CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Imponerad av luftvärmepumpen.  (läst 7384 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Imponerad av luftvärmepumpen.
« Svar #10 skrivet: augusti 15, 2016, 16:16:35:35 »
Alla 57 hus i vår förening har vattenburen värme med frånluftsvärmepump och stöd med hjälp av el-patron. Pannan i sig tar samma storlek som en garderob inne i tvättstugan. Nästan alla hus står på torpargrund, de övriga har gjuten platta. Området började byggas 1994, vi byggde vår kåk 2001. Om jag ska byta till bergvärme så tar bergvärmen ung. samma storlek som befintlig panna, sedan skulle jag gärna ha en ackumulatortank. Då blir vi av med antingen torkskåpet, städskåpet eller kanske till och med bägge två. Inte tvärenkelt det hela.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Poolgiganten

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Imponerad av luftvärmepumpen.
« Svar #11 skrivet: augusti 15, 2016, 16:58:24:24 »
Den "skrönan" gäller ! det kan jag garantera dig... redan 1979 byggde jag min andra pool och kopplade in värmesystemet i ett borrhål... det var i norra sverige, den sommaren fick jag för första gången ställa i radiatorer då effekten inte längre räckte till.

Men visst borra du , och tro på allt du hör från folk utan egen erfarenhet  O0
Jag har då kört 3 år med bergvärme till poolen och märker då ingen skillnad.

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Imponerad av luftvärmepumpen.
« Svar #12 skrivet: augusti 15, 2016, 17:16:29:29 »
Jag har värmt poolen med bergvärme i 4 år och märker inte heller någon skillnad. Är bara borrhålet dimensionerat för pool så är det ingen fara att man skulle urlaka berget på värme.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad TobbeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 232
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Learning-by-doing
    • Visa profil
SV: Imponerad av luftvärmepumpen.
« Svar #13 skrivet: augusti 15, 2016, 19:08:38:38 »
Jag har värmt poolen med bergvärme i 4 år och märker inte heller någon skillnad. Är bara borrhålet dimensionerat för pool så är det ingen fara att man skulle urlaka berget på värme.

Hur vet man att det är "över" dimensionerat så det ev skulle räcka till och värma en pool. Tänker att man kanske ska tänka om för egen del
8*4 Tjällden pool med gaveltrappa
mer kommer eftersom ;)

Byggtråd Pool:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11997.0

Byggtråd Badtunna:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7354.0

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Imponerad av luftvärmepumpen.
« Svar #14 skrivet: augusti 15, 2016, 19:25:53:53 »
Det får man nog fråga en värmepumpsinstallatör om. Beror ju på vilken pump man har och vilka behov man har. En lokal installatör brukar ha koll på ungefär djup till berg i ert område och hur djupt man behöver borra för just eran pump och storlek på hus.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Dimitris76

SV: Imponerad av luftvärmepumpen.
« Svar #15 skrivet: augusti 15, 2016, 21:04:02:02 »
Guys det behövs bara ett rätt dimensionerad borrhål - alltså inget överdimensionerad borrhål/bergvärmepump för att varma man upp en pool.

Är borrhålet adekvat stort/djupt går det ej att kyla man ner berget under sommar perioden.

Allt annat är teorier skapade av luftpumpägare...  :P
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Imponerad av luftvärmepumpen.
« Svar #16 skrivet: augusti 15, 2016, 21:48:46:46 »
En majoritet av alla nya nybyggda villor värms upp med frånluftsvärmepump. Dessa är numera så effektiva att man måste upp i närmare 200 kvadratmeter för att för att det ska löna sig med bergvärme.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad Dimitris76

SV: Imponerad av luftvärmepumpen.
« Svar #17 skrivet: augusti 15, 2016, 22:02:05:05 »
Det inget fel att återvinna man frånluftvärme heller. Det som jag menar är att har man vattenburen radiatorkrets i sitt us är det är synd att inte använda värmeväxlare för för att varma upp poolen.

Så länge är det ingen luftvattenpump - de hamnar vi back to square one...

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Imponerad av luftvärmepumpen.
« Svar #18 skrivet: augusti 15, 2016, 22:27:56:56 »
Det inget fel att återvinna man frånluftvärme heller. Det som jag menar är att har man vattenburen radiatorkrets i sitt us är det är synd att inte använda värmeväxlare för för att varma upp poolen.

Så länge är det ingen luftvattenpump - de hamnar vi back to square one...

/Dimi

Jo visst, fast i ett modernt hus behöver man ju knappt ha igång radiatorkretsen under sommaren. Endast tappvarmvatten behövs. Fast i och för sig, då har man kanske kapacitet över till att värma en pool.

Det är nog möjligheterna till framdragning som gör att många väljer en separat poolvärmepump.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad Dimitris76

SV: Imponerad av luftvärmepumpen.
« Svar #19 skrivet: augusti 15, 2016, 23:25:05:05 »
Jo visst, fast i ett modernt hus behöver man ju knappt ha igång radiatorkretsen under sommaren.

OMG! Vem sa att man behöver ha igång inomhusvärme under sommaren?  :o

Man cirkulerar radiatorvatten genom värmeväxlaren för att varma upp poolen!!!

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag