VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tjälldén-pool 3x6m med teknikrum  (läst 14959 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pooldanne

SV: Tjälldén-pool 3x6m med teknikrum
« Svar #10 skrivet: juni 07, 2018, 17:42:25:25 »
Jag kör med samma pelare som dig, hur vägde du in dem och tänker du stötta dem vid gjutning?

Hej,
Jag vägde in dom genom att vika mjölkpapp och stoppa under benen, det blev väl ganska bra. Sen ville gjutaren att jag även skulle naja fast dom lite så tog en liten bit armeringstång och la över foten och najade i armeringsmattan. Vet inte om det hade behövts men kändes bra att veta att dom står hyfsat still när dom håller på med betongen runt om.

För övrigt är gjutningen gjord förra veckan och imorgon börjar jag sätta väggarna är tänkt.
Någon som har tips inför det? Vilket byggskum rekommenderar ni?

Poolgiganten

Utloggad largab

SV: Tjälldén-pool 3x6m med teknikrum
« Svar #11 skrivet: juni 07, 2018, 23:59:06:06 »
Vinterskum. Jag använde biltemas.

Utloggad pooldanne

SV: Tjälldén-pool 3x6m med teknikrum
« Svar #12 skrivet: juni 08, 2018, 21:44:37:37 »
Nu är det gjutet och idag började jag lite smått med att montera några väggblock.
Går förvånansvärt smidigt måste jag säga, trots att man är helt själv och håller på.

Köpte Illbruck 310 skum, verkar fungera bra och känns som det sitter som berget.
Imorgon hoppas jag kunna göra klart.
Hade ett litet bakslag bara med att ena balken hade hamnat lite snett, förmodligen när jag najade fast den innan vi skulle gjuta, har inget minne av att jag kontrollmätte efteråt, får väl skylla på gjutarfrossan =) haha
Men det löste man ganska lätt genom att karva ur lite i frigoliten så inga större bekymmer.
Tur dom skickade med en kartong plastskims, dom går åt...


Utloggad pooldanne

SV: Tjälldén-pool 3x6m med teknikrum
« Svar #13 skrivet: juni 10, 2018, 00:03:35:35 »
Blev ett par timmars jobb idag med, går otroligt smidigt att sätta blocken.
Räknar med att bli färdig imorgon. Har en liten förhoppning att få hit en betongbil under nästa vecka för att fylla pelare och krönbalk.


Utloggad pooldanne

SV: Tjälldén-pool 3x6m med teknikrum
« Svar #14 skrivet: juni 28, 2018, 19:57:00:00 »
Det går framåt, sakta men säkert. Idag kom äntligen en betongbil och vi fyllde samtliga 52 pelare och krönbalk på ca 1.5 timma. Skönt att slippa blanda själv kände jag efter att fyllt första dm i varje pelare innan resten av gjutningen  ;D
Till helgen ska jag nog försöka hinna med att skumma fast lampan samt ev. flytspackla trappan och börja spackla lite väggar.


Utloggad pooldanne

SV: Tjälldén-pool 3x6m med teknikrum
« Svar #15 skrivet: juli 10, 2018, 20:18:05:05 »
Rensat bort frigoliten längs med krönbalken och fått dit två reglar.
Plinten är nedgrävda runt poolen samt är jordhögen som blev när vi grävde ut nu utspridd på tomten för att jämna till den lilla lutning som fanns innan.

Satte fast reglarna med expanderbult, kändes som det drog som f*n. Hoppas det sitter.  ::)
Här kommer lite bilder.


Utloggad RoffeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 278
  • Total likes: 23
  • Kön: Man
  • Äntligen POOL!
    • Visa profil
    • Tankar i Trädgården, vår trädgård
SV: Tjälldén-pool 3x6m med teknikrum
« Svar #16 skrivet: juli 17, 2018, 08:48:47:47 »
Bra jobbat O0
Snart är ni klara för bad ;)
Block-pool från Tjällden 4x8 meter med gaveltrapp och svetsad liner.
100 kvm ny altan av tyckt trätrall.
VP: Hydro-pro 13
Pump: Victoria plus 0,78 kw
Filter: Cantabric 500 top
Vår byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10745.0

Vår trädgård: http://tankar-i-tradgarden.blogspot.se/

Utloggad Torbjörn Kristiansen

SV: Tjälldén-pool 3x6m med teknikrum
« Svar #17 skrivet: juli 20, 2018, 17:00:03:03 »
Rensat bort frigoliten längs med krönbalken och fått dit två reglar.
Plinten är nedgrävda runt poolen samt är jordhögen som blev när vi grävde ut nu utspridd på tomten för att jämna till den lilla lutning som fanns innan.

Satte fast reglarna med expanderbult, kändes som det drog som f*n. Hoppas det sitter.  ::)
Här kommer lite bilder.

Hej, en fråga; hur många millimeter över kanten satte du regeln? jag tänker på att det kommer en plåt med snap-in list på toppen och att terassplank skall sitta över det.

Utloggad pooldanne

SV: Tjälldén-pool 3x6m med teknikrum
« Svar #18 skrivet: juli 22, 2018, 07:13:06:06 »
Bra jobbat O0
Snart är ni klara för bad ;)

Tack, ja får se om det blir något innan hösten =)

Utloggad pooldanne

SV: Tjälldén-pool 3x6m med teknikrum
« Svar #19 skrivet: juli 22, 2018, 07:14:26:26 »
Hej, en fråga; hur många millimeter över kanten satte du regeln? jag tänker på att det kommer en plåt med snap-in list på toppen och att terassplank skall sitta över det.

Jag satt den enligt Tjälldén rekommendation på 12 mm över krönbalken. Då ska man komma precis över snapinlist.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan