VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: pump o filter i garaget  (läst 1088 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mandg

pump o filter i garaget
« skrivet: juli 19, 2019, 15:39:11:11 »
Hej!

Har planer på att dra in så att jag har filter & pump i garaget,detta då vi ändå skall lägga om plattorna som ligger mellan garaget och pool/trädäcket.

Har ett avstånd på ca 4-5 meter från skimmern till garagets yttervägg.
Garagets platta ligger över marknivå, så det är inte möjligt att komma in med slangen underifrån.
Eller möjligt är det säkert, men kör hellre med ett hål i väggen vid golnivå än gräver ner under då grunden är tjock och full med stenar och annat bråte (misstänker jag)

Hade ni kört slang/rör hela vägen eller kört med böjar för att komma upp snyggt på insidan?
Slangarna/rören kommer tömmas på vintern så börja inte spela roll om rören/slangen är ovan mark sista biten

Placeringen av pump etc på insidan är under vagnshjulet så att säga...

Ursäkta röran på bilderna men så blir det när man bygger hos mig iallfall.... :-)



Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: pump o filter i garaget
« Svar #1 skrivet: juli 19, 2019, 16:43:12:12 »
Jag hade kört PEM-slang och sedan satt 90-graders PEM-kopplingsböjar på dem och sedan innanför väggen satt avstängningsventiler, därefter rördragning till pump,filter m.m. Du klarar aldrig att bocka PEM-slang snävt för att svänga in i garaget. Snyggast blir ju att gå in underifrån, men det är onekligen mera jobb.

Eftersom ditt filter- och pumppaket hamnar ovanför poolens vattenyta sskulle jag överväga att sätta in backventil för att underlätta att få igång systemet efter ett stopp.

Utloggad mandg

SV: pump o filter i garaget
« Svar #2 skrivet: juli 23, 2019, 11:26:51:51 »
då har man beställt lite prylar till detta, var är tanken att man skall placera backventilen?

För mig verkar sugsidan logiskt, men skall den placeras nära pumpen eller nära skimmern?

Utloggad karljon

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 68
  • Total likes: 8
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: pump o filter i garaget
« Svar #3 skrivet: juli 25, 2019, 15:28:02:02 »
Backventil under vattennivån på poolen eller vid skimmern

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan