VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: När klorera?  (läst 1326 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zäta

När klorera?
« skrivet: juni 08, 2018, 16:08:51:51 »
Hej!
Har monterat våran ovanmarkpool nu. Fyller försiktigt då vi har egen brunn, beräknar vara klar till slutet nästa vecka.
Vet någon hur snabbt det bildas bakterier. Tänkte om man kan tillsätta något under tiden tills reningen kommer igång?
Eller det kanske inte behövs?

//Mattias

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: När klorera?
« Svar #1 skrivet: juni 08, 2018, 16:36:24:24 »
Det börjar bildas alger och annat gosigt från 10-15 graders vattentemp. Förutom att det kan vara lite tråkigt att börja med en grön pool så brukar det ju räcka med att chockklorera för att få ordning på det.

Om det tar dig någon vecka att fylla skulle jag vänta med att klorera. Tar det längre tid skulle jag blanda chockklor i en hink och sprida ut - var försiktig så du inte bleker linern och häll inte i granulat direkt i poolen.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: När klorera?
« Svar #2 skrivet: juni 08, 2018, 17:49:59:59 »
Det är omöjligt att veta hur länge man kan vänta med klorering utan att vattnet börjar bli grönt. Det är väldigt svårt att få klorgranulatet att lösa sig helt även i varmt vatten. Det vore väldigt tråkigt att börja med blekta fläckar på en ny liner.

Jag gissar att det går att klara sig utan klorering en vecka eller längre men det beror på vattnets sammansättning, temperatur över tid, ljus och säkert fler faktorer. När vattnet är på väg att bli dåligt brukar man kunna känna på väggarna i poolen att det börjar bli lite halt.

Jag skulle känna på väggarna varje dag och inte tillsätta klor om det inte börjar kännas halt. Det kanske går att röra ut kloret med en omrörare och få det bättre löst än vad jag brukar lyckas med.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Fredde-Gbg

SV: När klorera?
« Svar #3 skrivet: juni 08, 2018, 18:20:15:15 »
Min pool blev i år stående halvfylld i en dryg vecka utan vare sig klor eller cirkulation. Jag bar jäkligt nojig i slutet och trodde det skulle gröna upp då vattentempen var 16 grader men det blev aldrig nåt problem. Hade solskyddande täckning på poolen hela tiden med och det är nog av betydelse.

Jag var på håret att koppla in dammsugarslangen i skimmern och bottensuga vatten och chocka lite i skimmwrn för stt få i lite klor men det behövdes aldrig.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan