VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Gjuta in dräneringbrunn i teknikrum?  (läst 4030 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bitbone

Gjuta in dräneringbrunn i teknikrum?
« skrivet: september 15, 2019, 13:01:01:01 »
Är det en god idé att gjuta in dräneringsbrunnen i plattan i teknikrummet? Gör jag det så behöver jag inte förlänga den något. Om den ska upp ur marken så räcker inte brunnen (den är från Bauhaus).

Poolgiganten

Utloggad Magnus78

SV: Gjuta in dräneringbrunn i teknikrum?
« Svar #1 skrivet: september 15, 2019, 23:13:44:44 »
Själv så har jag gjutit in en spygatt i plattan som jag leder tlll en dränbrunn utanför teknikrummet.
Min undran är ju hur de som har brunnen ingjuten i plattan leder bort vattnet när de tömmer för vinter osv?

Utloggad bitbone

SV: Gjuta in dräneringbrunn i teknikrum?
« Svar #2 skrivet: september 16, 2019, 06:54:58:58 »
Visst kan jag ha en spygatt också möjligtvis. Nu pratar jag mest om var jag ska ha brunnen. För någonstans måste jag komma åt den ifrån. Vanligtvis drar man väl upp dessa brunnar hela vägen upp ur marken? Min brunn är dock bara 2m lång och då ska runt 1m ner undrar nivån för dräneringsrör. Den är helt enkelt inte tillräckligt lång för att dras hela vägen upp till gräsmattan. Därför tänkte jag att det kanske vore smidigt att bara dra upp den till teknikrummet.

Varför blir vintertömning ett problem?
« Senast ändrad: september 16, 2019, 07:21:57:57 av bitbone »

Utloggad largab

SV: Gjuta in dräneringbrunn i teknikrum?
« Svar #3 skrivet: september 16, 2019, 09:47:04:04 »
Jag har brunnen i teknikrummet. Mitt teknikrumsgolv ligger ca 2m under marknivå precis i anslutning t poolen. Jag pumpar från pump in i dagvattenledning.
Det fungerar ypperligt.

Utloggad Eriaxe

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 37
  • Planerar poolbygge under hösten/våren 19/20
    • Visa profil
SV: Gjuta in dräneringbrunn i teknikrum?
« Svar #4 skrivet: september 16, 2019, 18:35:07:07 »
Jag har brunnen i teknikrummet. Mitt teknikrumsgolv ligger ca 2m under marknivå precis i anslutning t poolen. Jag pumpar från pump in i dagvattenledning.
Det fungerar ypperligt.
Intressant! Skulle vara lite nervös för översvämning, men det blir kanske ändå bra marginal.
Ett par funderingar:
Hur gjorde du med slangen från dräneringspumpen - leder du den åt sidan från brunnen under plattan eller kommer den upp i teknikrummet?
Har du någon golvbrunn/spygatt i teknikrummet, eller har brunnen fått ersätta det? Har du i så fall fall mot brunnen?
Bygge 2019-20 av Poolkungen Eco Premium 4x8 m med helgaveltrapp och blå mosaikliner. Ecolight UV-rening, Saphir 110 reningsverk, Ecoheat IXM7 värmepump, Blue Connect+. EcoClean 3000 poolrobot. Bumerang Deli klimatsmart pooltak. Kanalplast, klarglas i gavlar. Antracitgrått.
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15847.msg115005#msg115005

Utloggad largab

SV: Gjuta in dräneringbrunn i teknikrum?
« Svar #5 skrivet: september 16, 2019, 21:29:00:00 »
Intressant! Skulle vara lite nervös för översvämning, men det blir kanske ändå bra marginal.
Ett par funderingar:
Hur gjorde du med slangen från dräneringspumpen - leder du den åt sidan från brunnen under plattan eller kommer den upp i teknikrummet?
Har du någon golvbrunn/spygatt i teknikrummet, eller har brunnen fått ersätta det? Har du i så fall fall mot brunnen?

Översvämning från vad? Dräneringsvattnet rinner till långsamt.
Jag har spygatt i golvet som mynnar in i drän-brunnen. Jag låter även en avtappning från breddavloppet som fungerar som en nivåbegränsare mynna i brunnen.
Jag har grävt in så jag har rör till dagvattenbrunn inifrån poolrummet. Det ligger dock på nivå ca 1 m under marken. Jag pumpar alltså från dränbrunnen direkt till detta rör i poolrummet.
Backspolning/pooltömning etc går också direkt i dagvattenröret.

Utloggad Eriaxe

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 37
  • Planerar poolbygge under hösten/våren 19/20
    • Visa profil
SV: Gjuta in dräneringbrunn i teknikrum?
« Svar #6 skrivet: september 17, 2019, 18:30:37:37 »
Översvämning från vad? Dräneringsvattnet rinner till långsamt.
Jag har spygatt i golvet som mynnar in i drän-brunnen. Jag låter även en avtappning från breddavloppet som fungerar som en nivåbegränsare mynna i brunnen.
Jag har grävt in så jag har rör till dagvattenbrunn inifrån poolrummet. Det ligger dock på nivå ca 1 m under marken. Jag pumpar alltså från dränbrunnen direkt till detta rör i poolrummet.
Backspolning/pooltömning etc går också direkt i dagvattenröret.
Låter som en bra lösning! Kanske är paranoid, såg bara hela teknikrummet fullt med vatten när det kommer ett störtregn, men det rinner ju som du säger, ändå till ganska långsamt...
Bygge 2019-20 av Poolkungen Eco Premium 4x8 m med helgaveltrapp och blå mosaikliner. Ecolight UV-rening, Saphir 110 reningsverk, Ecoheat IXM7 värmepump, Blue Connect+. EcoClean 3000 poolrobot. Bumerang Deli klimatsmart pooltak. Kanalplast, klarglas i gavlar. Antracitgrått.
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15847.msg115005#msg115005

Utloggad bitbone

SV: Gjuta in dräneringbrunn i teknikrum?
« Svar #7 skrivet: september 17, 2019, 21:33:58:58 »
Jag pratade med firman som ska bygga pool och de avrådde från brunn i teknikrum just p.g.a. översvämningsrisk. Visst, risken kanske är väldigt liten men samtidigt har man mycket teknik i rummet. Vi tar det säkra före det osäkra och byter till en längre brunn som når hela vägen upp och sätter den utanför teknikrummet.

Någon billig bra spygatt ni kan rekommendera för teknikrummet?

Utloggad largab

SV: Gjuta in dräneringbrunn i teknikrum?
« Svar #8 skrivet: september 17, 2019, 22:25:01:01 »
Jag pratade med firman som ska bygga pool och de avrådde från brunn i teknikrum just p.g.a. översvämningsrisk. Visst, risken kanske är väldigt liten men samtidigt har man mycket teknik i rummet. Vi tar det säkra före det osäkra och byter till en längre brunn som når hela vägen upp och sätter den utanför teknikrummet.

Någon billig bra spygatt ni kan rekommendera för teknikrummet?

Men då rinner det upp genom spygatten och svämmar över den vägen.
Det är lika stor (liten) risk var du än placerar brunnen.

Utloggad bitbone

SV: Gjuta in dräneringbrunn i teknikrum?
« Svar #9 skrivet: september 22, 2019, 07:34:20:20 »
Det har du rätt i!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan