort ca. 5 cm makadam i "diket" lägga på en ny remsa markduk som jag försökte trycka in under den andra duken (med skrapade knogar och blödande fingrar som resultat). Sen lade jag på ett par cm stenmjöl som jag "paddade" med en rejäl planka och så ner med tvärbalken...
Det blev rätt många lyft i och ur innan den var på rätt nivå och lätt är den INTE!

Till slut ligger den då rätt men stenmjölet är ju allt annat än plant nu (separat tråd)...  <hmm>

Och så ett par bilder av dagen eskapader... ja, just det, pumprummet är klart också...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Zaphod

SV: Rubinpool - Åtta 3,5x5,4x1,5 meter
« Svar #9 skrivet: maj 07, 2010, 16:34:42:42 »
Ser mycket lovande ut ;)

Det jag gillar mest är din "padda", mycket inovativt  <antman>

//
Lars
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag