Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vilken poolrobot skall man välja .....  (läst 16347 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
Vilken poolrobot skall man välja .....
« skrivet: juli 05, 2008, 15:55:48:48 »
Tjenare!
Bestämmt mig för att investera i en poolrobot. Inte en sådan man kopplar till skimmern.
Tänkt att den får kosta runt 10-12 tusen max.
Tips på sådana, för och nackdelar, dela med av era erfarenheter!!
« Senast ändrad: juli 05, 2008, 21:29:50:50 av spike »

Poolgiganten

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: Vilken poolrobot skall man välja .....
« Svar #1 skrivet: juli 06, 2008, 05:25:03:03 »
 <hmm> Är det ingen som har poolrobot, och åsikt om detta  <dontkn>

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Vilken poolrobot skall man välja .....
« Svar #2 skrivet: juli 06, 2008, 10:59:58:58 »
<hmm> Är det ingen som har poolrobot, och åsikt om detta  <dontkn>
Du hittar en del i detta om du söker på "poolrobot" eller "pooldammsugare" från Forumets startsida.

Spontan reflektion: Jag sneglade på den "klass" du är ute efter vid vår poolinstallation men stannade för mycket billigare alternativ som går via eget dammsugaruttag och poolpump/filter - med facit i hand räcker det långt för mig och vår 45-kubikspool sett till att jag kör max. 1 gång var 14:e dag och ändå alltid har ren pool och framförallt till väldigt små "insatser" (både fysiska och pengamässiga) - ser heller inte några filterbelastningsproblem - sparade därför pengarna till annat "roligt".
Hänger ju självklart på hur ens egna omgivningar ser ut, svårskött eller inte.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=1692.msg22388#msg22388
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: Vilken poolrobot skall man välja .....
« Svar #3 skrivet: juli 06, 2008, 14:44:56:56 »
Poolbadaren
Tycker detta med en robot skulle vara roligt  8) .
Näpp, har fått för mig att slippa slangar och allt sådant "bröte" hade underlättat, fast det finns säkert nackdelar med en robot oxå, förutom priset.
Sökt har jag gjort men kanske inte hittat bra svar på mina frågor.
Har fått för mig att det kanske inte finns så många som har robot på forumet, men en klick av poolfolket har nog.
Så om ni har erfarenheter av robot som man inte behöver slang till, så rita en rad om era erfarenheter på detta.

Utloggad Ellinor

SV: Vilken poolrobot skall man välja .....
« Svar #4 skrivet: juli 06, 2008, 23:40:41:41 »
 ;) Hej
är som du intresserad av att köpa en självgående damsugare som inte kopplas till de vanliga systemet men vet inte riktigt vad som är bra el dåligt
Har kollat runt och minim. är 10.000 för en sådan men är den bra o vad ska man kolla efter.. svårt att veta hoppas någon har svar

Utloggad Ingvar

SV: Vilken poolrobot skall man välja .....
« Svar #5 skrivet: juli 07, 2008, 00:11:56:56 »
Jag har en poolrobot, Indigo från Folkpool. Fördelar:
- Den är så enkel att hantera som man kan begära. Känns skönt att kunna få en grundlig rengöring med en minimal ansträngning.
- Den tar sig fram nästan överallt, såväl i pooltrappans nedre trappsteg som i djupdelen, vilket många andra maskiner inte klarar.
- Den städar såväl botten, som väggar och extra noga vid vattenlinjen.
Nackdelar:
- Det känns inte optimalt att använda poolroboten till att städa upp något enstaka skräp på några få ställen i en i övrigt välstädad pool. Då åker ibland den manuella pooldammsugaren fram. Skulle i dessa lägen önska att jag hade den dyrare modellen med manuella kontroller för att styra roboten till en viss plats.
- Den funkar inte ihop med mitt poolskydd - då fastnar den i samband med att den skall skrubba vattenlinjen. Det skulle vara mycket bättre om man kunde släppa i roboten då man badat färdigt och vill täcka över.

Priset tycker jag verkar ganska rimligt, med hänsyn till vad man exempelvis får betala för en robotgräsklippare i förhållande till en manuell.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: Vilken poolrobot skall man välja .....
« Svar #6 skrivet: juli 07, 2008, 23:20:47:47 »
Har nu tre stycken jag väljer imellan:
1)Miamipool´s: Star Vac 1 (http://www.miamipool.se/UserFiles/File/pdf/Pool-Guiden.pdf)
2)Folkpool´s:  Nitro Cleaner (http://www.folkpool.se/files/pdf/fp_sommarkampanj_webb.pdf)
3)Living quality´s: Grampus (http://www.blocket.se/vi/14404396.htm?ca=20_s)

Nr 1 och 3 känns som dessa ligger bäst till, kan ju klättra på väggen om nu detta är något man egentligen har någon nytta av?!?
3:an går att styra manuellt, kanske e en bra funktion som Ingvar saknar.
1:an skall jag få info om imorgon förhoppningsvis.

Hmm får se om jag kan hitta fler robotar i denna prisklass.

Utloggad Ingvar

SV: Vilken poolrobot skall man välja .....
« Svar #7 skrivet: juli 08, 2008, 12:19:32:32 »
Visst kan det vara skönt att slippa bekymra sig om smutsranden vid vattenlinjen, men jag tycker samtidigt att Indigo-roboten ägnar en oproportionerligt lång tid till att gå på väggarna och att skrubba vattenlinjen, på bekostnad av städning av poolbotten, där trots allt det största behovet av städning ligger. Om det finns en robot med manuella kontroller, där man förutom att kunna styra roboten helt manuellt över poolbotten, även kan välja på eller av funktionen att gå på väggarna, så skulle det kännas optimalt.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Vilken poolrobot skall man välja .....
« Svar #8 skrivet: juli 10, 2008, 17:16:23:23 »
Hi

Provade en poolrobot Dolphin easyklean förra året som jag tyckte fungerade perfekt för mina behov. Den gick på 24V o hade egen uppsamlare så man slapp att koppla den till skimmern. 2h tog en dammsugning o den klättrade upp på väggen en bit innan den vände så den spenderade den största tiden med att vara på botten o dammsuga. Den hade inga problem att klara av min sandvall eller rundningarna. Den gjorde även rent på botten som jag haft problem med pga linerna är lite korrugerad.

Fick låna den av http://www.poolochspacenter.se/ o priset på förra årets modell låg runt 10'. Hade jag bara haft lite mer flis så hade jag köpt den då!!! Men fick lägga pengarna på VP i år istället, men nästa år blir det en sådan!!!

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vilken poolrobot skall man välja .....
« Svar #9 skrivet: juli 10, 2008, 22:55:06:06 »
Jag skulle vilja ha en fjärrstyrd.  ;)
Eller en smart, som kände (kanske med någon form av sändare bredvid poolen) exakt var den varit och inte gick tillbaks dit igen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan