VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bygger betongpool med mosaik och overflow  (läst 132222 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fia

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #10 skrivet: augusti 14, 2012, 09:30:32:32 »
Hej o välkommen. :)

Flyttar tråden till "Byggtrådar" o hoppas på mer bilder under byggets gång. O0
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #11 skrivet: augusti 14, 2012, 11:12:07:07 »
Men skalblocken fungerar väl i princip som Dorocells frigolitblock, fast mindre och tyngre. Blir ju en betongmur i mitten, det är väl den som bestämmer hållfastheten. Så då ska den ju vara stadigare än Leca.

Ok. Är ej bekant med skalblockskonstruktioner men fyller man med betong och armerar så lär det ju vara minst lika stadigt som en dorocell-vägg och då klarar man ju sig fint på 8m väggar.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #12 skrivet: augusti 14, 2012, 12:13:33:33 »
En av tillverkarna av skalblock. http://www.ottossonscement.se/skalblock.html

Jag har för mig att jag läst någon byggtråd där man använt skalblock, jag var inne på det ett tag. Men jag tog Dorocell-varianten, då den isolerar. Och är lättare...
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad livinstone

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #13 skrivet: augusti 14, 2012, 22:03:49:49 »
Kul att du bygger pool med utjämningstank!

Det har jag "hållt på med" i några år nu (inget heltidsjobb direkt  ;)  )

Jag skulle satsa på 25 cm skalblock. Eftersom väggarna i blocken ofta är 2-3 cm blir den effektiva gjutna väggen knappt 20 cm tjock (det krävs mycket armering så glöm andra block där tjockleken blir mindre). Själv platsgjöt jag poolväggar (30cm) och platta, och kommer nästa år att gjuta tanken. Har detta år monterat glasräcken runt poolen. http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=796.10

Husets väggar byggde vi dock med skalblock från Lammi.
http://www.lamminbetoni.fi/portal/se/produkter/lammistenar/gjutna_block/


Utloggad Betong-poolaren

  • Jurist
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 100
  • Total likes: 12
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #14 skrivet: augusti 14, 2012, 23:00:02:02 »

Husets väggar byggde vi dock med skalblock från Lammi.
http://www.lamminbetoni.fi/portal/se/produkter/lammistenar/gjutna_block/

Såg inget pris på deras sajt. Vad gav ni per st för dem? Runt 25 kr har jag sett på svenska sidor.

Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad Betong-poolaren

  • Jurist
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 100
  • Total likes: 12
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #15 skrivet: augusti 14, 2012, 23:10:48:48 »
Idag hjälpte en av sönerna till med att lägga ut duk, medan dottern undrade varför jag gör poolen vit istället för blå  :) I morgon kommer drygt 10 ton 8-16 makadam.
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad livinstone

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #16 skrivet: augusti 14, 2012, 23:22:53:53 »
Såg inget pris på deras sajt. Vad gav ni per st för dem? Runt 25 kr har jag sett på svenska sidor.

Jag beställde stora volymer 2006 med olika tjocklekar (tre fyllda långtradare kom från Finland) och fick nog ett bra pris på den tiden (minns ej styckepris). 25 kr/st idag låter som ett bra pris. Ring och begär offert!

Utloggad Betong-poolaren

  • Jurist
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 100
  • Total likes: 12
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #17 skrivet: augusti 16, 2012, 06:09:19:19 »
Upptäckte att jag har två användarnamn, Betong-poolaren och Vinter-poolaren, registrerade med två års mellanrum på snarlika e-postadresser och samma lösen. Förvirrande. Fia, kan du slå ihop dem så att tidigare Vinter-poolarinlägg blir Betong-polarinlägg, så kör jag bara på den sistnämnda i fortsättningen?

Hursomhelst, igår kom dräneringsmaterialet. Jag började även lägga ner drän-rör och upptäckte tyvärr mitt första bakslag. När jag vid mörkrets inbrott slog på lasern för att grovkolla nivåerna för fallet upptäckte jag att schaktets botten på vissa ställen låg ca 25 cm lägre än drän-avloppet. Jag har alltså schaktat för mycket på flera ställen. Borde ha kollat av det efterhand som jag grävde. Nu får jag fylla upp onödigt mycket med makadam, och får alltså en hel del yta med makadam under poolen som alltid kommer att vara vattenblandad upp till en nivå ca 20-30 cm under betongplattan. Är det någon som ser några allvarliga problem med det sistnämnda?
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad MathiasS

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #18 skrivet: augusti 16, 2012, 07:01:24:24 »
Problemet är väl att du kommer få beställa två lass extra 8-16 istället för bara ett, utöver det du redan har....:)

Det viktiga är att du håller plattan/poolen torr. Vad som händer under dränrören kan man inte göra så mycket åt.....

Går det att sänka nivån på rören runt denna sänka och mot avloppet så gör det ju ingenting, men knappast en katastrof med mer makadam under. Det kanske räcker att gräva två spadtag brett och ett djupt?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Betong-poolaren

  • Jurist
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 100
  • Total likes: 12
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #19 skrivet: augusti 16, 2012, 07:32:03:03 »

Går det att sänka nivån på rören runt denna sänka och mot avloppet så gör det ju ingenting, men knappast en katastrof med mer makadam under. Det kanske räcker att gräva två spadtag brett och ett djupt?

Dagvattenröret som jag ska ansluta mot på ena poolens långsida lade vi ner ca 2 meter i backen för två år sedan och drog 20 m bort med svagt fall till en rensbrunn nära tomtgräns. Jag kan alltså inte göra något åt höjden på rörets ände vid poolen. Menar du att det är ok att lägga dränrören runt poolplattan lägre än dagvattenröret? Jag förstår ju att dränrören kommer vara konstant vattenfyllda där de ligger i "sänkan" och att det bara blir flöde i dem när vattennivån i dränlagret är högre än dagvattenrörets underkant, men jag behöver alltså inte sträva efter att få ett fall hela vägen mot anslutningen till dagvattenröret?
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan