VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Phyxius poolbygge - J&F storpool 5,5m 1,32m  (läst 60190 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Phyxius

SV: Phyxius poolbygge - J&F storpool 5,5m 1,32m
« Svar #10 skrivet: juni 11, 2007, 08:11:21:21 »
Jo, jag klarade fiberkabel faktiskt men dom som har dragit fibern har gjort ett riktigt dåligt jobb. I skarven mellan stamkabeln och anslutningen till mitt hus så låg kabeln helt blottad i ca 20 (utan skyddsrör) så det var riktigt nära att jag körde spaden i den.  :o

Sen har jag riktigt tur också för kabeln går PRECIS runt poolen så jag slipper flytta den.

J&F storpool 5,5m i diameter och 1,32m djup. Värmer med Pahléns Maxitemp 51.

Poolgiganten

Utloggad Phyxius

SV: Phyxius poolbygge - J&F storpool 5,5m 1,32m
« Svar #11 skrivet: juni 13, 2007, 21:05:00:00 »
Idag när jag kom hem från utlandet så stod det ett stort paket på uppfarten, från J&F Fritid... POOLEN HAR KOMMIT! ;D Får se om det kanske blir montage i helgen om allt går som det ska. Får visserligen besök av långväga gäster i helgen men dom kanske är lika badsugna som jag och inte rädda för att hugga i och montera lite pool.  ;)
J&F storpool 5,5m i diameter och 1,32m djup. Värmer med Pahléns Maxitemp 51.

Utloggad mrcaspian

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hyltebruk, Halland
  • Antal inlägg: 175
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Många timmar senare
    • Visa profil
    • Vårat poolbygge
SV: Phyxius poolbygge - J&F storpool 5,5m 1,32m
« Svar #12 skrivet: juni 13, 2007, 22:23:11:11 »
Fler bilder får Du gärna lägga ut. Följer med spänning ditt bygge.
Har precis rest en likadan.
Pool: J&F 5,5x1,32. 16 m2 Primastarsolfångare.
Värmeväxlare mot vedeldad acc.tank 1700 lit.
http://www.hallqvisthylte.se
http://mrcaspian.jalbum.net/Poolbygge%202006-2007/

Utloggad Phyxius

SV: Phyxius poolbygge - J&F storpool 5,5m 1,32m
« Svar #13 skrivet: juni 14, 2007, 06:09:07:07 »
Fler bilder kommer... just nu har det ju inte hänt något på ett par dagar men i kväll borde det väl börja röra på sig lite igen.

MrCaspian: Jag har minnsan följt ditt bygge noggrant just i och med att vi valt samma pool. Väldigt tjusigt har du gjort!  O0  Har du förresten planerat ha kvar originaksargen eller ska du byta ut den mot tryckat?
J&F storpool 5,5m i diameter och 1,32m djup. Värmer med Pahléns Maxitemp 51.

Utloggad Phyxius

SV: Phyxius poolbygge - J&F storpool 5,5m 1,32m
« Svar #14 skrivet: juni 14, 2007, 20:57:52:52 »
Här kommer lite bilder från kvällens jobb och även ett par eftersläntare från i söndags. Nu är allt stenmjöl på plats, avvägt till rätt nivå och paddat. Har även börjat sätta lite plattor där bottenrälsen ska ligga men tyvärr så köpte jag för få plattor idag när jag var och handlade. Kollade på bilden i bruksanvisningen och där var det 8 plattor under den runda poolen. Sen så tittade jag som tur var in på MrCaspians sida och såg att 5.5m poolen ska ha 12 plattor. Det är inte dumt med internet ibland!! Hade vart måttligt road om jag hade tagit fram bottenrälsen för montering och sen sett att det skulle vart 12 och inte 8 plattor. Tack MrCaspian!  O0


Dags för 70mm Styrofoam


"Jag vill också va med å lägga isolering"  >rulla<


Stenmjölet på plats å paddat en första gång


Skulle kunna va fejk men det är det inte!  O0 Fick ut sambon och köra lite padda också


Mäta, mäta och mäta... plattorna måste hamna rätt. Notera hur tajt fiberkabeln går längs poolgropen  ;)


En bild på utsikten från vår baksida. Måste röja bort lite mer sly längs bäcken tror jag. Har redan tagit bort en hel del. Rätt misskött tomt när vi köpte huset för ett år sedan.
« Senast ändrad: juni 14, 2007, 21:05:32:32 av Phyxius »
J&F storpool 5,5m i diameter och 1,32m djup. Värmer med Pahléns Maxitemp 51.

Utloggad mrcaspian

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hyltebruk, Halland
  • Antal inlägg: 175
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Många timmar senare
    • Visa profil
    • Vårat poolbygge
SV: Phyxius poolbygge - J&F storpool 5,5m 1,32m
« Svar #15 skrivet: juni 14, 2007, 23:31:39:39 »
Hej Phyxius.
Tack för berömmet, sånt värmer (även i en varm pool)  ;D
Det är kul att någon haft nytta av mina bilder. Jag hade själv och har fortfarande nytta av
vad andra lägger ut. Hittade troligtvis vårat staket runt poolen hos Samses under Markpooler.

Jag lade mycket noggrant ut mina kanske lite små stenar, för att när jag tänkte efter, så kommer jag nog aldrig att
hitta dom stenarna igen när jag lagt ut min bottenmatta.
Mycket rikrigt, hittade inte igen plattorna. Tror inte att det gör något då jag har en torkvira till en
pappersmaskin underst som är ganska styv i sig själv. Man skall nog bra säkerställa så man inte spolar bort sanden
precis vid poolsargen/botten. men det skvätter förvånadsvärt lite vatten ur poolen tack vare att sargen ligger där.
Trycket blir inte större på skarven för bottenrälsen än för själva bottenrälsen. Så jag tror min klarat sig.
Hoppas att Du någorlunda förstog. Skicka ett PM annars.
Vad det gäller orginalsargen så tror jag att vi behåller den för det blir en snygg brytning mellan pool och trädäck.
Min snickare är däremot förberedd på att lägga en i tryckt nästa sommar. Sargen är lite känslig om Du trampar på den.
Blir lätt bucklor i den.

När det gäller sandvallen inne i poolen så SE UPP. Gör inte samma misstag som vi gjorde. Du måste ha extremt fin sand.
Som Du ser på bilderna så lägger jag först ut stenmjöl och sen plast ovanpå detta som tepas dit. Det var frid och fröjd tills solen började att
torka sanden och den "föll ner" och lade sig på poolbotten. Det blev inte bättre när vi började att lägga linern då man kom emot vallen.
Mycket tråkigt att behöva lyfta linern när det är 10 cm vatten i poolen och ta bort småsten.
Så andvänd inte stenmjöl. Skulle jag gjort om linern så skulle jag köpt en färdig skumplast  vall.

Lycka till. Ser fram emot fler bilder.
Pool: J&F 5,5x1,32. 16 m2 Primastarsolfångare.
Värmeväxlare mot vedeldad acc.tank 1700 lit.
http://www.hallqvisthylte.se
http://mrcaspian.jalbum.net/Poolbygge%202006-2007/

Utloggad Phyxius

SV: Phyxius poolbygge - J&F storpool 5,5m 1,32m
« Svar #16 skrivet: juni 15, 2007, 05:50:33:33 »
Tack för dina tips! Som du säger så lär man sig väldigt mycket av varandra här. Dumt att flera så ska gå i samma fälla, så att säga  ;) Har du någon aning om var man kan köpa sådan där färdig skumvall istället för en sandvall?
J&F storpool 5,5m i diameter och 1,32m djup. Värmer med Pahléns Maxitemp 51.

Utloggad mrcaspian

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hyltebruk, Halland
  • Antal inlägg: 175
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Många timmar senare
    • Visa profil
    • Vårat poolbygge
SV: Phyxius poolbygge - J&F storpool 5,5m 1,32m
« Svar #17 skrivet: juni 15, 2007, 07:22:41:41 »
Nej jag vet faktiskt inte var men man skull kunna höra med dom lite större pool säljare.
Jag vil lägga till att det går att andvända sand, bara man är försiktig.
Pool: J&F 5,5x1,32. 16 m2 Primastarsolfångare.
Värmeväxlare mot vedeldad acc.tank 1700 lit.
http://www.hallqvisthylte.se
http://mrcaspian.jalbum.net/Poolbygge%202006-2007/

Utloggad Phyxius

SV: Phyxius poolbygge - J&F storpool 5,5m 1,32m
« Svar #18 skrivet: juni 15, 2007, 07:35:36:36 »
Ja, ska det bli poolmontage till helgen så får det nog bli sand. Läste i någon annan tråd här på forumet ett tips om att lägga silikon i bottenrälsen så man inte får in sand där, samt lite andra tips och råd.

Vad har du (MrCaspian) för slangar till ditt pumprum? Har precis samma planer som du att gör pump och reningsstationen i garaget. PEM-slang och ett antal rörböjar eller?
« Senast ändrad: juni 15, 2007, 09:38:53:53 av Phyxius »
J&F storpool 5,5m i diameter och 1,32m djup. Värmer med Pahléns Maxitemp 51.

Utloggad Fia

SV: Phyxius poolbygge - J&F storpool 5,5m 1,32m
« Svar #19 skrivet: juni 15, 2007, 10:20:29:29 »
Jag tror att någon av dessa har skumgummilisten som du frågade efter.
Jag vet att jag sett den hos Teges på deras hemsida men nu kunde jag inte hitta den.

http://www.tegespool.se/
http://www.lainex.se/
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag