VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Täta pooltaket  (läst 2611 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
Täta pooltaket
« skrivet: september 24, 2019, 20:12:51:51 »
Funderar på bättre isolering av mitt pooltak inför hösten och våren,
Är det någon som satt in borstlister som bättrar på isolering vid tex pool-dörren?
När utomhustemperaturen sjunker ökar värmeflödet och vattenflödet till omgivningen.
Självklart måste en ventilation finnas vid bad.
Min badsäsong är mars till december för utomhuspool. Vill naturligtvis minska värmeförluster och vattenförluster som ökar då temperaturen minskar utomhus.
Tacksam om någon kan ge förslag. I december brukar jag stänga ner poolen som då ligger på 27 grader.
Roger
 

Poolgiganten

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Täta pooltaket
« Svar #1 skrivet: september 25, 2019, 13:31:50:50 »
I mitt fall är nog den största boven spalterna/springorna i kompositgolvet (på kortsidorna) och glappet mellan skenan och taket på långsidorna (där hjulen rullar). Inte mycket till glipa men lång (typ 18 meter totalt på båda sidorna). Annars ser gummiläpparna ut att göra ett ganska bra jobb, vid dörr och sektionsövergångar. Svårt att se hur man rent praktiskt skulle kunna förbättra tätheten där. Men det skiljer säkert också mellan modeller och tillverkare.

Däremot har jag funderat på om man kunde täta runt skenorna bättre under vinterperioden när poolen är nedstängd. Det blir mycket löv och smuts som gottar till sig i skenorna samt tar sig in under pooltaket. Skulle vilja hitta något bra att täcka med. Tänker att taktillverkarna skulle kunna ha formsprutade plastlock som man kunde snäppa fast på skenorna/taket... (om nu någon förstår vad jag menar). Men det kanske egentligen inte är meningen att man ska ha taket på under vintern...
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Täta pooltaket
« Svar #2 skrivet: september 26, 2019, 16:50:54:54 »
Jag har också springor i komposit-trallen. Vilket jag köpt aluminiumskenor(Terra) för att täta. Anledningen till detta är att undvika att småkryp hamnar i poolen och inte värmeförlusterna.
Största problemet är dörren när utetemperaturen sjunker. Där sker värmeförlusten eftersom värmen stiger. Större temperaturskillnad ökar på värmeförlusterna. Alltså vattenånga avges via dörrspringan. Funderar på borstlister som tätar när det är kallt.

Eller som du säger om Hjul/skenor och tätning. Kommer mycket organiskt material in där. Borde finnas en bättre konstruktion för detta? Eller efterkonstruktion som typ borstlister. Där växer alger och bakterier. 

Mitt tak klarar 200kg/m2 men brukar ändå borsta av det med jämna mellanrum.
Tacksam för ditt svar.
Roger

Utloggad MathiasS

SV: Täta pooltaket
« Svar #3 skrivet: september 27, 2019, 11:30:09:09 »
I mitt fall är nog den största boven spalterna/springorna i kompositgolvet (på kortsidorna) och glappet mellan skenan och taket på långsidorna (där hjulen rullar). Inte mycket till glipa men lång (typ 18 meter totalt på båda sidorna). Annars ser gummiläpparna ut att göra ett ganska bra jobb, vid dörr och sektionsövergångar. Svårt att se hur man rent praktiskt skulle kunna förbättra tätheten där. Men det skiljer säkert också mellan modeller och tillverkare.

Däremot har jag funderat på om man kunde täta runt skenorna bättre under vinterperioden när poolen är nedstängd. Det blir mycket löv och smuts som gottar till sig i skenorna samt tar sig in under pooltaket. Skulle vilja hitta något bra att täcka med. Tänker att taktillverkarna skulle kunna ha formsprutade plastlock som man kunde snäppa fast på skenorna/taket... (om nu någon förstår vad jag menar). Men det kanske egentligen inte är meningen att man ska ha taket på under vintern...

Om det bara är för vinterbruk, vad tror du om att vira plastfilm (gladpack) runt botten på taket? En rulle på 50m är billig.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Täta pooltaket
« Svar #4 skrivet: september 27, 2019, 14:37:40:40 »
Gladpack var en bra tanke. Men jag tänker att jag måste kunna öppna dörren till poolen i december när det snöar.
Hur ska jag annars komma i och ur poolen?

Kommer att beställa borstlister till dörren för att se om värmeförlusterna minskar genom dörrspringorna. Funderar också på att byta gummiläpparna mot borstlister. Men det får bli nästa år.
Roger

Utloggad MathiasS

SV: Täta pooltaket
« Svar #5 skrivet: oktober 02, 2019, 17:37:05:05 »
är borstlisterna verkligen tätare än gummi? Jag stället sektionerna så att gummilisten vilar på ramen på nästa modul, det blir ju så tätt det kan bli längs hela bågen.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Täta pooltaket
« Svar #6 skrivet: oktober 10, 2019, 15:09:43:43 »
Var på Biltema och köpte borstlister till min skjutdörr. Ingen värme läcker ut där nu. Värme-läkage är störst där.
Temperaturen sjunker nu inte lika fort i poolen när det blir kallt. Kommer klura lite på borstlister på andra ställen runt pooltaket.
Om jag hittar en lösning får jag montera ventiler för att få rätt ventilation.
Roger

Utloggad TommyC

SV: Täta pooltaket
« Svar #7 skrivet: oktober 12, 2019, 10:13:26:26 »
Bra tips! Skjutluckan i vårt tak har en gummilist som tätar längs den inre långsidan men saknar tätning mot gavelsidan. En självhäftande borstlist borde fungera bra där. Mellan den övre glidskenan till luckan och takplasten under skenan är det en springa på ca 1 cm. Där brukar jag sätta en tejpremsa som håller tätt i flera månader. Borstlisten kan kanske passa där också.  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan