VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Väggar till naturpool  (läst 1937 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gissemisse

Väggar till naturpool
« skrivet: juni 03, 2020, 08:33:35:35 »
Hej!

Jag känner mig jättedum, men har en fråga som jag inte riktigt kan hitta svar på så jag hoppas innerligt att ni kan hjälpa mig. Vi är i planeringsstadiet till att bygga en naturpool. Vattenliv.se hjälper till med beräkningarna kring filter, pump etc så den biten är klar. Nu är det bara själva "stommen" som vi försöker lösa.

Min fråga är om man behöver någon sorts väggar i gropen eller man klär hålet med duk? Har sett flera lägga dammduken i själva hålet, men de har med gjort som en damm med sluttande väggar. Vår baddel är tänkt att vara 5x9 meter, rektangulär. Den ska vara minst 150 cm i djup. Har man väggar för att marken inte ska falla in mot poolen? Eftersom vår kommer vara en naturpool töms den inte under vinterhalvåret. Där vi ska gräva är marken redan lite lägre än resterande, gör man då bara väggar till den del som är ovan mark? Typ gjuter en kant runt och murar den översta delen, eller måste hela hålet miras?

Bifogar en bild på en snabb ritning. Det rosa är för växter. Till höger är den delen 1 meter bred och 0.7 m djup. Till vänster ska där vara en liten brygga med växter runt och cirka 0,5-0,6 m. djupt.



Tacksam för hjälp.

/Gisela

Poolgiganten

Utloggad inge_klor

SV: Väggar till naturpool
« Svar #1 skrivet: juli 26, 2020, 21:28:22:22 »
Hej! Känn dig inte dum!
Inte många naturpoolsbyggare här  ;D
Har du tänkt gräva i år? Du kanske har hunnit börja redan... skriver i alla fall.
Jag har byggt en naturpool i år och tror att jag kan ge lite råd faktiskt  :)

Jag skulle starkt rekommendera att du använder en stödmur av något slag. Enda gången man kan undvika det är om du har sluttande väggar. Vilken lutning väggarna kräver beror på jordmånen samt hur högt grundvattnet går på vintern. Vill du ha vertikala väggar måste du alltså ha en stödmur, annars kommer det som du skriver kollapsa inåt. Anledningen är att bärigheten sjunker när marken är vattenmättad. Du skriver att placeringen av poolen är lägre än omgivningen vilket också kan innebära att grundvattnet står högre där.

Jag murade den djupa delen med lecablock och det går att använda andra material med, t.ex. betonghålsten. Min vägg är 90 cm hög (sula, fyra skiften leca). Jag använde också XPS isolering.
Andratänkbara material är trä som lärk eller ek. Då kan stödmuren vara på insidan av duken. Kommer dock inte hålla lika länge som något murat.

Det ser ut som att din reningsdel (regeneration zone) är ganska liten i förhållande till badytan (normalt rekommenderas 50% vara reningsdel), vilket innebär att du kommer behöva använda en reningsmetod av typen BSF (Biofilm accumulating Substrate Filter) vilket jag inte har koll på mer än att det kräver REJÄL pump samt möjlighet till backspolning då du måste spola ut biofilmen innan den självdör.
Min pool är av typen TW, technical wetland och drivs enligt David Pagan Butlers luftpumpskoncept med modesta 50 watt. Reningen fungerar utmärkt och sikten är mer än 8 meter nu, alltså helt kristallklart. Kan rekommendera Davids videos på youtube om du ska bygga själv. Kan också rekommendera boken How to Build a Natural Swimming Pool av Thon och Kirchner vilket varit min bibel under mitt poolbygge.

Lycka till!

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Väggar till naturpool
« Svar #2 skrivet: juli 26, 2020, 21:53:39:39 »
Det här låter ju väldigt spännande.
Kan ni inte få till en byggtråd? Skulle jättegärna läsa.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan